monty roberts

M

mysis

Kom precis hem efter att ha sett Monty i Flyinge. Blev sådär impad men tyckte att lastningen var super! Vad tyckte Ni andra? Hemskt att se den rädda hästen vars ben skakade så in i ..Gick de inte lite för hårt åt den?? Pressade på för mycket vid ett och samma tillfälle? Undrar om den blev bättre...

Sv: monty roberts

Jag gillar Parelli mer, fråga mig inte varför. Känns bara bättre. Fast en del metoder Monsty har är super.

Jag kom hem för en ½ tim sen...fortfarande upprörd o besviken..
Inte på Monthy, utan arragörerna för showen...ja, el vilka det nu är som är ansvariga....
Fy f...rent ut sagt, jag bara undrar hur det var där ifjol, om det fortfarande va så här dåligt iår..?:devil:
Här går man o köper en biljett till den bästa sektionen (mitten), i dec-05....och får sitta på stentrappa:mad:
Alltså, vi var s...många som inte fick våra platser, pga att folk hade satt sig där utan att egentligen ha biljett dit.....
Fy på er...
Nä, Flyinge, skall ni ha Monthy fler gånger...se då till o ha numrerade sittplatser, så folk vet var de hör hemma och man kan be dom gå, som sitter på ens plats....

Ja, vad gäller showen....ja, det var kul o ha sett honom LIVE, men värst impad va jag inte...men visst, jag har plockat själv "gobitar" av hans Join Up...det som jag tycker passar mig...
Det som skar i en hjärta mest, var ju naturligtvis stackars häst nr2...
Han som av bara blotta synen på en karl skakade i alla benen...
Va månne den/dessa män ha gjort honom?:cry:
Säger bara en sak, den hästen är obotlig...ingen Join up i världen kan rädda honom...möjligen som han sa 1år hemma i USA...innerst inne trodde nog han inte själv på det äns..
Jag fick inte klart för mig hur/om han reds överhuvudtaget...
Men man kan undra? Varför behåller man en sån häst?
Hade inte en så misshandlad häst, som inte har nån tillit till människan mått bättre i Trappalanda?
Jag menar....män finns ju överallt;), kommer han då alltid att fly så fort han ser en?
Blir han en fara för den som sitter ev på?
Ja gud, stackars krake...
Nä, jag blev inte imponerad av tpr joinen heller....jag vet att det är lätt o få in en häst så....men kommer ägaren att få det lätt sen?
Hoppas det...men tyvärr var det kanske fel metod att anv, här i sverige...
Vi har oftast inte så rymliga tpr...visst man kan ta bort mellanväggen, men att ta in hästen o vända den om där i, är det så smart?
Kommer han inte att få panik då när han sätts fast med huvet där fram o lämmen stängs bakom honom?
Han är ju van att få vända sig om o titta ut där bak...
Hoppas han gav mer vidare direktiv till ägaren, så hon vet hur hon skall gå vidare med träningen....
Oj, vad långt det här blev...men jag fick avreagera mig lite iaf...tack

Senast ändrad av en moderator:

kan du inte berätta mer om vad han gjorde? en rädd/nervös häst brukar skaka. Precis som du eller jag om vi blir rädda/chockade. Jag vet inte vad som hände men det är inte ovanligt att man ser nervösa hästar som skakar på tävlingar

nu förstår jag varför hästen var rädd...blir s jävla förbannad. FAttar inte hur man kan göra ett djur så illa...vissa människor ska det vara skottpengar på...eller varför inte införa den gamla hederliga LAGLÖSHETEN

Jag var också på flyinge, satt på sektion H, mitt emot speakertornet eller vad man ska säga. Tyckte att det var jävligt dåligt att dom inte sålde numrerade platser.

Om man ska kommentera själva clinicen då så måste jag säga att det nog bara var den svårlastade araben som imponerade mig. Det jag blev mest besviken på vad nog den första hästen. Jag menar, vad jag kunde höra så var det ju inga direkta problem med den, den var ju bara oinriden osv, inget annat, men han kunde inte få till en join up på den i alla fall:smirk: Det skrämmda hästen tyckte jag bara synd om. Med tanke på hur mycket han predikat för sin join up metod och att hans metoder skulle funka på alla hästar osv så hade jag iaf förväntat mig att han skulle kunna fånga den nåttsånär normalt iaf, itället för att 4-5 pers skulle behöva omringa den och att Monty skulle behöva hugga tag i grimman när hästen försökte kasta sig ut mellan honom och grindarna. Visst, ett år på hans ranch i USA kanske hade kunnat fixa den hästen, men jag tvivlar på att någon annan än Mony i så fall någosin skulle kunna hantera den hästen. Något jag också funderade över var hur relationen mellan hästen och ägaren är, hur gör hon för att fånga den i hagen? Kan ho över huvudtaget närma sig med ett par benskydd eller ett täcke?
Fuxen, som dom påstod var omöjlig att rida tyckte jag mest var tråkig, jag menar, vem som hälst kan ju räkna ut att ägarna gått alldeles för fort fram med uppsittning på hästen. Dom har säkert inte hängt på den utan bara helt sonika kastat upp en ryttare, vilket har orsakat att hästen blivit rädd och bockat av ryttaren. Nästa gång ryttaren ska sitta upp är ryttaren förmodligen nervös för att hästen kastat av henne/honom förra gången, och är rädd att den ska reagera likadant igen, hästen känner att ryttaren är nervös och blir stimmig av det, den som håller i hästen börjar dra och rycka för att hästen ska stå stilla, hästen blir ännu vildare och när ryttaren kommer upp i sadeln exploderar den. Men vad händer när "Nisse" (dockan) kom upp i sadeln? Bockade hästen? Nej, det gjorde den inte, vad kan det bero på? Var dockan nervös? Knappast! Var Monty uppjagad och irriterad? Knappast! Likadant när en riktig människa kom upp i sadeln, han var helt säkert inte häller ett dugg nervös, han hade ju säkert suttit på alla typer av hästar tidigare och åkt av både det ena och det andra. Hästen känner ju tydligt om ryttaren är nervös och om den som håller hästen är irriterad, vilket nog många blir när hästen bara hoppar runt en utan att stå stilla.

Håller med...:bow: :bow:
Ja, nån Join up ville inte 2åringen vara med om iaf, den var starkare än så i sitt psyke...
Det hade varit roligt o få höra från ägarna till dessa hästar...HUR GICK DET SEN?
Finns ni här på Buke?
Isf berätta...hur gick transportträningen sen?
Kastade fuxen av igen?
Går det att rida den stackars rädda hästen?
Varför vill man rida in en 2åring?
Finns det nån här på Buke som kan försvara Flyinges "platsbrist" till de som inte fick rätta platser?
En del frågetecken har man ju som skulle behöva rätas ut!

Håller med, det jag framförallt grunar över är vad som kommer hända med den rädda hästan, kommer dom skicka runt den till en massa "hästfolk" utan resultat, kommer någon att lyckas? Kommer den att gå till Traparlanda? Om jag ska säga min ärliga mening så kan jag säga att den nog skulle må bäst av att få avsluta sina dagar. Jag menar, hur kul är det för en häst att gå runt och vara skräckslagen för att människor som kommer i närheten, bli behandlad på ett !kanske! smått våldsamt sätt för att dens rädsla smittat av sig på människorna som är rädda att hästen ska sparka dom osv. Något jag också funderar över är om den rädslan kommer orsaka ett eggressivt beteende hos den, att den istället för att så i ett hörn av boxen och skaka kommer attackera den person som kommer in till den, har läst en del som hästar som slutat så, från skakande rädsla till agressiv rädsla.

Trapalanda skönast för en sån, tycker jag..
Tyckte nog den hade ett sånt beteende, att den retirerat (felstav?)
Har nog en gång i tiden försökt att skrämma bort folk genom ett aggr beteende, men fått ännu mer stryk då...
Han kröp ju verkligen under sig m bakbenen o ville bara försvinna...hockus pockus....
Fy stackars häst, jag får den på näthinnan stupalöst...
Stod idag o tittade på min egen där ute i hage o försökte se henne "skaka" av rädsla, nej, det får aldrig hända........aldrig någonsin vill jag sälja henne...då jag inte vet vilken framtid hon får..:(

Jodå, ägaren red hästen och hanterade den som vanligt. Dock hade den enl. ryktet inte blivit skodd eller verkad på tre år pga detta problem. Tjejen hade visst raspat själv då och då och ridit på asfalt när hovarna blev för utväxta.

Jag tyckte den hästen var för rädd för att räddas, ingen levande varelse ska behöva gå och vara så rädd. Det hade gått för långt helt enkelt tycker jag :( Att hon inte sökt hjälp eller försökt vänja den förut! Eller det kanske hon hade, men då måste det ha gått ordentligt åt pipsvängen :mad:

Hästen som skulle lastas var jag imponerad av arbetet med :bow:
Hästen som var rädd, tyckte jag var för rädd. VARFÖR i hela fridens namn utsätta den för ett RIDHUS FULLT MED FOLK?! Och dessutom stänga in den i en liten rund fålla med TRE män att vänja sig vid samtidigt.
Hästen som skulle ridas in i början, Tango, han hade nog behövs mkt mer tid än det lilla den fick, för han accepterade ju inte Join Up försöken riktigt.
Hästen som skulle ridas in med "Niiiiise" :D Vet jag inte riktigt, så imponerande var det väl inte men rätt smart idé med en docka iaf.

Jag fick bra sittplats på rätt sektion (G) men vilken URUSEL timing dom hade :mad: Föreställningen skulle börja klockan 16.00 , de började släppa in ett par minuter ÖVER 16.. Hm.

Álin skrev:
men vilken URUSEL timing dom hade :mad: Föreställningen skulle börja klockan 16.00 , de började släppa in ett par minuter ÖVER 16.. Hm.

Om det var samma planering som i göteborg, så skedde insläppet en halvtimme innan showen. Alltså var inte showen planerade att börja förrän kl 16.30...

Hej! Jag var där med min 11 åriga hingst Zap. Han blev uttagen som demostrationshäst för monty grimman endast för VIP kunder klockan 15,15. Var det någon som såg honom?

22.jpg

5555555.jpg

zap10.jpg

.

Angående den rädda hästen nummer två. Pratade jag med ägaren innan showen som berättade att hästen blivet slagen med en hamare av en hovslagare och att det skulle vara grunden till betendet. Jag betvivlar att en enstaka insident kan totalförstöra en häst på det viset. På plats tyckte jag att hennes häst var den lugnaste av de 12 hästar som Monty valde mellan. Hästen stod lungt och betade gräs medans de väntade på att få komma in. Jag var framme och klappade hästen utan att den reagerade alls. Om jag inte mins helt fel var hästen 8 år och hon hade köpt den som tre åring. hon hade inga problem att fånga eller rida honom. Men han hade inte blivet verkad på en mycket lång tid eftersom hovslagaren inte kunde komma i närheten av honom och han snetände på plegasil så det fungerade inte iheller. STACKARS ägare och STACKARS häst

Nähe. Jag fick klart för mig att det var klockan fyra, det står på min biljett nämligen.

Álin skrev:
Nähe. Jag fick klart för mig att det var klockan fyra, det står på min biljett nämligen.

Tydligen någon VIP grej folk som betalat extra dyra pengar för att få se ett extra nummer. Endast några u´hundra personer som fick se det.

Hm.. Jaha. Konstigt att det stod på min biljett då, jag skulle ju bara till den "vanliga" clinicen.
Nåja, det var ju inte detta tråden handlade om.

Vad jag kunde förstå så var det just män den hatade, inte kvinnor.

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 842
Senast: Piaff
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
611
Senast: Harrysen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama