monty roberts

Sv: monty roberts

LIA skrev:
Jag vet inte, eftersom jag inte sett M i verksamhet.

Det har jag och av det jag kan om hästars beteende så tycker jag att de ser nöjda/glada och avslappnade ut när Monty arbetade med dom. :smirk:

Romane skrev:
Han valde ut sina 5 kandidater utifrån 15, sen tog han de som lämpade sig bäst i showen, för att på så kort tid som möjligt kunna visa publiken hur hans metoder fungerar på alla hästar i längden.

.
Måste korrigera dig lite där;) ,han väljer ut hästar till showen som är mest lärorika för publiken,inte de som snabbast går se resultat på..

Sen satt en veterinär med vid uttagningen av hästar till showen,4 av de 15 som kom dit var halta..och därmed inte lämpliga till showen.
Seriöst av Monty att se till att inga hästar med fysiska problem tränas.:bow:
Hur många andra nissar i denna bransch gör det?
Sen tycker jag att de som nu har en problemhäst..varför inte kolla upp den av veterinär själv först?
De kan väl knappast haft sån otur 4 st hästägare ,att hästen blev halt i transporten på väg dit..eller?:angel:

Sen är det så att vissa hästar är misshandlade , felbehandlade eller råkat ut för trauman ,att fixa dem permanent på en halvtimme funkar inte.
Han gör en omstart,sen får ägarna själva fortsätta i samma anda.
Hästarna måste fortsätta tränas att kunna behärska sin rädsla och lära in "nya reflexer".
Det går fort att förstöra en häst,det tar längre tid att få tillbaks hästen fulla förtroende,men det går..

Vissa är mkt kritiska till att träna hästar i en rundkorall med motiveringen att hästen då inte har nåt val..

Men poängen är ju den att om hästen vore lös på prärien så skulle den ju springa iväg och fortsätta vara livrädd livet ut..
Om den får uppleva en join-up som kanske första varven är stressande,men sen inser den att det fins människor som är pålitliga och förstående..då var det ju värt att först bli instängd ,för att den ska stanna kvar och hinna se att det inte var farligt..;)

Man blir väldigt rörd över hästarnas tillit trots deras dåliga upplevelser.

Jag blev väldigt glad över att se danskans jobb med islänningen,hon jobbade så mjukt och fint ,ständigt leende.Det var härligt att se.

Som nån sa Join-up skall utföras med känsla och kunskap.:bow:
Allting kan missbrukas..och för att få bra resultat krävs kunskap och ödmjukhet inför hästarna,de är olika individer med olika bakgrund.
Det finns inga standardlösningar,man måste lära sig läsa av hästen,samt improvisera när man arbetar med problemhästar.

Och man skall ta hjälp av nån kunnig tränare om man skall göra Join-up tex ,annars blir bara hästen frustrerad av motstridiga signaler och klumpigt kroppspråk.
Vissa tror dom gör på ett visst sätt,men hästen visar alltid om man gör rätt,gör hästen fel så är det inte hästens fel utan människans.
Det är faktiskt svårare än man tror att göra exakt rätt,särskilt om man själv har dålig timing.
Man måste öva,och man börjar inte öva på en hingst eller livrädd häst..:angel:

LIA skrev:
Har alltså inte sett Monty irl och uttalar mig inte om hans filosofi i övrigt.
Men jag tycker inte om att använda "join up" som ett universalverktyg. Fr a inte demonstera och lära ut det till oinsatta/okunniga.

Att join up inte alltid är rätt eller enda sättet syns t ex längre upp i tråden.

För mig verkar join up här användas som ett slags mekaniskt snabbfix för att skaffa sig en maktposition över hästen. Oavsett behov och oavsett hästens förutsättningar. Huvudsaken att det går fort och publiken blir impad?

LIA
Monty är alltid noga med att poängtera både på shower och i sina böcker att join-up inte skall utföras av amatörer eller okunniga.

De har ju kurser man kan gå och lära sig göra det på rätt sätt under ledninga av instruktör.
Sen används inte join-up på alla hästar heller,vet en show med Kelly Marks(elev till Monty) där en extremt rädd islänning var med .
På den gjordes ingen join-up alls.Istället uppmuntrades hästen direkt att komma fram,hon sa tydligt att denna häst är så extremt folkskygg att den driver vi inte på alls..istället hade hon en lång pinne med handske på som kliade hästen försiktigt i mankammen för att sakta få ett förtroende,sakta men säkert kunde hon sen hantera hästen mer och mer.

Tillbaks till Monty så har han ju även gjort böcker,dvd filmer där metoden nogrannt beskrivs.
Hans Dually-grimma som han säljer, där ingår en dvd med nogranna instruktioner för att den skall användas rätt,så jag tycker nog han bryr sig mkt om att det skall utföras rätt för allas säkerhet.
Och framförallt för hästens välbefinnande.

Men sen finns det ju alltid idioter som är både blinda och döva och saknar ödmjukhet och självinsikt.
Men det finns ju såna överallt,för den skull behöver inte metoderna vara fel om de utförs rätt och med känsla.
Så jag förstår din poäng,men tror många har stor nytta av att tänka häst och förstå att de själva måste ändra sitt beteende.

Som Monty sa på showen ..har din häst problem..kolla dig i spegeln på morgonen ,så ser du orsaken till problemen ..:bow:
Tänkvärt.;)

LIA skrev:
Nej, John Moore är av en annan typ.
Helt och hållet. :)

LIA
Jag har sett mkt av båda..
John Moore har faktiskt många likheter med Monty..bägge är äkta hästmänniskor som bryr sig om hästarnas välmående,bägge har rätt härlig humor..men..

De har vissa likheter,även i sin hantering,Moore jobbar oxå i rundkorall tex,men när jag gått kurser för Moore så hade alla repgrimma och speciellt rep som skulle snurras hit och dit..:cool:
Bägges metoder funkar.
Repgrimman tycker jag ger helt andra signaler än Montys Duallygrimma.
Duallygrimman ger tydlig eftergift snabbt och är mkt snällare än en tunn repgrimma med hårda knutar.
Och jag använder sällan mina repgrimmor längre..
En häst som kastar sig bakåt med tunn repgrimma i nacken som ger ett skarpt punktryck,kan lätt skada hästens nacke..även om det "bara" står en människa i andra änden..repet ger en hävstångseffekt.
Jag har sett en svensk "Mooreimitatör" rycka sönder en hästs nacke så den hästen fick stora problem efter det..:crazy:

Jag vet hästar som varit med på kurs och där hästägarna snurrat rep ala John Moore utan känsla eller kunskap som gjort deras hästar vansinnigt frustrerade .
Men jag dömer inte Moore för det,eleverna lyssnade inte på vad han sa.
Man måste lyssna till vad instruktörer säger,och fråga om man är osäker på ngt.

Och poängen är alltid att folk måste lära sig själva att se hur hästar funkar och vilka signaler de ger,det finns inga standardsvar som funkar på alla hästar,hästar är individer.

P.s.John Moore sjunger och spelar bra mkt bättre än Monty helt klart:D

Jag snor bra ideer från bägge två,och jag dömer inte nåns metod utifrån nån ev obildbar elev .Sån e jag.;)

Sen måste jag tillägga att Montys lastningsmetoder är mkt effektivare och lugnare än de jag sett av den andre..fast nu är de ett par år sen jag såg Moore lasta hästar på sitt vis,han har kanske bytt taktik.:angel:

Lilla Skutt skrev:
Jag har sett mkt av båda..
John Moore har faktiskt många likheter med Monty..bägge är äkta hästmänniskor som bryr sig om hästarnas välmående,bägge har rätt härlig humor..

Och hur många stämmer inte det här på? :smirk:

Jag var på showen i gbg, och ja visst. Det var ju intressant, men egentligen så är det ju bara sunt förnuft han använder. Det är synd att det är så mkt "reklam" runt honom, man får mer känslan för att han vill tjäna pengar än att hjälpa hästar, eller hur man skall säga. Sedan så är det också synd att han inte låter ägarna vara med mer vid själva tillfället.
Som i gbg så var det en tjej som hade en fin liten ponny som hon sa inte ville hoppa, tyckte inte om att bli klippt och dessutom inte stod still när han satt upp. Visst, den kunde bli klippt sedan, den hoppade också och den stod still när man satt upp, men endast när Monty var i närheten, tjejen fick aldrig prova att rida, försökta klippa eller sitta upp när han inte var med, det är faktiskt synd. För frågan är ju, kommer hästen inte att fortsätta med samma sak hemma igen?

Annars var den bra, men som sagt.. synd att ägarna inte fick vara med mer!

Tycker ni att utrustningen han säljer är dyr? Jag tycker inte att den kostar mer än andra kvalitetsgrejor.

Stoppard skrev:
Tycker ni att utrustningen han säljer är dyr? Jag tycker inte att den kostar mer än andra kvalitetsgrejor.
Nä det tycker jag inte heller,eftersom det är kvalitetsgrejor.
Kvalitet lönar sig ju alltid i längden.;)
Tömkörningslinorna är jag helnöjd med.:bow:
Duallygrimman är skitbra att både tömköra och leda med.
Första turerna på en unghäst använder jag också Duallygrimman på vid ridning..
Ursäkta var inte meningen att göra reklam..:o :D
Bettet har jag dock ingen erfarenhet av ,för klumpiga för mina hästars små munnar..föredrar Globusbett (tredelade).Växlar mellan att rida med olika bett,hackamore och Duallygrimman...

Emelie3 skrev:
Jag var på showen i gbg, och ja visst. Det var ju intressant, men egentligen så är det ju bara sunt förnuft han använder. Det är synd att det är så mkt "reklam" runt honom, man får mer känslan för att han vill tjäna pengar än att hjälpa hästar, eller hur man skall säga. Sedan så är det också synd att han inte låter ägarna vara med mer vid själva tillfället.
Som i gbg så var det en tjej som hade en fin liten ponny som hon sa inte ville hoppa, tyckte inte om att bli klippt och dessutom inte stod still när han satt upp. Visst, den kunde bli klippt sedan, den hoppade också och den stod still när man satt upp, men endast när Monty var i närheten, tjejen fick aldrig prova att rida, försökta klippa eller sitta upp när han inte var med, det är faktiskt synd. För frågan är ju, kommer hästen inte att fortsätta med samma sak hemma igen?

Annars var den bra, men som sagt.. synd att ägarna inte fick vara med mer!
Du har helt rätt i att det är hästägarna som måste ändra sitt beteende,annars kommer hästarna falla tillbaka i gamla dåliga vanor. igen så småningom..:crazy:

Jag tror det är möjligt att starta om en häst på en halvtimme men tyvärr inte en hästägare..det krävs längre tid och mkt självkritik för att ändra på sitt invanda beteende mot hästen.
Och jag tror vissa behöver längre tid än andra att lära sig hantera sin häst på rätt sätt.Många behöver stöd under en längre tid.

Om tex en ryttare blivit rädd för sin tex stegrande häst så tror jag det är svårt för den skrämda ryttaren att hålla sig lugn vid ridningen.
Det är inte så lätt att sluta vara rädd om man ramlat av och slått halvt ihjäl sig tex,det är ju inte bara hästar som har överlevnadsinstinkt..;)

Om hästen är rädd pga att ryttaren är rädd då är det en dålig kombination,då kanske ryttarbyte är bäst för alla parter under en tid.
Ibland kanske permanent.

Reklam hit eller dit förstår jag inte vitsen med att kritisera,om man som Monty vill hjälpa många hästar genom att få ut kunskap till hästägare,skall han då stå i garderoben och mumla tyst..kommer budskapet ut då?:confused: :rofl:

pannkakssmet skrev:
Och hur många stämmer inte det här på? :smirk:
Inte på speciellt många,eller hur..:smirk:
Det är rätt ovanligt med äkta hästmänniskor, med lång hästerfarenhet och som verkligen bryr sig om hästarna.
Det finns väldigt många dåliga kopior,och väldigt många snorungar som tror de är fullärda och proffs innan de ens blivit torra om öronen..:devil:

Det är alltid hästarna som kommer i kläm när oseriösa tränar hästar ..
Tyvärr..:cry:

Jag såg din häst! Väldigt fin!!! :d

Är du nöjd med showen? Med Monty?

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 842
Senast: Piaff
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama