Motion efter fång

Coop

Trådstartare
Hej
Undrar hur länge ett fånganfall kan hålla i sig? (Hästen har fått medicin och äter sista onsdag morgon)
Känner fortfarande puls i benen, hur länge kan den finnas kvar och när kan man börja röra på henne?

Hon verkar inte ha lika ont längre, benställningen är normal och hon går som vanligt om än lite mer försiktigt.

Tacksam för alla svar :bow:

Sv: Motion efter fång

Hej
Undrar hur länge ett fånganfall kan hålla i sig? (Hästen har fått medicin och äter sista onsdag morgon)
Känner fortfarande puls i benen, hur länge kan den finnas kvar och när kan man börja röra på henne?

Hon verkar inte ha lika ont längre, benställningen är normal och hon går som vanligt om än lite mer försiktigt.

Tacksam för alla svar :bow:

Hejsan!
Jag har själv en fånghäst och även när hon var som sämst så var jag ute och gick med henne.. Dock bara några meter första veckorna. Anledningen till att jag gjorde det var för att en häst måste få igång blodcirkulationen i hovarna för att kunna läka. Så ut och promenera för sjutton gubbar! Ta det lugnt och öka succesivt, hästen kommer garanterat att bli bättre. En fråga bara; Är hästen skodd? Jag rekommenderar att den ska vara barfota för bästa effekt.

Lycka till

Iom att den äter smärtstillande så känner den inte att den i själva verket har ont.
om den får ont igen efter den här tiden så måste den äta en lite längre tid o/ eller att man byter preparat.
Är den röntgad?
Då vet man om den har fått hovbensrotation eller hovbenssänkning.
Har inte Veterinären gett dig några direktiv?
Även om den inte har fått ngt av ovanstående, så bör den stå mjukt o absolut inte ut o promenera på hårt underlag.

Det måste få växa ut frisk hov innan den belastas igen. Hur länge är beroende på hur mkt skada den har fått- ses på röntgen.

Det krävs mkt omsorg o skötsel, men det är det värt.
min häst blev sjuk förra sommaren, men är nu i tävlingskondition.

Jag är numera väldigt försiktig vid foderbyte, hagbyte o gav då Probimin några dagar.
Lycka till:)

Fånghästar ska inte motioneras, det kan göra det hela värre!
Fång innebär att kötthoven har lossnat från hovkapseln, hovarna ska alltså inte belastas.
Hur länge har hästen fått medicin? Man brukar rekommendera boxvila på mjukt underlag i två veckor (eller mer om hästen fortfarande är halt) därefter sjukhage. Om det är ett lättare anfall kan du försiktigt börja sätta igång efter 2-3 mån.
Fick du inte instruktioner av din veterinär? Ring och fråga annars då hon vet hur pass allvarligt anfallet var.

axel: Man röntgar inte i det akuta skedet då hovbenet inte "hunnit rotera/sänkas klart".

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
509
Senast: skiesabove
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar