Morötterna

Sv: Morötterna

knapp

Lägger i två-tre morötter (tsm med ett-två äpplen) i betforen varje kväll. Både äpplen och morötter serveras hela.

Vill tillägga att fuxarna får en härligt röd färg när de får mkt morötter

Kanske ska prova det :) min fux verkar verkligen gilla morötter iaf :D höll på och slickade på mina händer och letade efter mer morötter flera minuter efter att de var slut :p

KL

Jag ger morötterna delade som stavar. Köper fodermorötter och de flesta är väldigt tjocka, så därför delar jag dem med stavar.

Jag brukar först dela morötterna på längden och sen skiva, för att undvika den "farliga formen" som kan fastna i matstrupen (dvs "slantar"). Brukar ge morötter som belöning och några på morgonfodringen som skrammel.

Jag har hört att det är farligt att ge morötter som är lite frysta eller varit frysta någon som vet varför ??

KL

Min häst är ganska dålig på att tugga morötter (eller stora bitar öht) så om det är grova morötter skivar jag dem. Småsnuttar får han äta som de är och mellanmorötter bryter jag itu i lagom stora bitar. Han gnager förvisso mestadels med framtänderna på "längden" på morötterna.

Lägger också morötterna i höet så han har sysselsättning. Upptäckte idag när jag kom ut ca 20 minuter efter kvällsfodringen att han skippade kraftfodret och hösilaget för att leta morötter. :)

Ja det har jag med, men kommer itne ihåg anledningen. Någon annan kanske vet?

citat från hippson

Farligt att ge hästen morötter som varit frusna?

Hej!

Jag har hört att det är farligt att ge hästen morötter som har varit frusna. Varför? Vad är det som bildas i morötter efter frysning?

Jessica Ekströms svar:

Hej!

Det står i många handböcker att man inte ska utfodra frysta morötter, men inte varför.

Det är inte så att morötterna bildar gifter utan den troligaste orsaken till varför man bör vara försiktig vid utfodring av frysta morötter är att man inte märker om de är dåliga om man utfodrar dem frysta. Tinade morötter har kort hållbarhetstid och kan snabbt börja jäsa. Man måste därför vara noga med att kontrollera kvaliteten på dem innan utfodring.

Om man utfodrar med väldigt stora mängder morötter som varit frysta kan de möjligtvis orsaka problem om kolhydraterna i morötterna spjälkats till socker, men med tillvänjning borde även det går bra.

Med vänlig hälsning,
Jessica Ekström

Vad jag kan läsa mig till så ökar även risken för kolik (vilket gäller allt fruset foder)

Jag ger morötterna hela, förutom när jag blandar ner dom i kraftfodret, då bryter jag sönder dem i lite mindre bitar. Men det skulle aldrig falla mig in att skiva dem med kniv. :laugh:

Oftast ger jag henne morötter i samband med att hon kommer in och som belöning efter ett ridpass. :bump:

Hela, om de är gigantiska så bryter jag i bitar. De ger lite mer tugg i fodret, det är gott och nyttigt.

Jag ger dom hela. Om jag delar ger jag dom i klyftor, mindre risk att dom fastnar i halsen.

Vad menas med mängder?
Mina kallblodshästar får cirka 3-4 kilo morötter per häst och dag - helt OK enligt min veterinär som behandlade fångstoet förra våren.

Till TS - jag ger morötterna hela.

som sagt, det var ett tag sen jag pratade med honom om det. Och eftersom jag inte brukar ge mina så himla mkt så bekymrade jag mig inte om att lägga det på minnet :o . Men, vi pratade om en shettishingst som fått (återkommande?) fång av någon anledning de inte förstod, sen så visade det sig att de gav några kg (? exakta siffor??) morötter till honom/dag. De tog bort morötterna och hästen slutade med fångattackerna.
Men det var själva avhandlingen som hade tagit upp problemet, undrar om det inte var i uppsala... (?). Jag kommer ärligt talat inte ihåg.

Senast ändrad:

Jag delar mina i hyfsat små bitar eftersom min dam haft foderstrupsförstoppning x flera och har ganska lätt för att sätta sånt som morötter/äpplen i halsen.

Jag ger oftast hela från handen, skötisarna har inga krubbor. Hinner jag bara släppa indom och mocka och fodra hamnar dom självklart i i högern med hö i en av hörnen av boxar:)

Mina får dem hela, på lunchen läggs de i höet, på morgon och em i samband med övrigt foder.
Har gigantiska jättemorötter, längsta har varit 40cm och ca 10cm i diameter :p

Jag delar morötterna (och äpplena, för de får såna också) i relativt tunna slantar/bitar, sedan gömmer jag dem i halmen och höet i boxen. Då har de att göra en bra stund på kvällen och natten. Båda pållarna verkar uppskatta "leken", de kastar sig med glädje in i boxen och letar för fulla muggar. Ofta lämnar de kraftfodret i krubban då och då för att leta en stund och återgår senare till krubban igen :)

På morgonen kan man se hur de har rotat runt i boxarna, alltid väldigt "obäddat" hos dem båda :d

Haha, söta:)

Jag ger morötterna hela, så det blir lite & tugga på.
Ger det för vitaminerna & för att det är som extra gott tillsammans med äpple/äpplen i maten :d
Min pålle har lite svårt att bita av en morot om man håller den i handen, men tror att det går bra när dom ligger i maten.

Har jag ridit dressyr/hoppat/ridit ut en längre runda brukar det bli någon extra morot/äpple som belöning :):d

Min häst får mycket morötter..

Jag skär dom i stavar, har också hört att om man skär dom i "slatar" eller som tjocka 5 kronors så har dom lätt att fasta i foderstrupen.......

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka