Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vill tillägga att fuxarna får en härligt röd färg när de får mkt morötter
Farligt att ge hästen morötter som varit frusna?
Hej!
Jag har hört att det är farligt att ge hästen morötter som har varit frusna. Varför? Vad är det som bildas i morötter efter frysning?
Jessica Ekströms svar:
Hej!
Det står i många handböcker att man inte ska utfodra frysta morötter, men inte varför.
Det är inte så att morötterna bildar gifter utan den troligaste orsaken till varför man bör vara försiktig vid utfodring av frysta morötter är att man inte märker om de är dåliga om man utfodrar dem frysta. Tinade morötter har kort hållbarhetstid och kan snabbt börja jäsa. Man måste därför vara noga med att kontrollera kvaliteten på dem innan utfodring.
Om man utfodrar med väldigt stora mängder morötter som varit frysta kan de möjligtvis orsaka problem om kolhydraterna i morötterna spjälkats till socker, men med tillvänjning borde även det går bra.
Med vänlig hälsning,
Jessica Ekström
Vad menas med mängder?
Mina kallblodshästar får cirka 3-4 kilo morötter per häst och dag - helt OK enligt min veterinär som behandlade fångstoet förra våren.
Till TS - jag ger morötterna hela.
Jag delar morötterna (och äpplena, för de får såna också) i relativt tunna slantar/bitar, sedan gömmer jag dem i halmen och höet i boxen. Då har de att göra en bra stund på kvällen och natten. Båda pållarna verkar uppskatta "leken", de kastar sig med glädje in i boxen och letar för fulla muggar. Ofta lämnar de kraftfodret i krubban då och då för att leta en stund och återgår senare till krubban igen
På morgonen kan man se hur de har rotat runt i boxarna, alltid väldigt "obäddat" hos dem båda