Morgontrött katt

Haukur

Trådstartare
Vi vet ju alla att katter gärna sover mycket. Men under alla år har jag aldrig stött på en katt som har så svårt för att hålla sig vaken som min Siri.

Kattan är från början en vildkattsunge som inte riktigt är tam än, trots att hon bott här i ett år snart. Hon är därför ganska bra på sin vakt och gömmer sig tillfälligt om någon gör yviga rörelser eller låter för mycket.

Nu till saken: När hon sover och blir väckt, detta gäller främst på mornarna efter vår gemensamma nattsömn har hon väldigt svårt att lixom vakna till. Dom andra katterna (vilket gäller för alla katter jag någonsin träffat) vaknar och sen bestämmer dom sig antingen för att somna om eller att gå upp och då efter att ha sträckt på sig så är dom lixom pigga på en gång.
Siri däremot vaknar och man ser på hela katten att hon VILL vakna och stiga upp men hon har SÅ svårt att hålla ögonen öppna. Tänk er själva när ni är sådär fruktansvärt trötta och "bara ska vila ögonen lite" =blunda lite längre varje gång ni blinkar, men det går inte så ögonen stanner helt enkelt i stängt läge. Så gör siri, man lixom ser hur hon kämpar för att hålla ögonen öppna men det GÅR inte. Hon är alltså fruktansvärt morgontrött.

Någon mer som har en sån här katt? Jag har nämligen aldrig stött på någon liknande under alla mina 18 år med katt. Det är alltså itne så att hon är slö och vill somna om, hon vill vakna men det går inte...

Sv: Morgontrött katt

Till saken hör att hon verkar ha nån slags insomnia-variant. Hon är precis som en hundvalp, kan hålla på och leka och rätt var det är så blir hon supertrött och lägger sig ner på plats och bara sover...

*putt*

Ingen som känner igen "fenomenet"? Mest funderasam på om hon kan ha någon hjärnskada eller liknande..

Nej, känner inte igen det... Kattungar kan somna mitt i leken, men inte äldre katter. Aldrig stött på det du skriver om... Verkar lite skumt, kanske ringa och kolla med en kattintresserad vette?

det är ju svårt att svara på, kan vara vad som hellst. En sak jag kom att tänka på är att människor som lever under konstant och hög stress (tänkt fasen innan de blir utbrännda) är lite så där. Eftersom de är konstant stressade och "är på tårna" hela tiden blir de inte trötta som vanliga människor. Det går ju inte somna lugnt när hela kroppens alarmsystem är igång. De somnar först när de i stort sett faller ihop medvetslösa av utmattning. På och av knapp. Kanske nått liknande?

Nej, känner inte igen det... Kattungar kan somna mitt i leken, men inte äldre katter. Aldrig stött på det du skriver om... Verkar lite skumt, kanske ringa och kolla med en kattintresserad vette?

Ja jag har funderat på att ringa och kolla. Frågan är om det leder någon stans egentligen, hon går inte att undersökas (åtminstone i vaket tillstånd) av vet iaf...

Men det vore ju lite intressant iaf att kolla om dom har någon som helst aning:D

dEn sak jag kom att tänka på är att människor som lever under konstant och hög stress (tänkt fasen innan de blir utbrännda) är lite så där. Eftersom de är konstant stressade och "är på tårna" hela tiden blir de inte trötta som vanliga människor. Det går ju inte somna lugnt när hela kroppens alarmsystem är igång. De somnar först när de i stort sett faller ihop medvetslösa av utmattning. På och av knapp. Kanske nått liknande?

Hm, jag det skulle ju kunna vara något, men jag vet inte om jag upplever henne så stressad nu för tiden. När hon kom hit var hon ganska stressad men nu är hon rätt cool så länge man inte skrämmer henne. Jag är ju dessutom ur hemmet ca 10h/dag och sover ca 8 så på vardagarna har hon bara aktiverat monster i huset 6h/dag, vore hon så stressad så hon inet kunde sova ordentligt borde hon ju passa på dom 18 h.. Hon har väldigt regelbundna sovtider i övrigt, det går att ställa klockan efter hur hon sover och när hon sover går hon undan till sovrummet eller katternas egna rum (där jag bara är när jag mockar lådorna) så där sover hon helt ostört. Hon är väldigt lugn och trygg med mina andra katter och är aktiv och med när jag pysslar med något.
Sen är ju frågan hur mycket stress en katt "behöver" för att få sömnproblem.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila