Mörkbrunt träns - dressyrvariant

Alexandra_W

Trådstartare
Suck, när jag ÄNTLIGEN hittat det perfekta dressyrtränset, ja då tycker Röde Herrn att hans dressyrsadel inte är sådär optimal, och ser raskt till att få sig en ny.. En BRUN jävel. Kunde jag gett mig fan på..

Nya (dyr) sadelgjord och nya (ännu dyrare) stigläder inköpta under stor pengaångest hos sadelmakaren, men träns kvarstår. Sadeln är en Cliff Barnsby Kanter för de som har koll, för de utan koll tänk mörkbrun utan rödton, dock inte mörkaste-mörkaste brunt.

Sökes göres då ett dressyrträns i prisklass inte svindyrt. I rätt brun nyans. Utan vit fodring, mellanbred/bred nosgrimma (inte smal!), gärna med pullbackknäppning.

Borde vara lätt att hitta. Skulle man kunna tro, hitills går jag trots idogt surfande bet.

Glömde - SILVERSPÄNNEN.

Sv: Mörkbrunt träns - dressyrvariant

Jag vet inte vad det är för färg på din sadel men jag hade till min cb sadel ett stübbenträns men de var närmare chokladbruna båda två.

Tror det stod ebony på lappen (ids inte gå och kolla) ang färgen, på kvittot står det brun, och jag anser den är 'mörkare brun' men utan att vara lika mörkbrun som min M&N eller min HUbertus. Den är dock inte riktigt chokladbrun, men typ mellan chokladbrun och mörkbrun kan man nog säga. HELT utan rödton dock.

fan, försöker komma ihåg vad det är för märke p stiglädrena, de är iaf i exakt samma bruna nyans (men är inte CB)

dålig bild men denna färgen är det
32152_1188835352_1203585733.jpg

Oki, svårt att säga om det är samma eller ej.

Fan jag har tappat prislappen till stigläderna, där märket stod. Och minns inte alls heller vad det var för märke utom att de var svinigt dyra. (Nej, inte Prestige). Men är en hoppande häst, över som två rader med fyrkantiga block, fyra st per rad, som det står ngt präglat i min inte ens jag med min dokumenterade supersyn kan se vad där står.. sucka..

Ska se om jag kan hitta en sadelbild, annars får jag ta en imorgon på min. Men är ju ändå svårt veta exakt nyans, så tips emottages ändå tacksamt utefter 'färgbeskrivningen'

Ja, tack! Dubbelkollade för säkerhets skull, men visst är det det! (Det står stigläder, otöjbara, Jump In, 1195 kr bara på kvittot, dvs inte märket, men HG har ju just en serie/linje/nåt som heter Jump in, så visst är det det!)

Och måste vara färgen nut, om man kikar på equality lines sida så finns de i svart, havanna och nut. De i mitten i alla fall, men de ser lite mörkare ut på bild än irl. Bilden är dock på en annan sort (utan nylonkärna) än de jag har, men färger är ju desamma.

http://equalityline.e-line.nu/e-line/images/products/10180024.jpg

Stübbens färg "ebony" matchar CB's mörkbruna perfekt! De har silverspännen och flera modeller med bred nosgrimma.

Även German Line's kandar är i precis den färgen, det har bred nosgrimma med pullback, silverspännen, och är väldigt bra för sin prisklass! Och ett av sidostyckena är borttagbara så det går att ha som träns.

Har haft både CB-sadel, Stübben-träns och GL-kandar, så jag vet vad jag talar om. ;);)

Haken är väl att både Stubben och GL är i lite för hög prisklass, men kan ju hålla utkik efter begagnat. Tack! (GL:s läder är jag sjuuukt förtjust i dessutom)

Kikat på GM AMADEUS TRÄNS hos Hööks?

Brunt, pullback, silverspännen och mellanbred nosgrimma... Dock rundsydda remmar i övrigt.

Kikat lite på CH Excelsiortränset, det ser ut att ha rätt färg, men inte pullback dock.
Vill inte ha rundsytt, tyvärr. Annars är det helt klart i linje med vad jag söker (Amadeus).

Jag tycker Excelsiortränset är skitsnyggt :laugh: Inte att dö för, men snyggt och helt klart inte ett sådant som man har "tills man hittar ngt annat". Gillar du det så köp det :laugh: Sen tycker jag personligen att pull-back tenderar att se väldigt klumpigt ut. Vad är felet med "vanlig" knäppning? Har aldrig förstått varför man ska ha pull-back...

INte sett det annat än på nätet, men ska antagligen till Valbo i helgen i annat ärende, så tänkte slinka inom Hööks då och studera både design och färg irl. De har ju 15% just nu Hööks med.

Då ser du ju då hur färgen är, och va noga med att kolla läderkvaliten! Det finns rätt många måndagsexemplar tror jag. Vill känna på lädret, gillar inte att beställa just för att det varierar så mkt.

Glömde ju, ang pullback. Klumpigt tycker jag inte det behöver vara, beror kanske på modell och design? Men jag vill ha det för det blir med 'fodrat' och mjukare under hakan, och herrn tycker bättre om pullback. Dessutoms er det estetiskt bättre ut tycker jag =)

Annars är väl en favoritanledning till pullback på ffa kandarträns att en pb kan man dra åt för kung och fosterland. Det är dock INTE det jag är ute efter.

Senast ändrad:

Då ser du ju då hur färgen är, och va noga med att kolla läderkvaliten! Det finns rätt många måndagsexemplar tror jag. Vill känna på lädret, gillar inte att beställa just för att det varierar så mkt.

Mm, och just läderkvaliten är ju en av anledningarna till att 'ha sålänge' även om det är fint i övrigt. Sen kan Hööks förvåna ibland, har ett gammalt märkeslös kandarträns därifrån som kostade 299 kr komplett inkl 2 par lädertyglar för 'hundra år' sen (nä inte hundra men åtta i alla fall) som är superfint i lädret och absolut inte ser ut att vara ett billighetsträns. Å andra sidan hade jag ett annat i ungefär samma prisklass, där lädret 'delade sig' vid spännet för bettringen efter 2 användningar, och överlag var plastigt och 'krackelerade' i lädret.

Va?! Finns det dom som gör så? :mad: Fast det finns ju så sjukt många knep här i hästvärlden (och den utanför)...

Okej, då äre nog jag som inte sett en smidig och välkonstruerad pullback dårå :laugh: Hoppas du hittar ditt drömträns! (Sen brukar ju inte GL vara så dyra, jag hittade ett pullarträns för 450kr, visserligen på rea men jag tror orginalpriset var typ 600. Då är ju Stübben mkt värre)

Btw har du kollat hos Börjes? Dom har faktiskt några riktigt fina träns! Jag bara älskar Kiel Kingston (den med Vpanband) och det är jättebra läder i många av deras träns trots priset! :D

Nix, inte kollat Börjes. Mest för det enda träns jag köpt på börjes var rent vidrigt i lädret. Sen är det så svårt att se på katalogbilder ang färg, skulle nog inte våga köpa ett brunt på postorder alls om jag inte visste hur det såg ut irl. (Typ hittat det perfekta, men skickar efter på nätet för det är billigare)

Kolla hur hårt spända nosgrimmorna är på vissa dressyrhästar förstår du.. :angel: Får man inte ha snokrem gäller det ju att göra vad man kan med den övre nosgrimman.. (OBS, gäller givetvis inte alla som har pb till kandar)

Ska kolla noga efter det nästa gång jag ser en dressyrtävling! :cool: Fy!

Ang läderkvalité - Ibland har man tur och får det bästa exemplaret! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka