Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

Fiorano

Trådstartare
Tycker ni att ryttarkändisar har ett ansvar i form som förebilder av en massa barn och ungdomar att rida med hjälm?

Jag har funderat på detta efter att ha läst en artikel med en känd hoppryttare som på grund av "barnslig trots" enligt ryttaren själv låter bli att rida med hjälm... Jag bli fan förbannad när jag läser något så urbota korkat! Samtidigt är det ingen som bett dessa ryttare att bli kända och att vara just förebilder. MEN nu är dom det och kan man då kräva att de ska ha ett moraliskt/etiskt ansvar att föregå med gott exempel?

Det har ju hänt ganska många otäcka olyckor det senaste året. Och inom dressyrens högsta nivåer börjar effekterna av Courtney King Dyes olycka bli tydliga när fler och fler ryttare rider med hjälm på framridningar:bow:.

Sv: Moraliskt/etiskt ansvar hos ryttarkändisar

har läst en massa trådar här på buke o jag har åtminstone lärt mej att detta med att rida utan hjälm e känsligt. jag håller mej utanför,för de som rider utan tycker ju att det e smart,annars skulle de väl inte göra det.alla gör som dom gör, själv skulle jag aldrig rida utan.

men sen e ju dessa förebilder en annansak..som förebild borde man ju vara en bra sådan,men hur det nu kommer sej så tror jag att de flesta som sluppit upp i sån status att de är förebilder skiter i det..(jag menar nu innom alla möjliga olika "branscher") popstjärnor knarkar o filmstjärnor har ätstörningar osv osv. de är ju för det mesta bara är undantag men jag tror att när man blivit så upphöjd,tycker man kanske att man e smått odödlig?o kan göra som man själv vill utan att behöva tänka på vad andra tänker o tar modell efter.

sen tror jag oxo att detta med att rida med hjälm såsmåningom kommer att bli som att sätta bilbältet på sej, det gör man ju helt automatiskt,o dagens ungar sätter ju hjälmen på sej redan när de stiger in i stallet ( i sverige,vad jag har sett på bilder) så månne de inte tycker att det e helt naturligt att ha den på sej sedan,som vuxen,som förebild?

en tanke till sist ännu: om man ridit med hjälm som barn o ung,i vilket skede tycker man plötsligt att det inte behövs mera,när känner man sej bekväm med att lämna hjälmen i stallet o sticka o rida?hur kommer det sej,fattar inte riktit,känner mej naken utan:o.. o som med bilbältet, har man lärt sej att det ska vara på,så inte börjar man väl plötsligt köra utan? för att man tycker sej klara av bilen?

Oavsett om man tänkt sig att bli känd eller inte så tycker jag det är självklart att de ska rida med hjälm, och ja, man kan kräva det anser jag. I allafall om de vill ha uppmärksamhet i media.
Men det är mkt som är farligt, och som folk gör ändå...

Har någon av er någonsin sett barn rida utan hjälm eller barn som vill rida utan hjälm??? Detta är en ickefråga då jag aldrig hört någon unge ifrågasätta hjälmanvändande.

Precis, hur stort är problemet egentligen? Även om vissa sk förebilder rider utan hjälm är det väl upp till föräldrarna att se till att deras ungar har hjälm. När de sedan är över arton bestämmer de själva över sitt huvud. Och hur många, precis som videnlis skriver, väljer då att plötsligt ta av den? det finns dessutom ingen lag på att använda hjälm. Det är däremot förbjudet att tex åka utan bilbälte. Om det skulle vara lagstadgat skulle frågan komma i ett annat ljus. Nu tycker jag ärligen att alla över arton gör som de vill! Är man under 15år ska man ha cykelhjälm, är man över är det frivilligt. Vad är skillnaden?!

Är man elitryttare så är man också ett av Svenska Ridsportförbundets ansikten utåt, och i och med att säkerhetsarbetet är en så stor del av vad SvRF ägnar sig åt kan jag tycka att det är väldigt lämpligt att elitryttare bär hjälm.

Jag kan tycka att det borde ligga i alla ryttares intresse att öka säkerhetstänket inom sporten... och då självklart tydligt visa att man själv tar ett eget ansvar i att rent praktiskt handla utifrån säkerhet... med andra ord, använda hjälm.......

Det där med hjälmens vara eller icke vara kommer enligt min uppfattning först i tonåren när det anses lite coolt att rida utan hjälm. Själv idiotförklarar jag folk som rider utan hjälm men det är ju min åsikt. Visst jag förstår att det är sååå mycket skönare att rida utan på sommaren för att det blir så varmt eller på vintern för att det är så kallt men i proportion till vad som KAN hända vid en olycka känns det som mycket svaga argument.

Jag vet en tjej som har en ganska opålitlig häst som hon gladeligen rider utan hjälm medans föräldrarna tittar på!!!! Helt ofattbart tycker jag!!!

Att rida med hjälm tycker jag är föräldrarnas ansvar.
Om ryttare i dressyr och western vill rida med hatt på grund av tradition tycker jag de kan göra som de vill.
Men jag tycker de bär ett STORT ansvar för träningsmetoder!
Det stör mig verkligen när en känd hoppryttare går ut med att h@n barrer hästarna eller en känd dressyr ryttare säger att hästarna inte kommer i haga, för att det förstör hästen om den kan röra sig som den vill.
Sådant ge anledning till att härma, vilken förstör många fina hästar.

Personligen tycker jag att hjälmen är huvudsaken
Å, andra sidan har inte alla eliidrottare "valt" att vara ett ansikte för sporten.

De tävlar för att det är det de gör bäst helt enkelt, inte för att göra "hemma hos reportage"

Jag tror inte elitryttarnas icke-användande av hjälm är något som "inspirerar" unga hobbyryttare. Vi lär oss bära hjälm från början och de allra flesta fortsätter med det även när vi är över 18. Det är föräldrarnas och ex ridskolans ansvar att se till att barnen använder lämlig skyddsutrustning, inte eliten.

Dock hade jag tyckt att det hade varit bättre av tidningen att inte skriva varför HL inte hade hjälm på sig, för just det där med trotsen kändes lite onödigt. Tycker jag.

Senast ändrad:

Fick höra av en ryttarinna som alltid tränar med hjälm, men på bilder och dyl på hennes hemsida rider hon utan hjälm, det för att i övriga världen har dom inte våra krav på hjälm när man kommer ut.
Om de (tyskarna tex) ser ngn som rider med hjälm tolkar de det som att ryttaren är dålig då den har hjälm, ju bättre ryttare desto mindre säkerhet tolkas det.
Ser man reportage från texHipppo eller allt vad hästprogramet hetat rider alla utländska ryttare utan hjälm men svenskarna har haft hjälm i programmet. Så visst tänker de på att vara ett föredömme.

Dock hade jag tyckt att det hade varit bättre av tidningen att inte skriva varför HL inte hade hjälm på sig, för just det där med trotsen kändes lite onödigt. Tycker jag.

Jag tycker däremot att det är bra att de skriver det, så att det tydligt framgår vilken ohållbar anledning ryttaren har att inte bära hjälm.

Visst, på sätt och vis håller jag med. Men samtidigt tror jag inte man hade reflekterat så mkt över den icke-existerande hjälmen om de inte hade tagit upp det. Säger emot mig själv lite, det vet jag, men just det känns som en sak som skulle kunna göra ungdomar sugna på att skippa hjälmen.

Jag har funderat på detta efter att ha läst en artikel med en känd hoppryttare som på grund av "barnslig trots" enligt ryttaren själv låter bli att rida med hjälm...

Jag har läst samma artikel och tycker att tidningen fick fram budskapet på ett bra sätt trots ryttarens "omogna" inställning.

Det är dock alltid positivt med kändisar som tar ansvar och föregår med gott exempel även om de inte måste.

I min vardag ser jag faktiskt aldrig någon rida utan hjälm så jag tror inte att detta är något stort problem egentligen. De flesta av oss inser att vi har något innanför pannbenet som behöver skyddas. ;)

Jag tycker inte de har något moraliskt ansvar, för som du säger, de har inte bett om att få bli berömda.

Däremot så tycker jag tränare/instruktörer/lärare har ett moraliskt ansvar att rida med hjälm! Jag har ju haft ridlektioner i många år, då anser jag att ridskolans elever ska inte se mig rida utan hjälm när hjälm är obligatoriskt för dem på ridskolan!
På ridskolan där jag senast hade lektioner, där red en av ägarna ofta utan hjälm. Och så var det en massa löjliga bortförkarlingar typ "jag får huvudvärk med hjälm nu när det är så varmt" och sådant! :grin:

Nu hör inte det ihop med ridning, men jag utbildar mig till trafiklärare, och i utbildningen är våra "träningsobjekt" gymnasieelever som går i samma skola som oss trafiklärarkandidater. Det propageras hårt och ofta om att alkohol och bilkörning hör ju inte ihop, vilket ju är bra. När då en av oss lärarkandidater kommer bakfull till skolan den dagen när vi har körlektioner med gymnasieeleverna, då höll jag på att storkna av ilska! :mad:
Man har fanimej ett moraliskt ansvar att inte göra så anser jag! Inte komma till skolan bakfull och behöva blåsa i alkometern för att se om man kör bil lagligt och och kan genomföra sina körlektioner!

Jo jag tycker att man har ett ansvar som elitidrottare att föregå med gott exempel.

Både vad gäller säkerhet och hur man beter sig sportsligt.

För vare sig vi vill eller ej så ser måååånga små tjejer/killar upp till dessa människor och tar efter även om de egentligen vet bättre innerst inne.

Min sambo åker skidor i landslaget och väldigt ofta träffar vi unga som gamla som har honom som idol och det slår aldrig fel, åker han på ett par Völkel skidor så ska dem minsann också ha det, de ser att han använder hjälm både på träning och tävling och nog fasiken ska de som aldrig haft hjälm tidigare utan vara tuffa och åka i bara mössa ha precis samma hjälm som honom.
För om han använder det måste det ju vara bra, annars skulle han ju inte vara en av världens bästa skidåkare!

Så resonerar många även om jag tycker att det är ett lite skumt resonemang..

I artiklar och på bilder som publiceras naturligtvis. Hemma själva i deras ridhus är deras huvudbry.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka