"mördar rem"

T

Tomaten

Ja, ajg vet inte vad remmen kallas men kompisen kalalr den för mördar rem :crazy: Det är en rem som i ena änden fäses i förbygeln istället för martingal och i andra änden har en ögla, kompisen sa att amn trär i genom nosgrimma eller käck rem genom öglan för att hästen inte ska få upp huvudet.Tänkte bara höra vad den remmen egentligen är till för och hur bra den egentligen är? :crazy: :cool:

Sv: "mördar rem"

sitter inte en fastmartingal i bettet?*dum*:)

martha: hur används den då?

En sk fast martingal spänns i nosgrimman och används väl ffa inom hoppning (?)

En springrem går från gjorden och till spärrgrimman (typ nosgrimma) och förhindrar att hästen går allt för högt med huvudet

okay, fast martingal är förbjudet i sverige vad jga har hört.men vad vet jag?:)

Du får inte tävla med fast martingal, men den är inte förbjuden att använda. Har samma funktion som vanlig martingal men är "effektivare".

Remmen spänns inte i bettet utan i nosgrimman.

Som dom andra skriver är det en fast martingal eller sringrem.

Fast martingall är inte förbjuden men man får inte tävla i hoppning med den i alla fall (är inte insat i travet).

Men jag tycker att en fast martingall är snällare än en den "vanliga" då den "vanliga" ger ett ryck i munen och borde störa mer än hjälpa medan den fasta mer trycker på nosryggen. men målet är dock att inte behöva använda någon av dom.

Kram

Man får ha fast martingal eller sk "tiedown" som det heter på westernspråk i vissa westerngrenar också. Tex roping och barrelrace.

till Fager och Sweet: okay, tack då vet jag ialalfall, läste nog att det var förbjudet på hopptväling men registerade nog bara föbjudet*oops*

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 543
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 486
Senast: escodobe
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025