monty roberts

Sv: monty roberts

Mmmm... slag av en hovis m hammare, ja, jag förstod det,när Monthy berättade om hästen....men nog har det varit fler än ett tillfälle...så rädd som han var...
Jag tyckte han sa 10 år, o ägaren "fick"(el köpte) honom som 3åring, men kan ha fel...
Men jösses, det är lång tid att ha en häst m de problemen..:crazy:
Men frågan kvarstår, handlade det om hovslagare i allmänhet, el manliga sådana...?
Vi har många duktiga kvinnor i detta land som är hovslagare...kan en kvinna lyfta hovarna då?
El är det bara ägaren som kan det?
Kan hålla med, att det är ju inte riktigt klokt o nyttit för hästen att komma in bland massor av människor, insatt i en bur..och m 3 män dessutom...
Dessutom var han lika rädd för flickan som kom in, el hur?
Nåja, hon hade ju hjälm på huvudet...
Gud, jag ser fortfarande dessa skakande ben framför mig:cry:
Ang tiden, ja de började släppa in strax efter 4, och på min biljett stod det att det skulle börja 4, inget annat...
Lyckliga dig som fick din sittplats iaf o slapp o sitta på en kall stentrappa...
Några av de som släppte in (med rosa kepsar), pratade om att felet var Ticknets, att de skulle släppt för många biljetter...
Hur skulle det kunna gå till, då de får reda på att si o så många sittplatser har vi?:confused:
Nä, antingen har de själv släppt in "kompisar" el så var det helt enkelt de med "dåliga" platser, som tog våra...
Jag tycker att "kepsarna" inte skulle släppt till sektionerna, förrän de sett att man hade rätt bokstav...
Nåja, nu e det avklarat, men jag hoppas de ändrar rytiner till nästa år...
Jag personligen tycker inte det var värt o betala en gång till för...
Inte än om jag fick vip...:smirk:

Jag tror inte det funkar med hovslagare öht på den hästen vad jag fattade det som.

Jag va på Montys show i linköping, det var häftigt att se hur hans metoder funkar... men som nån skrev här ovanför, vi blev inte insläppta förrän runt 16 och första hästen kom inte in förrän tjugo i fem... jag och min kompis hade bokat tåget hem en timme efter att showen skulle vara slut, men den drog över minst 35 min, då var vi tvungna att gå för att inte missa tåget :cry:
var det så på de andra föreställningarna oxå?

BonRaiz skrev:
Trapalanda skönast för en sån, tycker jag..
Tyckte nog den hade ett sånt beteende, att den retirerat (felstav?)
Har nog en gång i tiden försökt att skrämma bort folk genom ett aggr beteende, men fått ännu mer stryk då...
Han kröp ju verkligen under sig m bakbenen o ville bara försvinna...hockus pockus....
Fy stackars häst, jag får den på näthinnan stupalöst...
Stod idag o tittade på min egen där ute i hage o försökte se henne "skaka" av rädsla, nej, det får aldrig hända........aldrig någonsin vill jag sälja henne...då jag inte vet vilken framtid hon får..:(

Nu måste jag bara lägga mig i ;)

Hästen som var så rädd hade väl fått stryk av en hovslagare!? Och den hade blivit rädd för MÄN efter det. Som jag fattade det så var den INTE rädd för kvinnor.

Jag har själv haft en sådan häst (ponny hingst) som var maniskt rädd för män i alla dess situationer, men han reagerade med ilska mot männen. Det gick hur bra som helst att både tävla och träna denna häst och den hade inget emot vare sig mig eller min mamma eller andra kvinnor.

Bara män sas.

Jag anser inte att en sådan häst behöver avlivas för sin rädsla utan man får helt enkelt se till att man inte har några män i närheten :devil: Eller helt enkelt som i vårat fall vid vetbes på tävlingar där uteslutande vet var förr i tiden män att vi stod imellan vetterinären och hästen.

olgaklara skrev:
Nu måste jag bara lägga mig i ;)

Hästen som var så rädd hade väl fått stryk av en hovslagare!? Och den hade blivit rädd för MÄN efter det. Som jag fattade det så var den INTE rädd för kvinnor.

Jag har själv haft en sådan häst (ponny hingst) som var maniskt rädd för män i alla dess situationer, men han reagerade med ilska mot männen. Det gick hur bra som helst att både tävla och träna denna häst och den hade inget emot vare sig mig eller min mamma eller andra kvinnor.

Bara män sas.

Jag anser inte att en sådan häst behöver avlivas för sin rädsla utan man får helt enkelt se till att man inte har några män i närheten :devil: Eller helt enkelt som i vårat fall vid vetbes på tävlingar där uteslutande vet var förr i tiden män att vi stod imellan vetterinären och hästen.

Och då måste ju jag också få lägga mig i....
Jag har nämligen också haft en sådan häst! En liten fullblodskorsning, direktimporterad från Polen. Han var LIVRÄDD för män i alla dess former - hovslagare, veterinärer - you name it! Men med en kvinnlig hovslagare fungerade det hyfsat efter ett tag. För övrigt var det en otroligt positiv häst som fungerade mycket bra för det jag hade honom till, nämligen som turridningshäst (dock bara med tjejer på ryggen :smirk: )

Hej!!
Jag var i Linköping med min häst som är 17 år och extremt svårlastad. Hon går bara in om man är starkare än henne, eftersom hon väger ca 600 kg går det åt lite folk för att få in henne. Har man inte folk som vet exakt hur hon fungerar tar lastningen 2-5 timmar. Liiite svårt att hålla humöret uppe så länge. Hon var aldrig med i showen, men alla 5 som var där med svårlastade hästar fick hjälp tidigare under dagen.

De ställde då upp grindar vid sidorna så hon inte kunde gå vid sidan om trailern, vilket har varit ett stort problem med henne. Så jag tänkte "hur ska det gå utan grindar sen då, jag kan ju inte köpa sånna och släpa med mig vart jag än ska". Sen gjorde dom likadant som med hästen inne på showen, fast med våran egen transport utanför och utan rundcorall. Till en börja protesterade hon och gjorde som hon brukar, bara stå still och sura. Men efter en liten stund med mycket ryggning och "framåt march" mot transporten typ 3 steg fram 2 bakåt hela tiden på Maj-Britts (montyrobertlärlingens) begäran så var hon framme och uppe med fram fötterna på lemmen där blev det tvärstopp. Då flyttade dom grindarna bakom henne så att hon inte kunde komma bakåt av sig själv, efter en halv minut så gick hon in, då tog dom bort grindarna och bakade ut igen, när hon kommit ut, gick hon på igen, om och om igen tillslut tvekade hon inte längre, utan gjorde precis som Maj-Britt ville. Monty, Maj-Britt och andra (svensktalande medhjälpare) förklarade utförligt för mig hur jag skulle gå till väga när jag skall göra detta hemma. Bland annat får jag ALDRIG titta hästen i ögonen under tiden jag lastar. Grindarna kommer inte att behövas efter första gången det brukar räcka med att backa in mot en vägg eller stalldörren. Får jag problem fick jag telefonnr till en kontaktperson jag kan ringa.

När vi sen skulle hem fick samtliga hjälp med lastningen. Jag fick leda min häst själv och hon gick rakt in i MIN transport som hon vägrat gå in i i 12 ÅR, med mig vid sidan och den vanliga grimman på och utan hjälp från någon annan.
Nu ska jag försöka att öva intensivt på detta i några veckor så att det sätter sig hos henne.
Jag kan villigt medge att jag tvekade in i det sista. Nu det ska verkligen bli kul att öva med henne, nu när jag vet hur jag ska göra. Utan att använda våld, spö, styrka, linor mm mm mm. Skit som alla miljoner "kunniga" besservissers, rått mig till, som minsan vet hur man får in en häst i kärran och som alltid har gått därifrån med en skak på huvet och sagt att vi borde ge upp henne.

Jag fick med mig en sån specialgrimma som monty alltid använder. Jag vill inte ge mig in på riktigt hur den funkar för då blir det säkert fel. Men den hjälper till att få hästen att lyssna på mig, då den ger efter så fort jag släpper efter på linan eller så fort hästen ger efter.
Grimman kostade mig 450 kronor då fick jag med en DVD som beskriver hur jag ska använda den, har inte hunnit titta på den än, hoppas jag hinner i kväll. Det var allt jag behövde betala för att få hjälp med mitt problem. Med andra ord tjänade inte Monty många kronor på att hjälpa mig och det var knappast det han ville heller. Vi hade dock turen att bli utvalda till ev demo häst. Det var en unik chans och den kommer jag att ta till vara på. Monty är en underbar person som verkligen försöker få denna planeten till en trevligare plats att vistas på för både djur och människor.
Jag ska försöka skriva vidare om hur det går för oss. Hoppas ni håller tummarna.

BonRaiz skrev:
Ang tiden, ja de började släppa in strax efter 4, och på min biljett stod det att det skulle börja 4, inget annat...

:angel: Jo, jag vet, det stod 19:00 på min biljett, men på insläpparnas schema så var det planerat med insläpp då, showen skulle börja 19:30. Ganska logiskt när det är så mkt folk som ska sätta sig. Dumt bara att det inte framgick bara, onödigt att folk blir förvirrade. Jag blev det också. Men så är det väl så att skriver man ut showtiden, då kommer folk senare å då är inte allt lugnt till början i a f... *bara för att kommentera det absolut minst intressanta med MR show en sista gång* :D

Åh vad roligt att det gick bra för er! Hoppas det går bra i fortsättningen också.

Jag var där igår också och såg hur de gjorde med araben... Imponerande! Hästen var livrädd för transporten först men efter en ca halvtimme gick den SJÄLVMANT in i transporten :idea: . Den såg nöjd och avslappnad ut och ingen rädsla längre. :D (himla söt liten arab)

Romane skrev:
Hej!!
Jag var i Linköping med min häst som är 17 år och extremt svårlastad. Hon går bara in om man är starkare än henne, eftersom hon väger ca 600 kg går det åt lite folk för att få in henne. Har man inte folk som vet exakt hur hon fungerar tar lastningen 2-5 timmar. Liiite svårt att hålla humöret uppe så länge. Hon var aldrig med i showen, men alla 5 som var där med svårlastade hästar fick hjälp tidigare under dagen.

De ställde då upp grindar vid sidorna så hon inte kunde gå vid sidan om trailern, vilket har varit ett stort problem med henne. Så jag tänkte "hur ska det gå utan grindar sen då, jag kan ju inte köpa sånna och släpa med mig vart jag än ska". Sen gjorde dom likadant som med hästen inne på showen, fast med våran egen transport utanför och utan rundcorall. Till en börja protesterade hon och gjorde som hon brukar, bara stå still och sura. Men efter en liten stund med mycket ryggning och "framåt march" mot transporten typ 3 steg fram 2 bakåt hela tiden på Maj-Britts (montyrobertlärlingens) begäran så var hon framme och uppe med fram fötterna på lemmen där blev det tvärstopp. Då flyttade dom grindarna bakom henne så att hon inte kunde komma bakåt av sig själv, efter en halv minut så gick hon in, då tog dom bort grindarna och bakade ut igen, när hon kommit ut, gick hon på igen, om och om igen tillslut tvekade hon inte längre, utan gjorde precis som Maj-Britt ville. Monty, Maj-Britt och andra (svensktalande medhjälpare) förklarade utförligt för mig hur jag skulle gå till väga när jag skall göra detta hemma. Bland annat får jag ALDRIG titta hästen i ögonen under tiden jag lastar. Grindarna kommer inte att behövas efter första gången det brukar räcka med att backa in mot en vägg eller stalldörren. Får jag problem fick jag telefonnr till en kontaktperson jag kan ringa.

När vi sen skulle hem fick samtliga hjälp med lastningen. Jag fick leda min häst själv och hon gick rakt in i MIN transport som hon vägrat gå in i i 12 ÅR, med mig vid sidan och den vanliga grimman på och utan hjälp från någon annan.
Nu ska jag försöka att öva intensivt på detta i några veckor så att det sätter sig hos henne.
Jag kan villigt medge att jag tvekade in i det sista. Nu det ska verkligen bli kul att öva med henne, nu när jag vet hur jag ska göra. Utan att använda våld, spö, styrka, linor mm mm mm. Skit som alla miljoner "kunniga" besservissers, rått mig till, som minsan vet hur man får in en häst i kärran och som alltid har gått därifrån med en skak på huvet och sagt att vi borde ge upp henne.

Jag fick med mig en sån specialgrimma som monty alltid använder. Jag vill inte ge mig in på riktigt hur den funkar för då blir det säkert fel. Men den hjälper till att få hästen att lyssna på mig, då den ger efter så fort jag släpper efter på linan eller så fort hästen ger efter.
Grimman kostade mig 450 kronor då fick jag med en DVD som beskriver hur jag ska använda den, har inte hunnit titta på den än, hoppas jag hinner i kväll. Det var allt jag behövde betala för att få hjälp med mitt problem. Med andra ord tjänade inte Monty många kronor på att hjälpa mig och det var knappast det han ville heller. Vi hade dock turen att bli utvalda till ev demo häst. Det var en unik chans och den kommer jag att ta till vara på. Monty är en underbar person som verkligen försöker få denna planeten till en trevligare plats att vistas på för både djur och människor.
Jag ska försöka skriva vidare om hur det går för oss. Hoppas ni håller tummarna.

bara-undrar om man verkligen behöver hålla tummarna för alla Er som kom dit med Era hästar och fick hjälp vare sig hästen kom med i showen eller inte då ni alla fick hjälp och tips med hur ni skall lösa era problem genom att arbeta med Era hästar lite mer utifrån hästens eget språk.

Att allt handlar om att tjäna pengar kan ju både du och jag dementera då du endast betalat 450:- för dels en grimma som alla dessa personer som använder kedja i okunskap borde införskaffa,dels en instruktions dvd samt hjälp från hela staben med att på så kort tid hjälpa dig med att helt själv kunna lasta din häst som inte från början va lättlastad.

Hovis har berättat om dig och din häst då hovis va där som just hovis vilket va tur för Araben i showen som första gången den gick i i trailern tog ett så stor baksteg med vb över kanten på rampen in i trailern att den trampade av sig vf sko vilket gjorde att hovis fick jobba lite den dagen oxå.:p

Hovis nämde särskilt dig (förutom hur gudomligt trevlig Araben va att som hovis arbeta med) men rycker bara på axlarna och säger att är man så lättlärd och villig att lära sig att arbetar man med hästar så måste man oxå tänka utifrån hästens språk precis så som du så snabbt började göra så kommer du heller aldrig behöva något lycka till utan snarare välkommen till en bättre förståelse för hästen.

Jag har försökt få hjälp i många år från dom som man tycker borde veta, tex gamla hästmänniskor som hållit på med hästar i massor av år, men det har alltid slutat med uppgivenhet eller våld. Tex rid instruktören som tog fram långpisken och slog min stackars häst gul och blå innan hon gav upp och lämnade oss tre (jag, hästen och min mor) darrande och gråtande kvar (tur att min häst inte blev som argentinaren i Showen). Eller veterinären som kom viftande med en GREP som min häst sparkade ur handen omgående, tur eller skicklighet att min häst inte fick den rakt genom benet. mfl. mfl. Vart var alla ni som vet hur man gör under alla år. NI hade kunnat bespara oss så mycket smärta?

Att det inte har varit lätt att få information om hur jag ska gå tillväga. Hästhantering av detta slag kan inte ha funnits i så stor utsträckning i detta landet. De gamla metoderna som går ut på att knäcka hästen verkar vara det som är mest utbrett. Vad fick man lära sig på ridskolan t ex. går inte hästen framåt så sparka till den, hjälper inte det, sopa till den med spöt.
Det var bara ett halvår sen jag såg en känd dressyr ryttare jaga sin elevs häst med långpiska runt i manegen för att den inte ville gå framåt, han tog fart så långt ifrån att när han väl träffade hästen hade den börjat gå framåt för länge sen. Så från hästens synvinkel fick den stryk för att den gick framåt. Innan jag gick där ifrån hade hästen lyckats kasta av sin ryttare två gånger. Detta var alltså en tränare som anses kunnig.

Håller med om att Araben var söt. Helt underbar uppsyn. Och hästen från argentina var också helt underbar hoppas verkligen de lyckas med honom. Men de kom ju en liten bit på vägen i allafall.

Vad kul att höra från någon som var delaktig i detta. Jag tror inte att de som var med lämnas vind för våg och de är ju troligtvis människor som är villiga att arbeta hårt med denna träningsmetoden.

Vad det gäller organisationen i Flyinge så:mad: . Vi fick bra sittplatser på rätt sektion, men efter pausen så har några brudar tagit våra platser och vägrar flytta på sig för det är inte numrerade platser. Vi hade även andra aktiviteter planerade till kvällen så det var lite synd att det blev försenat. Sedan alla dessa idioter som fotade med blixt och applåderade innan hästarna gått ut och inte bara en gång.

Ni som är negativa till Monty Roberts filosofi. Vilka är era argument?

Romane skrev:
Att det inte har varit lätt att få information om hur jag ska gå tillväga. Hästhantering av detta slag kan inte ha funnits i så stor utsträckning i detta landet. De gamla metoderna som går ut på att knäcka hästen verkar vara det som är mest utbrett. Vad fick man lära sig på ridskolan t ex. går inte hästen framåt så sparka till den, hjälper inte det, sopa till den med spöt.

Okej nu förstår jag och håler fullständigt med dig!

:mad: :devil: till alla dom som KNÄCKER hästen och tycker att det är rätta sättet - förr visste man väl inte bättre, tyvärr, men idag med vetskapen om att man kan göra det helt utan våld och så att hästen blir vår vän och VILL göra allt för oss - bort med allt våld!!

Har alltså inte sett Monty irl och uttalar mig inte om hans filosofi i övrigt.
Men jag tycker inte om att använda "join up" som ett universalverktyg. Fr a inte demonstera och lära ut det till oinsatta/okunniga.

Att join up inte alltid är rätt eller enda sättet syns t ex längre upp i tråden.

För mig verkar join up här användas som ett slags mekaniskt snabbfix för att skaffa sig en maktposition över hästen. Oavsett behov och oavsett hästens förutsättningar. Huvudsaken att det går fort och publiken blir impad?

LIA

LIA skrev:
Har alltså inte sett Monty irl och uttalar mig inte om hans filosofi i övrigt.
Men jag tycker inte om att använda "join up" som ett universalverktyg. Fr a inte demonstera och lära ut det till oinsatta/okunniga.

Att join up inte alltid är rätt eller enda sättet syns t ex längre upp i tråden.

För mig verkar join up här användas som ett slags mekaniskt snabbfix för att skaffa sig en maktposition över hästen. Oavsett behov och oavsett hästens förutsättningar. Huvudsaken att det går fort och publiken blir impad?

LIA

Okej... men det JAG blev impad över är ju hur hästen följer efter honom efter en stund och att en del stressade/oroliga hästar blir så lugna efter ett tag.

Jag är öppen för andra förslag förutom Montys, bara det handlar om ett sätt som hästen mår bra av och tycker att det är okej/kul och den VILL göra det för en eller annan anledning.
"Maktposition" har väl alltid en ledare/den som är högre i rang och det måste vi ju ha över hästen... så ser det ju ut även i en flock - så varför är det fel? Det är ju så det fungerar och hästen trivs väl bara den vet sin plats?
Bara lite tankar från mig...

"Maktposition" har väl alltid en ledare/den som är högre i rang och det måste vi ju ha över hästen... så ser det ju ut även i en flock - så varför är det fel?
Det är inte alls fel. Frågan här är bl a hur man gör, vad för slags ledarskap man eftersträvar och uppnår mm. Sammet(?) skriver i en annan tråd att det vore intressant att få se en video med M:s arbete, fr a för att läsa hästarna under dom olika momenten. Jag instämmer. Helst då utan alltför mycket redigering.

Du skriver om "må bra av, tycka OK/vill, trivs" osv. Det är just frågan det. Gör dom det? Följer hästen efter av rätt anledning? Det här kan vi skriva meterlånga inlägg om, så det är bäst att inte börja. ;)

Jag vet inte, eftersom jag inte sett M i verksamhet. Men jag vet, att jag inte uppskattar hans join up som standardmetod- oavsett.

LIA

Enligt min uppfattning var ingen av hästarn på showen färdiga när de åkte där ifrån. För min del öppnade Monty bara en dörr som jag sen får gå in genom själv. Om ni förstår vad jag menar? Sen säger Monty själv att han helst rider in en häst under en längre tid, men då skulle det bli välldigt obekvämt för publiken, eftersom det är jobbigt att sitta på en bänk i typ en-två veckor.
Han valde ut sina 5 kandidater utifrån 15, sen tog han de som lämpade sig bäst i showen, för att på så kort tid som möjligt kunna visa publiken hur hans metoder fungerar på alla hästar i längden.

Min häst var inte färdig när hon åkte därifrån. De hjälpte bara till att ta bort den mentala spärren som fanns hos henne i samband med lastningen, så att det ska bli lättare för mig att sedan fortsätta arbeta med henne hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 842
Senast: Piaff
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama