Motion av häst när underlaget inte är det bästa

G

GaCa

Hejsan!

Nu undrar jag om någon har ett bra tips på hur man kan motionera hästen när underlaget är uruselt och det inte går att rida? Just nu t.ex är marken väldigt skarp och isig! Jag motionerar henne vanligtvis inte alls när det är så, vill inte riskera att hon halkar. Som det är nu går det inte ens att longera eller tömköra... Men hur brukar ni göra? Låter ni hästen bara stå? Hon börjar bli rastlös även fast hon går ute i hagen ca. 11-12h/dag. Men nu vill jag mest veta vad ni gör? Och visst är det irriterande om marken är stenhård eller isig och man inte har tillgång till manege...
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Passar på att skrittjobba och öva mycket halter, halvhalter, sidvärts, skolor.. Har en äng som det går att travjobba lite på, och så ofta som möjligt rider vi ut på sandvägarna i skogen som fortfarande är mjuka så att hästarna får rasta av sig ordentligt :)
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Jag skittar massor när underlaget inte är bra, om det inte går att trava el galoppera. Jätte nyttigt det stärker upp leder, senor och skelett att skritta massor och gör att man för en hållbar häst.
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Vi har trots mycket snö och is aldrig haft så dåligt underlag att det inte går att skritta. 4 brodd i varje sko och problemet är löst.
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Som jag skrev har jag inte tillgång till ridhus, inget körkort och 20 km, inga föräldrarna vill inte riktigt skjutsa mig :/ Men tack för tipsen ;) Har i fyra broddar på alla ben :) Men idag har vi mjuk mark, så idag blir det ett ordentligt motionspass, dock i mörker med endast pannlampa, men det går ;)
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Sätt på hästen broddar och rid?
Kör hästen till ett ridhus/plats med bättre underlag?
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Det måste väl finnas nånstans där underlaget är lite bättre? Inne i skogen?

Jag brukar inte heller rida så mkt när det är sådär, vi är dessutom omringade av asfalt vilket ju inte gör saken bättre. :p

Men mkt skrittarbete. Är det ingen snö så är det jättebra att kliva av vägar och stigar och gå inne i skogen, där brukar ju underlaget ändå vara hyfsat.
 
Sv: Motion av häst när underlaget inte är det bästa

Ibland får man acceptera läget, och ta det lugnare med ridningen. Skrittjobb funkar ju vanligen helt ok, men ex förra vintern när istiden kom... då blev det inte mycket gjort här. Paddocken var isig, det var flera centimeters is överallt nästan. För jäkligt. Men brodda ordentligt och rid i skogen. Det ger en ok workout även i lugnare tempo.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984
Träning Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp