Moraliskt stöd och råd ang envis hovböld

Tillis

Trådstartare
Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt emot...:bow:

Min häst har stått med hovböld nu i nästan fyra veckor. Det gick fort hål på bölden precis bredvid strålen, och vi hade då bandage med jod närmast hålet i ca en vecka (byttes varje dag). Tyvärr hjälpte inte detta utan hovslagaren ville att hoven skulle öppnas upp mer, och att detta då behövde göras på klinik, eftersom vi misstänkte att infektionen gick in under strålen då strålen börjat släppa från sitt fäste.
Väl på klinik skars strålen bort nertill och lämnade ett sår nere vid strålspetsen. Hästen gipsades sedan med både mjukgips och hårdgips och skulle så gå i en vecka. Därefter skulle gipset tas bort och hästen skos med mjukgips närmast sulan, plastsula och så sko som vanligt.

När vi tog bort gipset i förrgår var hästen fortfarande lite geggig i såret samt att det pös ut vätska bredvid strålen om man tryckte på den – inte bra alltså. Eftersom hästen inte längre är särskilt lycklig över allt karvande i sin hov, kunde hovslagaren bara skära upp lite till vid sidan av strålen. Därefter bandagerade vi endast med mjukgips (har fått höra efteråt att hårdgips snarare stänger in bakterierna, så det var väl knappast lämpligt att gå med en vecka). :crazy:

Igår var det dags att se över det hela igen, och då är det plötsligt mycket bättre(!). Nästan torrt i såret och bara lite lite som pös ut bredvid strålen. Frågan är nu bara om det faktiskt är på bättringsvägen eller om det snarare är så att infektionen krupit iväg åt annat håll...:confused:

Veterinären vill inte skriva upp penicillin, men jag är ändå osäker på om inte det skulle vara lämpligt nu när hästen gått med en infektion så länge. Kan iofs tillägga att hästen varit synligt ohalt ända sedan det gick hål på bölden. Däremot är hon gallig, men vad som kommer från bete och vad som kommer från hovböld är svårt att sia i...
Vågar jag avvakta tills hovis kommer på söndag, eller bör jag jaga penicillin trots allt??

/Tillis
 
Sv: Moraliskt stöd och råd ang envis hovböld

om det är torrt och ser bättre ut skulle jag absolut avvakta, man ska inte ge pencillin i onödan.
Min ena häst har haft problem med hovbölder och stod med en i över två månader som längst innan den läkte ihop ordentligt.
Håll koll på det så att det inte blir sämre, luktar det konstigt eller om hästen blir allmänpåverkad skulle jag kontakta veterinär.
 
Sv: Moraliskt stöd och råd ang envis hovböld

Ok, tack!

Var din häst halt under tiden? Fick den antibiotika? Behövde ni öppna upp bölden flera gånger?
Gipsad etc?

Mvh
Tillis
 
Sv: Moraliskt stöd och råd ang envis hovböld

Hon var så halt att hon hoppade på tre ben under en stor del av tiden, öppnade upp bölden sammanlagt 4 gånger innan vi fick bort allt.
Fick recept på antibiotika men jag hämtade aldrig ut det då hästen aldrigt blev allmänpåverkad.
Hon hade gipsplugg under hoven och sen lindat runt, detta var en unghäst så hon var inte skodd.
 
Sv: Moraliskt stöd och råd ang envis hovböld

Antibiotika gör inte så mkt nytta för infektioner i hovarna har jag hört eftersom blodcirkulationen inte är så omfattande där.

Har själv haft en som gick med en ytterst envis hovböld i 1 år :eek: Vi karvade och gipsade och karvade igen. Hon har väldigt snabbväxande hovar så man tycker ju att det borde bli bra fortare då men icke.

Till slut gav jag upp och tog (i samarbete med vet och hovis) hand om det själv. Jag köpte en hovkniv och höll det öppet (det var en torr sommar), penslade med tjära och tog av skorna (hon ställdes av helt eftersom hon var så hovöm). Raspade hovarna 1 gång i veckan eftersom hon lätt blir lång i tårna och sticker under trakterna vilket gör att hon får ett onaturligt tryck på läderhuden så att den var deformerad (där uppstod hennes böld).

Peppar, peppar så gick det vägen och hon har nu gått 1.5 år utan att ny böld har kommit. Detta trots att hon gått barfota i knögglig hage och numera är högdräktig. Tidigare har hon haft 3-4 hovbölder/år sedan hon var 2 så för hennes del verkar det hänga samman med hovformen och tryckfördelningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
444
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 780
Senast: Missemus
·
Hästvård Hästen fick i somras ett sår (det kanske snarare uppkom)strax bredvid 'sporren' på ett framben. Redan då reagerade jag på att det var...
Svar
19
· Visningar
2 711
Senast: caballus
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp