Mörkerspår!

Blandrastik

Trådstartare
Hur kul som helst, hann inte ut idag innan det blev kolsvart ute, hade lagt ut spår imorse. Tänkte först att jag kunde ta det imorgon, sen kom jag på att hunden lär ju strunta i att det är mörkt, jag provar.

Han har aldrig spårat bättre! Tycker min hund varit lite tveksam på första vinkeln, det är som om han bara tuffat på rakt fram. I mörkret hade jag inte en blekfet om var vi befann oss utan hade fullt sjå med att röja kvistar ur ansiktet och hålla mig på benen. Ett tag var jag lite inne på att börja om, då vi helt plötsligt står vid spårslut. Duktiga Chivas! Spårflaggorna såg jag aldrig, de får vi fiska in imorgon.

Förstår att det inte är hunden som haft problem med vinklarna...:angel:

Nån annan som provat?

Sv: Mörkerspår!

Jag brukar använda den metoden när mina hundar börjar få lite för bråttom och svischar fram för att nå slutet. Super! :)

Vad kul att det gick så bra för er :)
Jag har också gått mörkesspår pga att jag inte hann gå innan det blev mörkt.
Men det gör jag aldrig om :crazy:, fy vad slut jag var innan vi kom ut och jag var sketarädd för djuren i skogen :o.

Hade lagt ett högreklasspår och skulle testa gå det innan tävlingen, för det första så går min hund väldigt fort i spåret och i mörker så gick det ju i raketfart, snubblade, fastnade och ramlade hur mycket som helst. Min hund brukar stanna när jag ramlar men denna gång vägrade jag släppa linan och han var väldigt trött på mig när vi var klar. Jag såg inte ens pinnarna när han markerade dem utan när jag kom fram så fick han ta upp dem till mig. När vi kom ut på vägen så knatade han bara på till bilen, jag hann inte ens linda ihop linan utan joggade efter för jag var så skraj.

In med hunden i bilen och in med alla prylar i baksätet, sen var det skönt och hoppa in och stänga dörren.
Det var längesen jag var så rädd när jag var ute. Men denna skog ligger väldigt långt in och det finns både älg och björn där. På tävlingsdagen när jag skulle gå ut två spår till de tävlande så hade det sprungit björn mellan mina spår. Jag körde förbi en STOR hög med björnskit med massa lingon i när jag skulle till andra spåret. Det är tur att jag glömt detta när vi ska göra elitspåren i vår :D

Haha det gjorde jag för några veckor sedan och jäklar vad jag inte har trott på min hund, går mkt mkt bättre i mörker så MATTE måste träna på spår och inse vem som har bäst näsa för detta ;) Inte är det jag ivf...

La sedan ngn dag efter ett i dagsljus och oj va bra det går när man litar 100% på sin fyrbente vän :)

Det var just det, att det ska vara så svårt att lita på hunden. Nyttigt.

Däremot inte så kul om man är mörkrädd, bor själv i mörkaste Småland, men här är det björnfritt.

Jag brukar använda den metoden när mina hundar börjar få lite för bråttom och svischar fram för att nå slutet. Super! :)

Ahh, är det kanske det jag ska prova på med odågan som har alldeles för bråttom för sitt eget bästa!

Meeen jag tycker skogarna är lite läskiga i mörkret :p

Nej mörkerspår har vi inte kommit till, men det kanske man skulle prova.

Vi har mest kört i skogen och i dgasljus, men för någon vecka sedan la jag ett spår ute på gärdet bland hösilagebalar och på stubbåker.
För det har jag hört är svårt.
Han tog spåret och spårpinnar klockrent, inga problem där.

Så vi kanske skulle ut och lägga ett mörkerspår.

Inte nu med våran nuvarande, men med förra var vi flera gånger ute på riktiga eftersök i mörkret, fast då körde vi med pannlampa för att ha en möjlighet att se djuret vi letade efter just då... Men visst får man lov att lita på sin hund, absolut.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ldsi
·
Övr. Hund Nu kommer det en sån här skryt-tråd från min sida. I helgen som gick var jag och Hatjo anmälda till ett viltspår i Brottby anordnat av...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: Roxer
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 753
U
Övr. Hund Hej! Jag fick frågan om jag visste något om viltspårprov eftersom jag är jägare. Skrev ett svar i P.M men det kanske blev för långt...
Svar
2
· Visningar
1 261
Senast: UrsusRex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka