Mössor för små bebisar?

Lamborghini

Trådstartare
Det är det svåraste tycker jag!

Elias är 1 månad gammal.

Vad har ni på sånna små bebisars huvuden vid vårväder? Har en liten plutt som lätt blir lite för varm för hans smak i vagnen. Brukar bara ha en bomullsmössa (med sånna där lappar för öronen o lite mellanvarm inte som en tunn hjälmmössa), en långärmad body och byxor + strumpor i vagnen. Ibland tycker han att det blir för varmt, är ju helt vindstilla i vagnen.

Hur känsliga är deras små huvuden egentligen? När är det läge att använda solhatt osv. Är det öronen man ska vara rädd om eller är det just att värmen försvinner ut genom huvudet?

Sv: Mössor för små bebisar?

som jag har fattat är det väl just öronen man ska vara rädd om, eftersom de är så känsliga mot inflammationer.
Vad har du på honom? Täcke,filt? kanske lättare att plocka bort/ersätta där?

som jag har fattat är det väl just öronen man ska vara rädd om, eftersom de är så känsliga mot inflammationer.
Vad har du på honom? Täcke,filt? kanske lättare att plocka bort/ersätta där?

Nej inget sånt, det går inte då smäller han av! Har en mjuklift som blir väldigt varm. När kan man använda solhattar på så små? När det är vindstilla och varmt?

Nej inget sånt, det går inte då smäller han av! Har en mjuklift som blir väldigt varm. När kan man använda solhattar på så små? När det är vindstilla och varmt?

Japp! Ligger han i vagnen är det ju vindstilla ändå, och varmare än uppe i luften. Jag skulle prova en solhatt om jag vore du. Luftigare än hjälmmössa fast huvudet blir inte bart ändå.

Är ju också bra att ha när du lyfter upp honom så han inte får sol på sig. :)

kl

My har inte mössa på sig i vagnen nu när det har varit så varmt. Hon blir också lätt varm, och inne i vagnen med uppfälls suflett blir det ju jättevarmt! Frågade på BVC och de sa att man inte behövde ha mössa på för att skydda öronen mot infektioner och så när det är så här varmt (+15 grader), däremot kan det vara bra att ha något på bebisens huvud för att vänja dem vid det, då det är viktigt med solhatt när de är uppe.

Så, när det är +15 grader ca har My ingen mössa i vagnen och solhatt när hon kommer upp. När det är kallare och/eller blåsigt så har hon en tunn bomullsmössa av denna modell:

De tycker jag sitter bäst (har en spöket laban också som är riktigt bra). Höll på ett tag med andra mössor som skulle knytas, "hjälmmössor" osv, men My hatade dom! Vi hade faktiskt inte alltid mössa på henne när hon var mindre heller, även när det var kallt, utan vi använde huvan på overallen/tröjan och täckte huvudet ordentligt om vi hade henne i babyskyddet (i bilen är det ju inte kallt) eller i vagnen. Hon blev bara jättearg när mössan åkte ner över ögonen...

Solhatt har vi ännu inte hittat någon som passar perfekt, men vi har inte heller letat så mycket... Så den hon har nu är lite stor men det går bra ändå, här med morbror:

My blir också lätt varm och jag har på henne en tunn body, mjukisbyxor i hyfsat tunn bomull + strumpor i vagnen. Är det riktigt varmt har hon en kortarmad body istället. Jag brukar alltid lägga en supertunn bomullsfilt över henne (typ tunnt som ett riktigt svalt lakan) för då sover hon bättre än om hon inte får någon filt alls på sig. Dock ligger filten bara upp till midjan ungefär. Ibland hänger jag flten över vagnen istället så att den inte går emot My, utan hänger över vagnens kanter och bara fungerar som ett vindskydd, här ser man lite:

Vagnen är bäddad med fårskinn under, och även om det känns varmt så tror jag att det är bra eftersom det andas. Dessutom sover My på sidan, så jag bullar upp med lite filtar som stöd runt henne, och då blir det ju också varmare. Och så vill hon alltid sova med sin snutte högt upp vid asniktet... varmt blir det!

//Julia

Senast ändrad:

Japp! Ligger han i vagnen är det ju vindstilla ändå, och varmare än uppe i luften. Jag skulle prova en solhatt om jag vore du. Luftigare än hjälmmössa fast huvudet blir inte bart ändå.

Är ju också bra att ha när du lyfter upp honom så han inte får sol på sig. :)

Ja men det var det jag tänkte, tunnare men skyddar något ändå. Jag "vågar inte" lyfta upp honom ute ännu! :rofl: Har varit alldeles för knasigt väder när jag varit ute. Storm, regn, för soligt. Snart så!

Å vad bra då ska jag tänka på +15 graders regeln jag med :) Känns så taskigt o dra på honom en mössa när jag vet att han blir varm! Ska testa med solhatten vid något svalare än +15 temperaturer. Å om jag tar upp honom öht.

Tips på vart du kan hitta solhatt: Babyland, såg massor med fina där idag!

Det är fårskinn i botten på våran mjuklift också, han verkar gilla det! Han känns inte varm på kroppen när man lyfter upp honom som han kan göra när han ligger på nåt annat underlag.

Söta bilder, like always :)

Har nästan haft sommarångest för jag trodde man skulle ha mössor oavsett i vagnen på dom små *kunnigt lambo, kunnigt!*

Senast ändrad:

Ha ha, vad söt du är som inte vågar lyfta upp honom ute! :laugh:

My hatade vagnen i början, så då blev det till att lyfta upp och bära mest helatiden, insvept i en filt när det var kallt!

Julia

Ha ha, vad söt du är som inte vågar lyfta upp honom ute! :laugh:

My hatade vagnen i början, så då blev det till att lyfta upp och bära mest helatiden, insvept i en filt när det var kallt!

Julia

Ja men det är ju halvt livsfarligt!! :eek: :D Nä men jag är alltid ute själv också o skulle han av någon anledning ogilla mitt bökande när jag är ensam så skulle jag bli så olycklig :rofl: Får prova hemma på gården först ;) Har inte haft nån anledning o ta upp honom mer än en gång när jag förstog att han var alldeles för varmt fast det var kallt ute. Då blev han nöjd och slutade gråta.

Han har däremot älskat vagnen från dag 1 = somnat som en stock o då har jag inte behövt ta upp honom nåt.

Jag och mamma är inte helt överens om mössa, min mamma anser att bebisar alltid ska ha mössa på sig men jag tycker inte det är helt nödvändigt.
Emilia är inte så varm av sig, lite mellan tror jag.
Härmar freya och lägger ut "möss" bilder. Hon har känts lagom varm vid dom här tillfällena.

Staxt över 20 grader, soligt men blåsigt. Mössan är från HM, dock inte köpt i Sverige men utbudet brukar vara ungefär samma. Den sitter ok när hon är uppe men inte om hon ligger i vagnen. Förutom mössan har hon en ganska tunn långärmad body, strumpbyxor och en tunn klänning.

Photo_98656_1176817.JPG

Samma dag fast i vagnen, men jag är tvecksam om mössan verkligen är nödvändig. Den är i tunn, tunn bomull.

Photo_98656_1176816.JPG

En till bild på solmössan, runt 25 grader och sol den dagen

Photo_98656_1174028.JPG

Jag tycker annars att mössor utan snöre under hakan sitter bättre. Vi har en i lite tjockare bomull som sitter jättebra, men den är lite för varm nu.

Isak hade en tunnare bomullsmössa när han var så liten.
När det var riktigt varmt hade han solhatt, ligger han i vagnen är det vindstilla runt honom och då är det ingen fara. Huvudsaken (haha) han har något på huvudet så inte solen lyser rätt på.

Tycker inte heller det känns nödvändigt med mössa all the time. Nå ska försöka med Freyjas tips o se om han blir nöjd :)

Lillskrutt här hemma är oxå ganska varm av sig tror jag.
Vi har "nästan hela tiden" skippat mössan om han haft huva på sig, tex overallen i vintras och nu har han någon bodysuit och även någon munkjacka med huva så då slipper han mössan. Stickade en mössa men den är på tok för varm nu.
Han har en bomullsmössa i hjälmmodell som jag tror vi fick med i någon av kassarna från BB, annars fick vi den med i ett set från svåger och sambo. Jag har iaf inte köpt den vad jag vet. :)

Jag hittade tag på en solhatt på marknad förra helgen med breda brätten och band under hakan, den är lite stor ännu men den funkar.
Hittade en liten "keps" med knytband under hakan i en låda hemma hos mamma oxå som jag lade beslag på. Den är gul och Sebastian ser ut som en riktigt liten bonde i den men den är toksöt och skyddar ögonen bra för solen. Då öronen sticker ut så känns den lite svalare oxå.

Vad är anledningen till att man "måste" ha mössa på dem?
Om det är för att värmen slinker ut genom huvudet så är jag helt med på argumentet vintertid. Men nu när det är varmt då, är det "bara" skydd för solen?

Jag har inte fått någon bra förklaring av mamma om varför hon anser att man "måste" ha mössa alltid. Ska försöka igen och kräva en förklaring men jag misstänker att när jag och mina syskon var små så sa man att bebisar skulle ha det så det är säkert kvar sen då.

Vår kille föddes i juli, han har alltid haft mössa utomhus. Vi hade en superbra hjälmmössa från ej sikke lej.

min elias har när de är kallt ute vanlig mössa(inte bästa bilden men..)
27490524.jpg

soligt och vindstilla eller väldigt svag blåst: solhatt,
i vagnen har han hjälmmössa i bomull om det är kallt annars ingen mössa.
inne har han aldrig mössa. han är oxå varm av sig precis som din elias:)

Liknande trådar

P
Gravid - 1år Nu när det börjar bli kallare ute så funderar jag på vad dottern (6mån) ska ha på sig. I vagnen har vi en åkpåse i angora så det blir ju...
Svar
1
· Visningar
686
Senast: Brandgul
·
Gravid - 1år Jag trodde jag hade ganska bra koll på hur mycket man behöver klä på, men nu har jag blivit osäker...:confused: Var hemma hos en...
2
Svar
24
· Visningar
5 988
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Hur klär man bäst en bebis så denne inte svettas i hjäl när man är ute ? Våran bebbe måste vara hur varmblodig som helst. Snart måste vi...
Svar
19
· Visningar
6 569
Senast: fiaskurken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka