Möss- mat

M

mizz

Har tre möss- honor i en bur. Alla tre olika personligheter. En av dem är lite manisk/energisk av sig. Har varit väldigt på i hjulet, nu är det andra hobbies som gäller, nämligen mat. Och jag tycker nu att hon börjar svälla ut lite väl mkt.

Hur ska jag agera?
Bra mössmat över lag, vad är det?
Brukar stoppa till dem bitar av allt möjlig (ej fisk) plus färdigfoder från djurbutik. Någonstans har det ju tydligen gått fel och hon har fått dille på mat.

Sv: Möss- mat

Musmat*
Hjuldiskussionen får ngn annan ta däremot.

Om du har haft mössen mindre än en månads tid och om de är köpta på djuraffär så kan du nästan vänta dig att någon av dem kommer ploppa ut ungar när som helst. Djuraffärer säljer saker för att tjäna pengar inte för att sakerna nödvändigtvis är bra för djuren. Om du har införskaffat ex vitakraft mus-fröblandningar så är det förmodligen därför musen/mössen gått upp i vikt. Fröer innehåller mycket fett, mer än vad som är bra för tammöss att få i sig. I det vilda äter möss säkert en hel del frön men de springer ju omkring mycket mer och får vara ute när det är kallt och så, alltså i behov av mer energi. Jag hade nog satsat på att införskaffa osockrad müsli (för människor ja) och kanske tillsätta lite hund eller kattfoder i müslin.

Ja, hjuldiskussionen har jag en svag aning åt vilket håll den går, så den kan vi skippa. Och ungar är det inte, nu pratar vi om en mer utjämnande tjockhet, inte bara magen.

Ska jag vara ärlig så kan jag faktiskt säga att problemen började i samma veva som den osockrade müslin införskaffades, ett råd jag btw läste här på buke. Men det behöver inte ha ett samband. Jag känner samhörighet med musen på ngt sätt och misstänker att det är ngt jag gett den som triggat igång detta. (Jag är inte sockerberoende, nej inte alls :angel:)

Blandningen jag köpt en "egentillverkad" av djuraffären. Och när jag tittar på de andra blandningarna så ser den extrem "mager" ut. Denna blandar jag med då müslin. Så är frågan, återgå till gamla matsedeln eller använda bara müslin?

Finns det ngt som jag ska skippa att ge, ur min egna matsedel, förutom fisk då?

Musmat :D Nej, nej, rubriken var tänkt som Möss, dvs vilket djur det handlar om och sedan då vad i samband med djurarten. Men jag inser att den kan tolkas lite hur som helst om man vill bortse från mellanslaget. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det var länge sen jag hade med möss att göra annat än i fällor i garderoben och ljuden de för när de springer upp och ner för snetaken regniga och stormiga nätter.

Min sista mushane som jag hade var dock ohyggligt stor till storleken (för att vara mus). Du kanske har fått tag i en mus av sådan storlek, "kraftig benstomme" så att säga.

Vet inte hur många musmänniskor det finns på buke men procenten är nog inte så stor :D. Om det inte väcker allt för stor uppståndelse av att man länkar folk vidare så skulle jag tipsa om att fråga på http://mus.ifokus.se (eller läsa andra matrelaterade frågor / trådar som redan finns)

Ja själv ger jag helt enkelt osockrad fruktmüsli med hundmat, +matrester varje dag. Än är min lilla mus inte fet, även om han ser lite fet ut med all päls... :D

Vilken färg har musen? Det är ju nån färg som har skitlätt för att bli fet... Nån rödaktig eller nåt, minns inte vilken det är, är inte så haj på alla varianter som finns än.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
C
Övr. Katt (För er som kanske minns så blev det ingen adoptivkatt för mig, pojkvännen och lilla Elsakatten, vi är fortfarande bara tre)...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Calenfiriel
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?