ylvaaskersund

Trådstartare
Behövs dom? Vad är de bra för?

Jag ska klippa min Kina-Puff och vill inte skada morrhåren och undrade hur man skulle gå till väga i ansiktet, å fick svaret att det var bara å klippa!:confused:

Morrhåren var bara hårda hårsstrån, som en mustasch på en man, helt onödiga!

Hur är det? Behövs morrhåren och alla de andra stråna i ansiktet på hundar?

Å om de behövs, vad är de bra för?

Jag är av den åsikten att om de är där har de någon funktion, men jag kan ju ha fel!;)

Sv: Morrhår!

Jag skulle absolut inte ta morrhåren. I min värld är det "känselstrån".

Om du till exempel tar på de långa stråna över ögonen så rycker det till i en blinkning.

Sen är jag inte så insatt, men jag skulle varken ta dessa strån från häst, katt hund eller annat djur.

Jag tror att man klipper dem om man klipper hunden ... men eftersom jag har rottis vet jag inte sa noga. Vad jag vet, dock, ar att jag har en hast som far lockiga kansel har runt ogonen som maste klippas ganska ofta om de inte ska vaxa sa de petar honom i ogonen. Sa som med allt annat tror jag det helt beror pa hund/hast och situationen.

Morrhår är till för att känna sig för. Hur långt bort saker är, för att inte slå emot nosen, för att tränga sig igenom utrymmen/mellan gräs, stock, sten osv.

Morrhår är känselspröt, oavsett om de sitter på en hund, häst eller katt. däremot skiljer det mellan olika djurslag hur viktiga de är, en katt är mer beroende av dem än vad en hund är.

Idealet vore att låta alla djur få behålla sina morrhår, men själv klipper jag av dem på mina pudlar... Pudlar har ju en ansiktspäls som måste klippas, annars växer pälsen över både ögon och mun. Att klippa runt morrhåren skulle gå i teorin, men knappast i praktiken!;)

VAd jag har hört så lör sig aldrig raser så som pudel och andra raser som trimmas kontinuerligt i ansiktet sedan valpstadiet att använda sina morrhår, medans att klippa bort dem på em vuxen hund som är van att ha dem gör stor skillnad. Sant eller falskt vet jag inte, men det låter då logiskt iaf....

Jag kommer inte klippa av dessa morrhår, när vi köpte henne som två åring för 18 månader sedan var hon helt nedklippt så det verkar ta nästan två år för morrhåren att växa ut!

Hon får se lite rolig ut helt enkelt!:D

Är håren där måste de ju ha någon funktion!

Frågan är, vilken?:confused:

Alltså, det har du ju fått svar på. Ffa på natten så funkar de för att varna hunden innan den kör huvudet i en gren, eller högt gräs(stänger inre ögonlocket) osv. Samma dagtid förståss, men då ser de ju oftast med ögonen också.

Det finns ju ett stort antal raser som rakas i ansiktet regelbundet, bla kineser, och det är inga som helst problem. Morrhåren växer dessutom fortare än resten av pälsen, nu var det kanske 2v sedan jag rakade kinesen i ansiktet och morrhåren är redan 3 ggr så länga som resten av pälsen i ansiktet.

Olika hundar har ju olika långa morrhår, kompisens labbe har ju nästan inga tex, och han klarar sig fint.

Vår kines går väl mellan att ha ca 4 cm morrhår till inga med några veckors mellanrum, det märks ingen skillnad på honom för det.

Cockerpoon vi har har kraftigt nedsatt syn och även han klarar sig utan problem, precis som kinesen har han mellan 4 cm och inga morrhår. Även när han var helt blind tog han sig fram utan problem i terrängen utan morrhår.

Så klipp du din kines, de är mycket sötare så :love:

Såhär ser vår kines ut med några veckors stubb.
318407_2314589459418_1089878849_2685014_1904138365_n.jpg

Ok Skuggi! Jag får väl göra det! Å hoppas att de växer lika snabbt på min lilla skrutt!

Dock är det först nu som hon har morrhår:confused: Vad kan det bero på?:confused::crazy:

Hur menar du att hon inte har haft morrhår då? Bild? De blir ju inte lika spretiga och stela på hår-hundar som på vanliga. Cockerpoon växer ju lika fort, så det gör det säkert på din lilla med.

Oavsett så vill vi se biiild!! :bump:

Hur menar du att hon inte har haft morrhår då? Bild? De blir ju inte lika spretiga och stela på hår-hundar som på vanliga. Cockerpoon växer ju lika fort, så det gör det säkert på din lilla med.

Oavsett så vill vi se biiild!! :bump:

Jag äger ingen kamera:o

Tror dock att jag kan fixa en bild via en person som har det!

Angående morrhåren så tycker jag att de blivit så extremt långa nu, har inte sett det förut så jag trodde att de var borttrimmade då vi köpte henne och att de nått sin fulla längd först nu:confused:

Börjar jag bli senil:crazy:

Alltså, om hunden var klippt i ansiktet när ni fick henne(vilket är det vanligaste) så var ju såklart även morrhåren bortklippta då.
Hur långhårig är hon i ansiktet nu då?

Har du inte ens en mobilkamera människa? ;):rofl:

Mamman i den här annonsen(får man länka såhär?) är ju rätt långhårig i ansiktet. Skulle tro att de trimmar henne med sax. Det sticker ju inte ut några morrhår men rufsar man runt när i nospälsen så hittar man dem helt säkert.
Rufsig nos

Här ser man en som är ännu lite längre i håret på nosen, och där kan man ana att morrhåren liksom är lite längre är själva nosbehåringen.
Ännu rufsigare

Ser din ut nått sånt?

Har ni inte trimmat henne alls på 18 månader? Då måste hon ju ha världens längsta skägg? :idea::rofl:
Jag bara måste få se en bild!! :love:

Lite nyfiken över vad de har för funktion på en skäggig hund? Min hund var nog runt 2 år när jag hittade ett morrhår för första gången i hennes borst :D och jag kortar ner både skägget på underkäken och borstet på överkäken, då ryker ju morrhåren samtidigt :p

31569919.jpg

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 814
Senast: 13579vas
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka