Mörkläggning i sovalkov

stjarnfrugt

Trådstartare
Ni som har sovalkover, hur får ni mörkt i dem? Jag tycker det är drygt att det inte går att få mörkt som i ett sovrum, men jag har ingen lust att byta bort min underbara lgh med relativt billig hyra till en tvåa bara pga detta.

Jag har ett litet fönster i alkoven där jag har en svart rullgardin, den vaxade från IKEA. Sedan har jag ett svart skynke för själva ingången som är fäst i en skena i taket, men jag tycker att det smiter in alldeles för mkt ljus på sidorna av skynket och rullgardinen. Det verkar omöjligt att få mörkt, och det stör mig som är skiftarbetare och vill kunna sova dagtid...

Sv: Mörkläggning i sovalkov

En sånhär kanske? Jag älskar iallafall min sovmask:love::love::love:
images

kommer det igenom någon ljus genom skynket? Jag har en svart gardin som heter "black out" från Hemtex för min sovalkov (öppningen är stor som en dörr) det kommer inte igenom något ljus alls.

Annars så rekomderar jag att ha persienner på alla fönster i lägenheten. Då behöver du ju inte ens något drapperi

kl

Persienner tar ju bort det v'rsta ljuset men det blir ju inte m;rkt p[ morgonen. Jag har tjocka sammetsgardiner och nerdragna persienner.

ojdå missade att det var på dagen hon ska sova. Då är det ju bara rullgardiner som hjälper, den lilla springa ljus som kommer in från sidorna får man ju leva med. Helt kolsvart blir det ju aldrig

*kl

Tack för alla svar. Ska kolla upp Black Out på Hemtex. En sovmask har jag haft men den har gått ur tiden och jag hittar ingen vettig ny. Tycker de jag sett på tex Lindex varit så tjocka och otympliga, jag vill ha nåt mjukt som stör så lite som möjligt. Jag tycker det är störande öht att ha nåt för ögonen, och är det då i stel sammet med satinmot ögonen, som inte andas för fem öre (ja, hittade en sådan :crazy:) så går det ju fetbort...

Det värsta har varit att inte ha ett skynke som är ogenomskinligt. Men ska kolla på Hemtex som sagt :)

Svaret heter mörkläggnignsgardin och en mörkläggande rullgardin i rätt storlek, då är det bara typ 1 mm på varje sida om rullgardinen och fönsterkarmen.
Rullgardinen ska alltså sitta i fönstret och inte på utsidan som många sätter dem, då blir det jättestora ljusspringor.
Väggarna och taket i sovalkoven bör målas i mörk färg, jag målade min mörkt mörkt grå och då kommer det inte in störande ljus.

Jag kan inte heller sova om det blir ljust...

Man kan klippa av en ärm på en T-shirt o använda som sovmask :idea:

Jag fixar inte det ojämna trycket som blir av resåren på vanliga sovmasker o fick det tipset.

Vad det gäller ljusspringor vid rullgardiner kan man sätta en bit kardborre på några ställen utefter kanten..

ja kolla på hemtex, den borde finnas kvar köpte min för kanskse nån månad sen. Den är svartpå framsidan och vit på baksidan.:)

Liknande trådar

Hemmet Jag har totalrenoverat mitt sovrum i fem dagar. Målat om taket, rivit ner alla tapeter + en ful bröstpanel och golvlister förre ägaren...
Svar
3
· Visningar
1 631
Senast: Kivinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka