Morrande Hund

A

anvandarnamn

Jag tog över en jakthund som förut bott i hundgård men nu bor med mig och min sambo i hus.

Vi är mycket ute och aktiverar oss med lite agility, rallylydnad osv. Jag tycker att han aktiveras så mycket som han behöver.

Förut så gick han bra med andra hundar, och hälsade snällt på alla människor.

Men nu.. När det kommer folk hem till oss så morrar han, och ser rädd ut.
Likaså när han träffar barn. Morrar och är osäker.

Hanhundar skulle jag inte släppa ihop med i dagsläget heller, då han blivit morrig mot sånna med.

Det känns som att det börjar bli ohållbart. Jag älskar hunden och han skulle aldrig morra åt mig. Men jag tänker att det bara är en tidsfråga innan nånting kommer hända.

Vad ska jag ta mig till? JAg vet liksom inte hur jag ska hantera situationen.

Sv: Morrande Hund

Nu vet jag inte hur länge ni haft hunden, hur gammal han är eller Hur mycket han egentligen aktiveras, men för en hund som bott heltid i hundgård kan det nog vara ganska överväldigande att plötsligt flytta in i hus med allt vad det innebär av social kontakt och annorlunda miljö.
Kanhända säger han ifrån för att det helt enkelt blivit lite mycket att hantera? Det var min första tanke i alla fall.
Har han en lugn plats (kanske öppen bur eller liknande) dit han kan dra sig undan och vara helt ifred när det kommer hem folk till er, till exempel?

Annars, om förändringen kommit plötsligt eller om beteéndet är ojämnt/irrationellt skulle jag veterinärkolla.

Tusen tack för svar!

Han rök ihop med en annan han hund förra sommaren och det känns som att det var det som "bröt" ut det hela där efter har det kommit smygande.

Han är 3,5 år och har bott hos oss i 1,5 år.
Nu är det knappt att man vill bjuda hem folk för att han morrar, framförallt när de kommer.

Går bättre om man har med honom och träffar folk än om det kommer hem folk.

Vi tog över honom för att han inte jagade.

När det kommer folk och han morrar, hur har ni hittills hanterat det då och hur har då hunden reagerat på det?

Skulle du beskriva hunden som tuff, framåt, mjuk, anpassningsbar, reserverad, ängslig eller på annat sätt?

Förutom att han morrar vad gör han annars, vad visar han med kroppsspråket? Sänkt/höjt huvud, svansen mellan benen/uppåt, reser han ragg, sjunker ihop?

Det bästa är förstås om du kan hitta en bra hundmänniska som kan titta på hunden och hjälpa dig då det är ganska svårt att råda över nätet så här. :) Om han ser rädd ut, kryper ihop, och försöker gå undan om den han morrar åt ändå går fram och överlag är en ganska försiktig hund (den första tolkningen jag får ihop av det du skriver) så är det möjligt att hunden tagit på sig att vakta huset/er och morrar mot sådana han upplever som hot/läskiga/oberäkneliga/främmande. Det ni i så fall behöver göra är att lugn visa hunden att det INTE är hans uppgift att avgöra vem som får komma in genom dörren, det är det ni som bestämmer. Då skulle jag säga åt hunden att gå och lägga sig på sin plats (bakom en grind om inte vill chansa eller det kommer barn) och ser till att hunden lämnas ifred och ignoreras där. Är han lugn kan han sedan få tillåtelse att komma upp och hälsa men skickas (lugnt men bestämt) tillbaka om han morrar igen.

Det började alltså efter slagsmålet som skedde ca 1 halvår efter att ni tog över honom? Det kan ju vara en kombination av att han då hamnade i en situation som ni egentligen borde ha avstyrt (jag vet, skit händer och ibland är man inte alltid med själv) vilket gjort honom osäker på att ni "verkligen kan ta hand om situationen".

Jakthund, vad är det för ras?

När det kommer folk och han morrar, hur har ni hittills hanterat det då och hur har då hunden reagerat på det?

Skulle du beskriva hunden som tuff, framåt, mjuk, anpassningsbar, reserverad, ängslig eller på annat sätt?

Förutom att han morrar vad gör han annars, vad visar han med kroppsspråket? Sänkt/höjt huvud, svansen mellan benen/uppåt, reser han ragg, sjunker ihop?

Det bästa är förstås om du kan hitta en bra hundmänniska som kan titta på hunden och hjälpa dig då det är ganska svårt att råda över nätet så här. :) Om han ser rädd ut, kryper ihop, och försöker gå undan om den han morrar åt ändå går fram och överlag är en ganska försiktig hund (den första tolkningen jag får ihop av det du skriver) så är det möjligt att hunden tagit på sig att vakta huset/er och morrar mot sådana han upplever som hot/läskiga/oberäkneliga/främmande. Det ni i så fall behöver göra är att lugn visa hunden att det INTE är hans uppgift att avgöra vem som får komma in genom dörren, det är det ni som bestämmer. Då skulle jag säga åt hunden att gå och lägga sig på sin plats (bakom en grind om inte vill chansa eller det kommer barn) och ser till att hunden lämnas ifred och ignoreras där. Är han lugn kan han sedan få tillåtelse att komma upp och hälsa men skickas (lugnt men bestämt) tillbaka om han morrar igen.

Det började alltså efter slagsmålet som skedde ca 1 halvår efter att ni tog över honom? Det kan ju vara en kombination av att han då hamnade i en situation som ni egentligen borde ha avstyrt (jag vet, skit händer och ibland är man inte alltid med själv) vilket gjort honom osäker på att ni "verkligen kan ta hand om situationen".

Jakthund, vad är det för ras?

Ja jag tror att han vaktar huset, och han han vaktar mig (?). Tycker att jag fick väldigt bra tips av dig, och att du beskriver min hund bra. Att han blir osäker och liksom kryper ihop.

Jag tror att han är rätt tuff så här i efterhand.

Han är en blandras mellan gråhund, tyskjaktterrier och jack russel. ( ja du hör ju! :cool:)

Hihi vilken spännande blandning!! :D

Tuff kombinerat med osäkert vaktande (om han är låg, inte kaxig när han går fram) så håller jag fast vid att du behöver ta över tyglarna. :) Prata ihop er hemma om vilka rutiner ni vill ha, att hunden antingen ligger på sin bädd och stannar där eller bakom grind, när han får komma ut igen och vad ni gör om han då börjar morra. Med både JRT och TJT i hunden så tror jag ni vinner på envishet och att ni är konsekventa. Ni bestämmer vem som är välkommen hos er och ni bestämmer hur hunden bör uppföra sig.
Sen kanske det finns även andra situationer där ni kan passa på att visa att det är ni som tar besluten/initiativen hemma.

Hunden ska dock inte tvingas att hälsa på någon. Utan alternativen är att "bara vara" och uppföra sig eller ligga plats/bakom grind. Så skulle nog jag göra iaf.

Jag tolkar det som att det är just besökare som är det största bekymret? Börja där för hemma har ni mer koll på situation än om ni skulle börja öva runt barn eller hanhundar. Det är möjligt att även de situationerna förbättras när ni gör framsteg hemma.

Tills ni fått hjälp så låt honom slippa träffa folk. Stäng för med ett par kompostgaller så att han kan ligga ifred.

Tusen tack för hjälpen!
Jag ska definitivt pröva det du sagt. Och jag ska ta hjälp av någon.

Här kommer en bild, När han inte är trimmad på länge så får han även en go liten krage från gråhunden =)

19678_311377791647_560051647_5142588_601237_n.jpg

Han är jättefin! :) Men sådana raser i sig så trodde jag han skulle se ut lite som "goddag yxskaft" men han verkar ha fått fina proportioner.

Haha, vad roligt att kombinera uttrycket goddag yxskaft med roliga blandisar :D Vi har en på dagis som är kinesisk nakenhund/borderterrier, ursöt men stämmer bra på goddag yxskaft. Hon är som en nakenhund i kroppen med borderterrier päls och en silkeslen vit tofs på hjässan.

Min hund är osäker då det kommer besökare, speciellt "karlakarlar" och tonårskillar har han svårt för.

Våra rutiner är som så att han sitter en bit ifrån dörren tills han får lov att gå fram och besökarna får inte titta eller hälsa på honom. Långa personer får sätta sig på huk och titta åt andra hållet. När Gizmo har fått sniffa av dem brukar han sluta skälla och gå iväg en stund, sedan är det som om de har varit bästa vänner for life. Förutom med vissa individer som helt enkelt sänder ut fel signaler. Han har en egen hörna under trappen dit han går om han inte är intresserad av att bli vän med besökarna.

Om din är likadan att han behöver få sniffa in sig kanske en idé är att sära på besökare och hund och låta honom sniffa i deras skor först? Jag vet inte, det var bara en konstig idé jag fick, Gizmo gjorde så igår när det var en främmande tant i huset då han kom hem, han sniffade igenom hennes skor supernoggrant och sedan hälsade han lugnt och sansat.

Liknande trådar

Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 423
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: em-pirre
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka