motion av dräktigt sto???

videnlis

Trådstartare
hur tycker ni att ett dräktigt sto skall motioneras?
nu har hon varit 1 månad hos hingsten, och snart varit en månad hemma.
vi har bara varit ut o gå med henne (ledandes) då jag läst så mycket här om den kritiska 30-40 dagars gränsen.
veterinären som var och kollade om hon var dräktig (dygn 17) sade att det är bara att rida.
vi tänkte börja så smått nästa vecka.bara skritt till att börja med då hon tappat kondition och passat på att bli tjock genast.

kan man sedan,bara man fått upp ångan lite,rida någorlunda normalt? tills sadeln inte går på mera?

senare,när magen börjar vara stor av fölet och inte av betet hade jag tänkt gå ut och leda henne, typ 4-6 km/gång..4 dagar i veckan?

hur har ni gjort?

Sv: motion av dräktigt sto???

Vi har gjort precis som du,tagit det lugnt fram till ca dag 45-5o. Förra gången hon var dräktig red vi som vanligt fram tills det var kanske 2-3 månader kvar. Då passade inte sadeln ,så då blev det barbacka ngn gång men mest promenader då jag ledde henne. Sista månaden gick hon bara i hagen. Jag tyckte man märkte rätt så tydligt
på hästen när det var dags att ta det lugnare och även inte rida alls.

Jag har ridit före dygn 45 men varit noga med att inte utsätta mitt sto för stress. Nu håller jag försiktigt på att ta upp henne i kondition med tömkörning, klättring i skogen och longering.
Fram tills hon blir för stor fortsätter jag med hobbyridning som klättra i skogen och hoppa diken o stockar, lätt dressyr samt tömkörning.

Min häst är väldigt tydlig och jag anpassar mig efter hennes dagsform. Hon är också 20 år och måste motioneras men försiktigt för att må bra.

Jag tycker att man får lyssna på sin häst o se vad den tycker!
Om det normala för stoet är att ridas så skulle jag fortsätta med det så länge stoet tycker det är roligt.

Min märr reds tills det var 3 månader kvar, då ville hon inte mer... sedan när hon hade 2 veckor kvar så blev hon helt plötsligt jätte pigg och skulle ut i skogen och springa, jag ville ju bara skritta... men nähe du det skulle travas oxå, och gärna galopperas! Red henne även några ggr när hon hade gått över tiden.

Barbacka blev det givetvis, vill ju inte spänna en rem runt tjockismagen :p

När femåringen var dräktig så hölls hon igång med mestadels tömkörning och promenader samt lätt ridning till ungefär februari. (Fölet fött 15 juni.) Sen fick hon unghästsemester tills för några veckor sen. Nu ska hon sättas igång igen så hon tömkörs en del och har också ridits några gånger.

När det äldre stoet var dräktigt så reds hon ända fram till fölning. Sista ridpasset före fölningen var dagen före då vi var ute ca en timme på en skogstur. Fölet är fött 15 maj och fram till ungefär årsskiftet hölls stoet igång som vanligt med hopp- och dressyrträning. Därefter trappades det ner lite och hon började också ridas barbacka. Men hon var pigg och glad vid ridning hela tiden så då fick hon helt enkelt hålla igång.

Kontentan är egentligen det enkla: lyssna på stoet. Visar hon obehag så sluta med det som skapar obehaget (sadelgjord, galopp, ridning eller dyl.). Annars så kan du säkert hålla igång ungefär som vanligt :laugh:

tack för svar!
det skall bli spännande..hon har ju 3 föl från förut,men detta är det första jag är "med" i, som jag sagt 100 ggr förut,fölet är ju inte mitt,men halva stoet är.

få se hur snabbt det blir så att hon inte vill bli riden..när hon fick de 3 förra fölena gick hon enbart som avelssto.

Mitt sto var inte mycket ridet (har gått som avelssto i princip hela sitt liv) så jag red bara lite grann men tömkörde, promenerade, löslongerade och klickertränade för att hon skulle få röra lite försiktigt på sig och få något att tänka på. Tyvärr var ju vintern som den var så efter december blev det inte så mycket med det (hon fölade i mitten av april).

Mitt sto, förstföderska hölls igång precis som vanligt. Veterinären missade på UL och sa att hon inte var dräktig :(.
Dock fick jag mina misstankar när magen fortsatte växa och hänga väldigt karaktäristiskt så jag UL:ade igen och mkt riktigt så var det ju en liten därinne!
Dock ska tilläggas att vi mest hobbyrider här hemma i skogen så det var aldrig tal om att tokträna eller tävla.. Så efter ultraljdet fortsatte jag mest som vanligt och mer barbacka. När det var ca 4 månader kvar övergick jag till att promenera ett par dagar i veckan. Sen när det var ca 1 månad kvar ville hon inte göra någonting alls så då vart det bara och pyssla!!
Årets sto får hänga med som handhäst nu till och börja med, hon behöver mer huvudträning en ren motion så ska börja på och klura hur jag ska sysselsätta henne sen när sommarbetet sen tar slut!

Någon som har något bra förslag...

det är säkert en häftig känsla när man fattar att stoet trots allt är dräktigt!

om en vecka ska jag upp o skritta en sväng,så får vi se vad det blir!

gatzque: skulle tömkörning vara nåt?

Vi rider våra ston precis som vanligt. Dock undviker vi att åka transport och träna på bortaplan tom d 45. Har aldrig förlorat ngt föl genom åren. Men så är våra inte så lättstressade heller.

Där jag jobbar finns ett gäng avelsston. Det ena stot blev betäckt i juli och red fram tills början av december..
De andra avelsstona (med föl vid sidan) blev inte motionerade alls, utan fick en stor, kuperad hage och lösdrift året om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka