R

rare

hur mycket morötter ger ni era hästar per dag? vad tycker DU är lagomt till en häst på ca 450 kg, som tränas dagligen, undantag en ledig dag?
en del ger 2 morötter om dan...andra 8:confused:

Sv: morötter

morot kan man fodra med som ett vanligt fodermedel, det innehåller 1,5 Mj och 7 g smältbart råprotein. så det ger alltså lite energi åt hästen..

7 kg morötter är enligt C.Plancks senaste bok, likvärdigt med 1 kg havre.. så man kan nog lätt ge 7 kg morötter iallafall..

Jag ger ca 1,5 kg per dag.

Morötter + lucernhack ger lång tuggtid av "krafftfodret".

Mina två äter ca. 2kg./dag uppdelat i flera givor... Ger längre "tuggtid" av kraftfodret... Men det blir rätt dyrt om du köper morötter på Ica:angel:

BeastieBabe skrev:
morot kan man fodra med som ett vanligt fodermedel, det innehåller 1,5 Mj och 7 g smältbart råprotein. så det ger alltså lite energi åt hästen..

7 kg morötter är enligt C.Plancks senaste bok, likvärdigt med 1 kg havre.. så man kan nog lätt ge 7 kg morötter iallafall..
:eek:
Ok! Nu var det slut på morotsgivor, han är nog tokig som han är:angel:

Ska jag vara ärlig så visste jag inte att man brukar ge morötter som mat:crazy: För som Felway skrev det blir ganska dyrt om man köper från ica (vilket jag gör;) )
Utan min kille får 1-2 morötter någon gång då och då, som godis helt enkelt. Men han äter mera äpplen än morötter:D

Jag köper 40 kg säckar med morötter (tror det är 40 iaf.....lr 30....nä 40 är det nog) Köper säckarna för 40-45 kr. Är superfina morötter, ser precis ut som dom man köper i affären, men MKT godare. Jag har 5 hästar. Det tar ca en vecka för att få slut på en säck. Om man räknar på att säckarna är på 40 kg, så käkar de väll typ 8 kg morötter var i veckan. Och det är minimum. Oftast så tar säcken slut fortare. De får det som em-käk, plus pytte lite krafftfoder. Det blir längre tuggtid, och de äter sakta.

Morötter är perfekt tycker jag! Plus att de kan käka så "oerhört stora mängder" utan att det är absolut farligt för dom.
Är iofs säkert olika från individ, till individ, men enligt många foderböcker/foderrådgivare, så tror jag att gemomsnittet på av de säger är 7.5 kg morötter dag/häst......tror jag iaf. Är inte riktigt hundra på det.

vet inte riktigt skulle gissa på 2,5 kg / dag

en säck slut på 2 veckor jag tror dom väger 40 kg

jag tror min häst väger runt 500 kg

Senast ändrad:

BeastieBabe skrev:

:eek: det är nog där för min häst är lite tjock :idea:

Köper morötter på Lidl för 2.5/ kg såå goda!!
Ger ½-2 kg/dag beroende på om min gubbe är med eller inte, det är han som brukar vara morotsgivare medans jag mockar och fixar allt det andra.

men det är ju ändå ett saftfoder som innehåller mycket vatten ( i jämförelse med havre) så någon bukfylla är det juh inte :)

bra jag hoppas att hon inte blir tjock av morötterna efter som jag måste slänga morötter om jag ska ge mindre. men det är ju lite problem när man har en lättfödd häst hon skulle egentligen be höva mer grovfoder hon får bara 5,5 kg per dag ( mer om det är kallt) men hon får nästan inget kraftfoder heller bara ca 2,5 dl havre / dag och 1dl betfor ( torr) / dag. så jag har börjat fundera på och ge henne halm.

Läste i Ridsport att Baloubet får ca en halv säck (30 kilos säck typ) morötter om dagen :) Han har så mycket energi så till lunch får han inget kraftfoder, bara morötter.
Min häst får ca 2-3 kg om dagen, gott tycker hon!

Oj vad alla fodrar med morötter! :confused:

Jag trodde det var mer som GODIS till hästarna. Och OM man nu stått i stall med morotsleveranser så har jag köpt en säck och lagt i 1-3 morötter bland kraften i vissa perioder.

Varför fodrar ni med så mkt morötter? Bara för att hästarna tycker att det är gott? Eller har det nåt viktigare syfte?

Kitara åt lungt 20kg / veckan

Jag köper en 20kg säck / veckan.
Nu när vi bara har fölet så går det nog åt drygt en halv säk / veckan.

/ Kitara_

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
634
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama