Motion för stressat dräktigt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Efter att ha blivit konstaterad dräktig på 30:e dagen, har jag fått direktiv av vet att nu är det fritt fram att rida "normalt" igen.
Dock har mitt sto blivit fruktansvärt stressad den sekund hon kommer utanför hagen efter att hon blivit dräktig, och skriker och springer runt tills hon kommer tillbaks till kompisarna... Detta är absolut inte hennes normala beteende, även om hon aldrig har varit "ko-lugn" direkt..

Vad har ni gjort med ston som liknar henne? Är det typiskt för första gångs-ston, som inte riktigt förstår vad som händer i kroppen, och isåfall - tror ni att hon slutar med detta snart, och lugnar ner sig??

Min vet sa på frågan att det är mycket individuellt, och att hon i värsta fall kunde vara så här i 10 månader till...

Någon som varit med om detta, och vad har ni gjort isåfall? Motion tillsammans med andra hästar hela dräktigheten? Motion inom synhåll från hagen?
Båda ovanstående förslagen har jag svårt att uppfylla, ingen ridbana intill hagarna, och få hästar som rids i mitt stall (2 åringar, ett sto och en 3-åring som håller på att ridas in).

Hjälp!! :crazy:

Kan du inte ta med dig en annan pålle och låta denna vara i paddocken medans du t ex longerar/ tömkör. Det är ju inte fel att hon får motinera trots att hon är dräktig! Mitt sto är dräktig, ganska nervös men i stort behov av motion (de klarar ju dräktigheten bättre om de är i god form) så jag försöker nog mig på något sådant. jag har även provat att löshoppa henne och ha en sällskapsdam ståendes som publik...

Det gäller att vara lite påhittig. Det kan ju också vara så att hon lugnar ner sig ju längre ifrån betäckningen ni kommer (var det Naturlig betäckning kanske hon behöver några månader att lugna ner sig från ett nytt ställe mm) så brukar det vara med mitt nervösa sto iallafall.

Men det gäller också att inte forcera utan känna av så att det blir lagom långt ifrån kompisarna utan stress!

För mig är det inget måste att rida för nöjes skull just nu, jag har väldigt mycket i övrigt som händer de närmsta månaderna (jobb-resor, flytt etc), så att låta henne stå skulle passa jättebra, men jag har hört att stona mår betydligt bättre av att vara igång, kanske inte nödvändigtvis tävlingskondition, och att det underlättar fölningen?

Men det kanske inte uppvägs av stressen hon upplever utanför flocken? Jag vet inte heller hur stor chans det är att hon kastar pga stress, alla säger olika, och det är mitt första föl..svårt att veta vad man ska lyssna på, och vad som passar min lilla individ..? :confused:

Men ni med erfarenhet av många ston genom åren har säkert de bästa råden, och det vill jag gärna lära av!! :bow:

Varför återuppfinna hjulet..tror inte ens mitt skulle blir runt isåfall :D

Men då passar det väl utmärkt att ge henne en betessommar i lugn och ro, och sen möjligen börja rida henne lite i höst/vinter.
Själv ser jag inga större fördelar inför fölning att de ska vara motionerade.
Går de i flock på stora ytor, (flera ha), med flera hästar håller de igång sig ändå så att det räcker.
Är det dessutom en häst som stressar utanför flocken finns det ingen tvekan om vad som är bäst...

Tack för svaret - min går dessvärre inte i några speciellt stora hagar, kanske 3000m2 per hage, max (bor i Skåne, nära Malmö, där marken kostar multum, och ingen släpper åkrar till hästbete...), hade du låtit henne stå ändå?

Önskar jag bodde "hemma i Värmland" igen, och hade möjlighet till mina gamla kuperade, skogiga stora härliga hagar!!!

Dessvärre så har vi ingen paddock.. Det är de öppna (dock mycket härliga) fälten som gäller, och lite svårt att alltid koordinera så att man har någon med sig - jag har ingen annan häst själv :crazy:

Men det är "skönt" att höra att fler har upplevt detsamma, de flesta jag har pratat med säger det motsatta, att stona blir som "kor", och står och tittar upp i himlen halva dagarna och filosoferar om livet i allmänhet :D

En annan aspekt som kanske kan vara värd att nämna är att hon efter två år på ett ställe bytte stall två veckor innan hon åkte till stationen. Detta för att hon tidigare stod i ett stall med 40 hästar, däribland tävlingshästar, och det är ju inte det bästa för ett dräktigt sto. Det var därför väldigt mycket omställningar för henne på en gång. Jag har full förståelse för att flytten kan ha stressat henne ordentligt, men med alla yttre omständigheter, så bedömde vi det som det bästa, främst för att hon skulle känna det som att komma "hem igen" när hon varit hos hingsten och förhoppningsvis var dräktig, och inte skulle introduceras till något nytt som dräktig, med risk för att tappa fölet.. Nu står hon i ett litet stall (5 hästar), med lugna omgivningar, och verkar trivas jättebra, kanske allt för bra, med tanke på att hon inte vill lämna dem alls.. Det ska också sägas att under hennes första veckor där (innan hon blev dräktig) inte hade några som helst problem att lämna flocken, och var väldigt lugn och verkade trivas från första stund.

Har ditt "nervösa sto" lugnat ner sig efter några månader, eller har hon hållit på så hela dräktigheten? Och har hon någonsin kastat pga detta?

Jag skulle i ditt fall börja med att skritta ut på lång tygel i sällskap. För att sedan träna att sällskapet på långt sikt (en månda) börjar rida längre och längre bakom stoet. Detta för att jag inte skulle vilja riskera att stoet kastar.

Långa skritturer på en två timmar är rena undret för stressiga hästar. :)

sammet, det var ju just sällskap som var problemet i detta fall... ;)
har ingen större erfarenhet av dräktiga ston, tyvärr..Men fick ett hingstföl förra året och stoet har alltid ogillat att bli själv, men det gick bättre när jag promenerade med henne istället för att sitta på ryggen. :) Efter ett par gånger vande hon sig även att bli longerad /riden i paddock (en bit från kompisar, endast hörbara) men det gick inte att lämna henne själv i hagen, då hon blev helgalen. Ioförsig bra motion :angel:, men av rädsla för att kasta så fick hon stå i box när hagkompisen reds.
hon reds inte mycket innan fölning då hon även växte en hel del men hade ju stora hagar (ca 5 ha) att busa runt på med sina kompisar. fölningen gick bra iallafall. :)
om några dagar kommer ett av de andra stona hem från hingsten :banana: och då har jag tänkt låta henne vila hela sommaren på ett stort bete, för att sedan skritta henne i vinter. hon är 17 år och jag tror hon mår bäst av att röra på sig lite, även om hon går i stora hagar. De andra stoet var bara 4 år när hon fick föl och rör sig ofta lite mer än ett äldre sto, därför reds hon inte mkt heller. Tror väl ändå ditt sto skulle må bra av att röra sig lite mer än bara i hage då den inte inbjuder så mycket till bus å lek om de är lite mindre.
jag är som sagt inget proffs på dräktiga ston...bara mina synpunkter. :crazy:

Fast över sommaren borde hon ju kunna pusta ut på bete, mår hon nog gott av, har även hört att det är kritiskt fram till ca 70:e dygnet...men vet inte alls om det stämmer... :confused: Någon?

Mvh Emma :banana:

Mitt sto är nu på dag 42, och har lugnat ner sig lite - YIPPIE!! *peppar peppar*
Det fungerar att ta in henne i stallet igen, utan att hon stressar halvt ihjäl sig för att kompisarna har kommit utom synhåll..igår tog jag henne på promenad, och det gick bra så länge vi gick bortåt, hon var då mycket lugn, men när vi vände hemåt igen så började hon skrika efter vännerna (såg gården, men inte hästarna) när vi var halvvägs hemma. De andra hörde dock inget, och hon höll sig i skinnet när hon inte fick något svar. Ska rida ut för första gången på lördag, i sällskap, så får vi se hur hon reagerar. Är hon lugn så gör vi det på söndag också, och så fortsätter vi försöka själva därefter..små korta turer åt gången isåfall.

Jag måste nog hålla igång henne verkar det som, hovslagaren var där och sa att hon fått problem med lederna bak. Hon hade svårt att lyfta bakbenen länge, de "knixade" liksom. Han är mycket erfaren inom trav och galopp, och menade att det antagligen beror på att hon är van att röra sig väldigt mycket, i hagen som vid motion, och nu inte rör sig "alls". Det är jätteobehagligt, och jag vill komma igång så fort som möjligt. Kommer inte att hålla henne i supertrim, men försöka hålla en bra grundkondis, genom långa men lugna turer...om det nu går utan sällskap, återstår att se :smirk:

Jag är därför hur lättad som helst nu när det verkar som om hon lugnar sig lite. Jag hade aldrig klarat ett helt år med en halvgalen häst :smirk: *peppar peppar igen!*

Liknande trådar

Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 915
Senast: Piek
·
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Toudi
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar