Sofiplopp

Trådstartare
Jag är lite på gång att köpa en mops. Träffade en mops för några år sedan och föll pladask för denna lilla gladlynta jycke! Att jag dessutom numera är medelålders och därmed kan ha en riktig "tanthund" ser jag som en stor fördel! *sss*

Någon här som har mops?
Fördelar? Nackdelar?
Är det sant att de inte kan valpa utan veterinärhjälp?
Hur är det med hudproblem och andningssvårigheter?

Kan ju berätta att jag har en working kelpie redan, en hane, och jag tänker köpa en mopstik.

............ och nej - jag ska INTE korsa dem! :eek: *lovar*

:banana:

Sv: Mops!

Jag har inte mycket information om mopsar men jag måste berätta en rolig sak om denna ras.

Vi var ( som för vissa bekant ) och hämtade våran valp för 1 vecka sedan.

Uppfödaren föder upp Grand Danois och har många stora vovvar.

När vi kliver in genom dörren möts vi av en vild ettårig GD som dansar omkring helt vild.

Döm om min förvåning när tre mopsdamer på led travar ut i hallen, ger GD-vilden en rejäl utskällning och travar tillbaks in till vardagsrummet på led.

Gd-vilden kom totalt av sig och löd dessa "KÄRRINGAR"...

Det såg helfestligt ut .

Ja, jag har förstått att mopsar är rätt katiga typer - som gärna jobbar i flock! *s*

Hoppas ni blir nöjda med er GD. lustigt nog är det flera stycken kennlar som har just den kombinationen - grand danios - mops ...

:banana:

Min 30-kilosvalp har precis lekt med en mopsvalp på 4 månader. Inga problem att min var 10 gånger så stor som den, var hur karsk som helst och busade. De känner inte varandra utan träffades på prommenaden och fick leka en stund. De verkar ganska festliga måste jag säga.

Fast jag har sett på veterinär-TV en mops med urtrillat öga... Huga!

JAG HAR EN MOPS!
En söt underbar liten mopshane på 1 år och 4 månader, och jag var som du - föll pladask för de söta små rackarna! och sen att de är hur gulliga som helst när de är valpar hjälper inte heller :angel:

att de inte kan valpa utan vetrinärhjälp vet jag tyvärr inget om, men det tror jag inte på heller.

hudproblem är inte så vanligt, dock andningsproblem är vanligare eftersom de inte någon näsa. ^^ min hund snarkar, nyser, fnyser, snorar.. men inte så farligt. kanske inte så roligt när man leker med honom och han nyser en i ansiktet. höhö.

hårar gör de året om, det är den enda nackdelen som jag akn komma på. och i och med att de inte har någn näsa är ögon ganska "träffade" så att säga, så att gå in i taggbuksar är inte att rekomendera.

och nån "tant-hund" är de definitivt inte!! de är glada, spralliga, busiga, livliga, åh. så underbara! intelligenta, extremt personliga. min är rena rama utbrytarkungen. hans tassar är mer händer än annat. =)

jag har en större hund, en blandras mellan golden/labrador som behöver mycket motion för att inte bli rastlös, och min lilla rackare (som är förreste ganska stor) på 12 kg hänger efter den stora hunden utan problem. Detta har lett till att han är mycket muskolös, en mycket snygg kille, och att han inte har så mycket hud än de flesta mopsar jag sett, oftast!

även om man kommer in från en timmes-promenad med maaaaassa spring har han fortf massa energi kvar. fast som sagt, mopsar är väldigt personliga. ingen mops jag träffat är lik den andra. =)

synd att jag inte såg den här tråden förut. men bättre sent än aldrig ^^ du kan messa mig om du har nå fler frågor.

chansen är ju ocksåatt du inte ens ser det här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka