moppe-trimning

nordtravare

Trådstartare
Hej jag vill inbjuda till en debatt om moppar , det tar 10 min att få en modern moppe att gå 80 .120 är inga fantasier .13-15 åringar kör.Sen tar man ett teoretiskt prov och kör i praktiken lätt mc .
när polisen jagade moppar och tog 5-10 av skolkompisarna var detskönt att ha stöd .att säga att lag gäller är ett enkelt sätt att inte se ett stort problem,barnen åker med andra ,flickor åker inte med en 30 tönt ,två moppar i 80 på gångbanor berör inte bara dom själva .En tonåring lever i en 1000000 årig genetisk utvekling ,primitiv javist .:rofl: hoppas på en debatt som är tagen ur den hårda verkligheten
 
Sv: moppe-trimning

Vi har laglöst land även här.

Föräldrar som har barn i moppeålder och klagar på andras barn i samma ålder för att dom bla åker trimmat, skjutsar mm, sedan är deras egna inte en bit bättre.

Det värsta jag har sett var för en vecka sedan då jag såg en 10-åring skjutsa en annan på moppe.

Jag försöker få in i min sons skalle att det finns en hastighetsgräns som gäller efter vägarna. I samhället har vi 50 km/h. Varför ska bilisterna hålla sig till det om sedan mopparna kommer och blåser på i både 80 och 120, precis som du säger.

Ungdomarna "måste" trimma, dom vill ju inte komma en timme efter alla andra när dom ska någonstans. Men om alla höll sig till lagen skulle man inte ens behöva diskutera saken. Dom mest präktiga föräldrarna är dom som har barn med mest trimmade mopeder.
 
Sv: moppe-trimning

Passar det inte att köra 30-moppe så får de väl vara utan eller vänta till 16 då de kan köra 125:a.
Har ibland funderat på om föräldrar till de ungar som far omkring på sina trimmade moppar både är blinda och döva.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: moppe-trimning

Äldsta dottern är nu 18, hon körde moppe ett litet tag, MED hjälm och otrimmat.
Grabben är nyss fyllda 14 och håller på att spara ihop till moppe.
Hur menar du att åsikterna ändras med åldern? Hos barnen eller föräldrarna?
 
Sv: moppe-trimning

barnens ålder, min son är 15 hans löften om moppar var en sak vid14 än verkligheten vid 15 ,jag kastas in i hela moppefrågan vare sig jag vill vara laglig eller inte mitt enda vikiga mål är att se min son vuxen utan att han skall ha skadat eller dödat sig själv eller någon annan jag glömmer allddrriigg den stekpannesmäll i ansiktet då en fjortis som jag hade pratat med dagen före hade HÄNGT SIG
 
Sv: moppe-trimning

Har två tonåringar, en tjej på 18 och en kille på 16 som har varsin EU-moppe.
De kör otrimmat och med hjälm utan tjat.
Bägge mopparna gör runt 70 km/h otrimmat och de tycker att det är helt OK - tack och lov! "Lill-killen" är oerhört rädd för att bli av med körkortstillståndet och skulle aldrig våga köra trimmat med risk för att polisen skulle "ta" honom! Hastigheterna är jag dock HELT ÖVERTYGAD om att de INTE håller alltid.
Att de är otrimmade VET jag/vi - då det är min fd som servar och fixar med fordonen och han arbetar till dagligdags som verkstadschef på lastbilsverkstad.

Personligen tycker jag att det ändå går alldeles för fort med tanke på att de som 15-åringar och yngre (huvaligen) kastar sig ut i trafiken utan vana!
 
Sv: moppe-trimning

Jag blev för ett år sedan påkörd av tre killar på två trimmade mopeder. Jag stog stilla med min bil i en korsning och från vänster kom dessa killar och smällde rakt in i sidan på min bil. De hade inte en chans att bromsa, så fort som de körde. Bromsspåren var flera meter och ändå kom de med sådan fart att hela dörren + tröskeln på min bil knycklades ihop. Killarnas moppe blev rejält mosad och killarna fick rejäla skrapsår. Den andra moppen lyckades styra undan. Tur för honom eftersom han hade hjälmen uppe på huvet som en jävla svamp i stället för på huvet där den gör nytta.

Men det är väl sånt som bara händer andra?:smirk:
 
Sv: moppe-trimning

härlig debatt 70 km, trimmat ,70är helt olagligt den får max gå 45 om du kör den ny från affären och den går 70 gå tillbaka och kräv en laglig vårdnadshavare/förare ansvarig fråga polisen
 
Sv: moppe-trimning

Men om din son vill köra trimmat (om jag förstått det hela rätt) så är det väl bara att göra sig av med hans moped?
 
Sv: moppe-trimning

dödat sig själv eller någon annan jag glömmer allddrriigg den stekpannesmäll i ansiktet då en fjortis som jag hade pratat med dagen före hade HÄNGT SIG

det här förstår jag inte vad det har med moppefrågan att göra?
 
Sv: moppe-trimning

Vad menar du med det?


Jag såg fram emot en ordentlig debatt när jag såg frågan, men den här tråden kommer nog spåra ur, så jag avstår. Men är ändå nyfiken på dett uttalande?
 
Sv: moppe-trimning

En på jobbet löste problemet med att sonen trimmade moppen väldigt smart... När han upptäckte att sonen hade trimmat hamnade ett hänglås på den... Vilket sonen visste skulle hända...

Behöver jag säga att han trimmar inte efter det... Det kliade rejält i fingrarna i våras när kompisarna började åka igen...
 
Sv: moppe-trimning

Dom tonnårsproblem som moppefrågan ingår i trafikdöd eller annat resultatet är detsamma

Eftersom jag läst dina åsikter i cykelhjälmstråden tror jag att du menar att det är likställt om ungdomar dör i trafiken alt hänger sig pga mobbing? Jag har väldigt svårt för att förstå vad du menar då du skriver.

Men för det första så tror jag inte att någon tar livet av sig för att han inte får trimma moppen. För det andra så är det oskyldiga som också drabbas vid en trafikolycka. Om din son kör på ett barn när han kommer genom stan på sin trimmade moppe, tycker du fortfarande att det är ok?

Jag kör runt med en ihopskrynklad bildörr pga en trimmad moppe. Försäkringsbolagen utreder som det heter. Jätteskoj.

Jag tolkar det du skrivit som att du är oerhört rädd för att din 16-åriga son ska bli mobbad och därför ta livet av sig, eftersom du upplevt något sådant en gång i tiden. Hur långt låter du det gå? Han behöver inte använda cykelhjälm och han får trimma moppen. Vad mer? Får han köra bil? Får han dricka sprit? Får han snatta?

Jag har som sagt svårt för att förstå vad du menar då du skriver, så jag utgår från min tolkning av dina inlägg.
 
Sv: moppe-trimning

Själv blir jag galen på dessa moppedister som inte kan hålla hastigheten inne i stan. Att de kör i 70 på landsväg bryr jag mig inte så mycket om, det är upp till dem och föräldrarna hur mycket de vågar riskera. Men att ha en eller flera moppedister som hetsar i arslet på bilen när man kör i stan strax över 50 blir jag galen på. Hastighetsgränserna gäller ju även för dem (fast egentligen ännu lägre). Sen far de från sida till sida för att se om de kan komma om. Rätt var det är ska man själv göra tex en högersväng och då är det inte alltid så lätt att se vart man har moppedisten. Det vore ju fruktansvärt om man råkade köra ihjäl dem vid exempelvis en sväng.

Själv har jag inte kört moppe som ung och det kanske är därför jag har sån dålig "förståelse" för dem, men jag kan tillägga att jag var livsfarlig på cykel istället. For ut överallt och tyckte att alla skulle stanna för mig! Det är ju inte riktigt så det funkar, men det fattar man tyvärr inte som tonåring (när man ej har körkort).

När jag klagade på mopedkillarna inför sambon så berättade han hur farlig han var på sin tid istället. Körde tex en gång på en liten "kringeli-krok-väg" och kom ifatt en gubbe i bil. 2 polare körde om bilen på vänstersidan och sambon på högersidan. Gubben blev livrädd och tutade, stackars gubbe!

Så det jag tycker är viktigast är mopedvett! Sen om det händer ngt ex omkullkörning underlättar det ju givetvis om hastigheten är låg.
 
Sv: moppe-trimning

Motorer är intressant. Och dödsolyckor händer även med otrimmade moppar.

En duktig förare som har kolla på trafiken och trafikreglerna är betydligt mkt säkrare i 70km/h än en osäker förare som åker 20km/h och inte kan vända huvudet åt sidan eller förstår vad heldragen eller trekantig linje är för nått (stopp resp. väjningsplikt)

Jag åkte en massa moppe när jag var i 15 års åldern, hade alltid hjälm och åkte eu-moppe i ca 70-80km/h och aldrig på cykel eller gångbanan.

Jag har vart med om 4 st olyckor.

Olycka 1 så blir en Eu-moppe med 3 passagerare påkörda av en narkotikapåverkad.

Olycka 2 så åker min systers klasskompis (13 år) med en annan tjek (15) på en gammal moppe som knappt går 20km/h, de åker rakt ut vid ett övergångsställe och krockar med en bil. 13 åringen flyger över bilen och slår sönder höfterna och 15 åringen hamnar under och avlider direkt, ingen hade hjälm.
ca 2 år senare kunde 13 åringen börja gå normalt.

Olycka 3 midsommar förra året, 3 packade killar vägrar lasta moppen på höskrindan och åka traktor hem. De åker en liten karavan med traktorn och några epor och sen kommer de 3 grabbarna, utan hjälmar, och smäller rakt in i bakhjulet på den sista epan (Går nog knappt 30km/h eftersom traktorn åker först) Grabbarna flyger upp och in i epan och den ena låg i koma ett tag. När han var frisk var han ut och fyllstyrde igen.

Olycka 4 är if ingen moppe utan en cross, en kompis till mig som åker på skogen och får fel på crossen och far ut i skogen. Hans kroppspulsåder sprack och han avled på operation :cry: 17 år var han och skulle tagit studenten nu i fredags.


Det borde vara med utbildning genom t.ex. skolan om trafikvett. Det behöver även många cyklister.
 
Z3:an

Hej, ja kan säga att om moppen inte är trimmad är den förmodligen ostrypt som man säger, en orginal moped är strypt när man köper den den får alltså inte gå mer än 55 km/h. Går den mer än 60 får man dryga 1200 kr i böter. Och en Service kan inte se om mopeden är ostrypt bara om den är trimmad
 
Sv: moppe-trimning

Här så åker dottern 30-moppe.
Dels så kostar försäkringen på EU-moppe runt 5000:-/år och dels så måste hon ta Traktorkörkort i höst för att kunna köra EPA till tåget för att komma till skolan.
Så det finns inte plats för något trassel med Polisen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp