Morot till katt???

E

ewek

Hejsan :) Är det någon som vet om man kan ge råriven morot som utfyllnad i maten till en mkt hungrig katt ? Jag vet att det är ok att ge till hundar men har aldrig hört någon som givit sin katt det.Samma katt har också börjat kissa på kläder som ligger på golvet fast lådan är ren o fin...någon som förstår varför????Det är en kastrerad hankatt på 1 år.
 
Sv: Morot till katt???

Det måste gå bra att ge råriven morot. Kanske inte ofta och i stora mängder, men kan inte vara skadligt i sig i mindre mängd.

Har bestämt för mig att jag sett frågan diskuteras på annat forum ganska nyligen. www.katter.nu??
 
Sv: Morot till katt???

Det går att blanda i rårivna morötter som bukfylla, men håll koll på avföringen. För mycket kan orsaka diarré.

Angående kisseriet är det svårt att veta om det handlar om protest eller om något fysiskt fel. Kastrerade hanar får ju gärna urinvägsproblem så det är ingen dum idé att kolla upp den biten först.
 
Sv: Morot till katt???

Är katten överviktig? Annars kan ni väl ge den mer mat istället? Ungkatter äter ofta mer än andra just för att de växer. Om den är tjock förstår jag att ni vill ge annat som utfyllnad, men annar brukar de ju äta så mycket som de behöver.
Kanske får den inte i sig allt den behöver? När vi använde torrfoder som var speciellt till ungkatter så åt våran katt mindre än vad den gjorde av vanligt foder köpt på ica. Och den blev inte tjock. Så det kanske innehåller mer nyttigheter som den annars äter mer för att få i sig tillräckligt av.
(Nu bara jag spekulerar) Har hört att djur inte bara äter för att de är hungriga utan att de kan äta om de saknar något näringsämne, kommer dock inte ihåg vilket djur det var jag läste om. Men kanske är det så även för katter.:confused:
 
Sv: Morot till katt???

Att ha ner kokad morot är också bra, brukar även finnas i blötmat man köper.
 
Sv: Morot till katt???

Att ha ner kokad morot är också bra, brukar även finnas i blötmat man köper.

Fast i kokad form blir det inte bukfylla eftersom stärkelsen i moroten blir tillgänglig för katten. Är det bukfylla man är ute efter ska det vara rått.
 
Sv: Morot till katt???

Fast i kokad form blir det inte bukfylla eftersom stärkelsen i moroten blir tillgänglig för katten. Är det bukfylla man är ute efter ska det vara rått.


Jaha... förstod nog fel. Trodde det bara var utfyllnad allmänt för att inte övergöda katten, och även göra det lite godare!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 123
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
947
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
723

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp