moppe-trimning

Sv: moppe-trimning

Min son 17 år kör EU-moped, otrimmat och MED hjälm, han har kompisar som kör 20 år gamla "vanliga" mopeder, och dom är förmodligen trimmade, men gör knappast 20 km/timmen ändå:angel: INGEN här skulle mobba eller på annat sätt "värdera" varandra efter hur fort dom klara köra:crazy:

Skoter kör dom däremot som vettvillingar:devil: Å jag har dyrt och heligt lovat min son att om jag hör det "minsta lilla knyst" om att han missköter sig på skoter så.... Blir hans snygga skoter MIN!

Vi bor ju i en så liten by att ALLA SER ALLA, och Filip har enda gröna skotern just nu, så det är lätt att peka ut vem dåren skulle vara:angel:

Jag har inte alls svårt att neka min son saker som är olagliga eller "fel" Visst förstår jag att han säkert svor inom sig när vi nekade honom att åka till Åsele marknad, när ALLA hans kompisar fick åka dit, men..... Vi berättade hur vi tänkte, och att han har väldans långt hem om något skulle hända, och vi hade inte en chans att också vara där, så han gnällde inte en enda gång!:love:

* Jenny *
 
Sv: moppe-trimning

Vi berättade hur vi tänkte, och att han har väldans långt hem om något skulle hända, och vi hade inte en chans att också vara där, så han gnällde inte en enda gång!:love:

* Jenny *

Han kanske t o m tyckte det var skönt att inte åka. Ibland åker man ju mer för att alla gör det än för att man vill det, vissa saker kan man ju själv vara rätt osäker på i den åldern, såsom jag minns det...
 
Sv: moppe-trimning

Snälla rara nordtravare - dina tankar är ofta intressanta men ack så svåra att förstå.
Kan du inte skriva lite mer oförvirrat.
 
Sv: moppe-trimning

Han kanske t o m tyckte det var skönt att inte åka. Ibland åker man ju mer för att alla gör det än för att man vill det, vissa saker kan man ju själv vara rätt osäker på i den åldern, såsom jag minns det...

De va min tanke också! Men i mars nästa år kan jag inte bestämma, då är han 18 så då kan jag bara vädja, eller eventuellt ge goda råd:angel: Man har inte så många år på sig att ge en värdegrund att stå på, sedan är det för sent!:eek:

* Jenny *
 
Sv: moppe-trimning

Ush tycker ej om ungdomar på varesig cykel,moped eller motorcykel.

Det är farligt med barn på cykel ute i trafiken.
Ofta får små barn cykla själva alldeles för tidigt.
Hjälm hjälper föga.

Moped är livsfarligt, mina tjejer kommer få ha mopeder som går
30km/h.
Om dom skulle trimma dem kommer mopederna säljas.
Likadant om dom skulle skjutsa eller köra utan hjälm.
Jag kommer också lära dom trafikreglerna.

Motorcykel kommer jag göra mitt bästa för att printa in i skallen på dom-att det helt enkelt är förenat med livsfara.
Ett fordon på två hjul ska inte gå i sådana hastigheter!!
En människa är ömtålig, det är inte som på film.
 
Sv: moppe-trimning

Jag kan inte höra på en moppe om den är trimmad eller inte. Skulle säkert kunna lära mig. Nåja, min man jobbar som mekaniker och kan höra på flera mils avstånd om någon trimmat sin moppe. Våra barn (om de nu vill ha moped) ska inte köra trimmat. Min man brukar få in sönderkörda moppar till verkstan och är de då trimmade så gäller inte försäkringen vilket brukar göra en del föräldrar mindre glada över sina barn. Men det kunde ju varit värre. Kunde ju ha varit barnet som var sönderkört. Ungarna sitter ju i shorts och t-shirt och kör, ibland flera stycken på samma moppe. Helt livsfarligt!
 
Sv: moppe-trimning

Hej jag har aldeles för dålig förmåga att utrycka mig,sen är jag väldigt provokativ .Ämnet är stort svårhanterat och väldigt viktigt .Jag fick enkla förklaringar på kämpiga tonårsproblen ,buke kändes som en småbarnsbadpol med5 cm vatten,så ja slutade ,hoppas nu hitta ett forum där tonårs problem tas på allvar.
 
Sv: moppe-trimning

Hej frågar du en kirurg vad han tycker om ridning får du ett svar som inte passar på hästbuke .Samma svar ger en bekant som jobbar på röntgen både om moppar mc och ridning.
 
Sv: moppe-trimning

Ja, lite OT, men det är ju faktiskt förenat med livsfara att leva överhuvudtaget? :smirk:

Det är livsfarligt att åka bil också.
För även om du kör bra, finns det dom som inte gör det.
Det finns dom som somnar, det finns dom som är påverkade.
Och det finns ungdomar som inte ens har körkort och kör som dårar.

/Hanna 14 år.
 
Sv: moppe-trimning

Min son är 16½. Han kör EU-moped, men inte trimmat.

Vi har pratat mycket om följderna om polisen tar honom, det är inte läge att vänta ett par år på körkortet när man bor ute på landet.
Vi har också tittat mycket på priser på begagnade moppar, och han har insett hur mycket mer man får betalt om den inte varit trimmad, och då blir det ju ännu en anledning.:bow:

Det är ingen av kompisarna som säger något om att han kör otrimmat, men de flesta av dem gör det själva.
Sonen har visserligen en trimmad " 30-moppe" som går aldeles för fort, den används i skogen och på åkrarna och med ordentliga skydd. På vägen är det otrimmat som gäller
 
Sv: moppe-trimning

Bägge mopparna gör runt 70 km/h otrimmat

Att de är otrimmade VET jag/vi - då det är min fd som servar och fixar med fordonen och han arbetar till dagligdags som verkstadschef på lastbilsverkstad.

Antingen är det fel på hastighetsmätarna eller så är det fel på de som intygar att de inte är trimmade.

Dagens moderna mopeder trimmas in från fabrik så att de gör 45km/h plus någon kilometer i marginalen. Men knappast några 70km/h! Möjligen med frikoppling, solen i ryggen, hemlängtan, full tank och kraftig utförsbacke.


Finner Polisen att moppen gör 70km/h räknas den som trimmad och därmed kör dina barn olagligt. Svårt att argumentera sig ur det.

Om det sen är försäljaren, dina barn, någon kompis eller någon annan som trimmat den är med största sannolikhet högst oväsentligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp