motion av häst nu och i vinter?!

manpila

Trådstartare
Där jag bor så är det + grader och det regnar till och från,och jag har bara tillgång att rida på gräs(ridbanan består av gräs).och då blir det inte så mycket ridning,någon annan som har liknande problem?? Och hur motionerar ni eran häst då????? Jag rider ut 2 ggr i veckan,kan inte rida ut mer då den andra hästen flippar ut totalt när det blir lämnad ensam.


Sedan så har jah ett annat litet bekymmer: nu är det ju typ snart vinter, och vet inte hur jag ska motionera min häst?? Mina föräldrar (är 17) tycker INTE att jag ska trava eller ta nån galopp när det blir minus grader,då hästen andas in för kall luft:crazy:. Har utb min häst själv och galoppskänken sitter 100% nu,och om jag bara skrittar i vinter,kommer hon att glömma bort galoppskänken då???:confused:. Och alla hennes muskler/kondition kommer ju att försvinna ju:/. Såå hur ska jag göra??
Mvh manpila
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Om du inte har möjlighet till bra underlag tycker jag att du ska åka till ridhus ett par dagar i veckan. Hur gör de andra i stallet? Hur har du gjort tidigare år?

Är det några minusgrader kan du med gott samvete både trava och galoppera, så länge underlaget är bra och hästen är i balans. Tänk på att det tar längre tid för hästen att bli varm i kroppen nu, så en längre framridning är nog behövligt.
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Jag har tyvärr:( inte tillgång till ridhus. Har min häst hemma i eget stall;) så det är bara min o mammas häst.har bara haft henne i 2 år,och där vi bodde innan(de andra vintrarna) så hade hyresvärden några hästar vi vårt stall,och då kunde jag rida ut,utan att den andra hästen fick damp.
Om du inte har möjlighet till bra underlag tycker jag att du ska åka till ridhus ett par dagar i veckan. Hur gör de andra i stallet? Hur har du gjort tidigare år?

Är det några minusgrader kan du med gott samvete både trava och galoppera, så länge underlaget är bra och hästen är i balans. Tänk på att det tar längre tid för hästen att bli varm i kroppen nu, så en längre framridning är nog behövligt.
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Det är inte farligt får hästarna att andas in kall luft. Normal motion går alldeles utmärkt i ett par minusgrader.

Det är först när det sjunker neråt -20 som det börjar bli dags att tänka på att ta det något lugnare. Ett lättare motionspass är ingen större fara men man bör inte rida hästen jätteflåsig.

Kan inte din mamam följa med ut på sin häst? Eller någon annan som kan rida den? Annars är det nog en bra idé att träna den på att vara ensam:)
På vintern får man vara lite påhittig om mna inte har tillgång till ridhus. Ett fält sommna kan rida på, en skogsväg med ok underlag där man kan rida fram och tillbaka.
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Rid du på i vinter, i alla gångarter om underlaget tillåter det. Fråga dina föräldrar om dom sett galopplöp och travlöp ställas in p.g.a. kyla för hästarna... Jag skrev och frågade STC vid ett tillfälle och svaret jag fick var just...nej. Skulle lopp ställas in är det för kuskarnas skull. Hästarna har långa luftvägar och hinner värma upp inandningsluften på vägen, så att säga.

För tillfället är mina hästar i vila p.g.a. underlaget. Jag har inte transporten i färdbart skick och långt till ridhus. Men så fort snön lagt sig kommer dom att gå för fullt igen och förberedas för vårens tävlingar. Ska kanske tillägga att jag hållit på med hästar i 45 år sisådär, kallast temperatur som jag jobbat häst i är -37...det var kallt...för mig:crazy:, hästen var oberörd.
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Hejsan.

Vi kan ha upp till - 30 grader hos oss. Förra vintern red vi ordentliga pass när tempen var nere runt -22 till -24. Lång uppvärmning samt lång avskrittning och inga intervallpass utan lagomt arbete i alla gångarter och det gick hur bra som helst. Det var snarare vi ryttare som hade problem kontra hästarna.

Hästarna klarar av kylan bättre än oss. Och med brodd på så är det inga problem med halka heller, bara att köra på men använda förståndet och lyssna på din häst så kommer det att gå bra :laugh:

:bow:
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

jag har också en ridbana som består av gräs,och den blir ganska blöt i regnet.Jag brukar rida där lite iallafall. Tar det dock lite lugnare, mer skritt och lite lätt trav.Man kan ju göra myckeet i skritt också. När jagg longerar så tar jag lite galopp, för då tycker jag att hon bara behöver tänka på sig själv och balansera upp sig själv.Än så länge har hon inte gjort några större sladdningar...

Jag brukar promenera med hästen, tycker det är bra träningssätt. Ibland har ja dem springa lös på ridbanan för att få bort värsta energin. Tömkörning/longering kör jag mera nu,De kan man också gå ut i skogen.

Galoppera och trava kan man nog göra fast det är minus grader.Precis som de andra säger,hästarna klarar det. Om man är orolig just i galoppen så kan man ju köra några galopp fattningar istället för att bara rulla på i galopp. Deet är ju också bättre med tacke på muskeluppbyggnad.
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Till: lovehorses. Roligt att det är någon mer än jag som har en gräsridbana :D. Men blir det inte geggit/lerigt på 4 fyrkantsspåret??? Kan du inte lägga upp en bild på den? Det skulle vara kul att se;).

Till alla andra: men dom blir typ arga om jag rider när det är minus,säger typ "ska du ta dö på hästen eller, vi haft hästar i 20 år så vi vet":/
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Till: lovehorses. Roligt att det är någon mer än jag som har en gräsridbana :D. Men blir det inte geggit/lerigt på 4 fyrkantsspåret??? Kan du inte lägga upp en bild på den? Det skulle vara kul att se;).

Till alla andra: men dom blir typ arga om jag rider när det är minus,säger typ "ska du ta dö på hästen eller, vi haft hästar i 20 år så vi vet":/
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Går det att trava och galoppera när du rider ut? I så fall så rid på och låt bli att säga något om det till föräldrarna ;) De har faktiskt fel i den här frågan, men det är ju onödigt att bråka med dem när de är så bestämda. Ibland är det bättre att välja sina strider och lägga energin på annat som tex att hitta på kreativa övningar till hästen :)
 
Sv: motion av häst nu och i vinter?!

Jag har haft häst i 20 år och ridit i minusgrader och snöstorm, ingen har dött hittils och inte har dom blivit sjuka heller ;)
Det viktiga är att mjuka upp dom länge och kanske ha ridtäcke för musklernas skull om det är väldigt kallt men annars är kylan ingen fara.
Risken att halka är nog större om det är lerigt på gräset så jag hade undvikit för snäva svängar och små volter och sett till att hästen alltid är väl samlad i trav och galopp.
I alla mina ponnyår hade jag bara åkrarna att rida på och det var bara när det var ren is som ponnyn fick vila.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 424
Anläggning Har egen gård med tillhörande litet stall. 1 vinterhage, 1 beteshage samt en större beteshage en bit ifrån gården. Rum för ridbana...
Svar
15
· Visningar
2 568
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp