Montestart

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare armando16
  • Startdatum Startdatum
A

armando16

Hejsan!
Är doldis på det här forumet, men har spanat omkring under många år. Vem är då jag? Jessica heter jag, 21 år från Åland. Har vart inne på travsvängen sendan kanske sju år, innan dess var det bara ridningen som gällde. Har körlicens sedan ett par år tillbaka, kört kanske tio lopp. Är själv ägare till en niårig fransmann Jaguar de' France. Skall kvala nästa fredag, har haft startuppehåll på nästan ett år.

Då till min fråga. Eller vad ni tycker om detta:
Fredagen den 21 skall jag rida ett montelopp på min hemmabana, Åland, småbana. Hästen jag skall rida är en åttaåring, som sista tiden inte gjort några pengar, men helt schyssta tider. Har värunt 300.000 kr på sig, ngt mindre. Ägareb har hittat ett lopp där han ligger perfekt innen utöver det är propparna skit för honom. Grjen här är att detta loppa är ett montelopp, över medeldistans. Hästen är inte riden förut, men har nu ridit honom fem ggr på motiosslingorna i skogen. Även prövat "rida till" på raksträckorna. Han balanserar upp sig själ på ett schysst sätt (hingst på kanske 165 cm, väldigt musklad och i toppkondis). Skall imorgon pröva snabbjobba i sällskap med en annan starthäst. Tror ni han kan ha styrka att gå ett lopp (utgår från att jag själv lyckas hålla mig i balans och inte störa honom, väger runt 68 kilo). Hur mkt ridträning tycker ni att det behövs inför ett montelopp. Jag anser att detta absolut inte är det optimala. Men hästen har inte gjort ngt bra på sista tiden, och att anmäla upp honom känns lika oaktuellt. Kanske taggar han till och gör ngt bättre än han gjort de sista starterna. Jag har inget att förlora iaf då man tittar på hans rad. Tja. Kommentarer? Tankar?:)

Sv: Montestart

Det ska inte vara något problem om hästen är musklad och vältränad.
Många hästar som känner att de inte riktigt räcker till i "vanliga" lopp där de måste springa ganska snabba tider för att hävda sig brukar kunna gå bra i monté då de oftast kan gå ett par sekunder långsammare och ändå vinna. De blir lite kaxigare helt enkelt.
Däremot skulle jag avråda dig att rida för mycket snabbt med hästen innan start om den inte ridits så mycket innan. Ett snabbjobb i morgon ska vara helt okej men resterande tid innan start skulle jag bara rida lugnt eller köra som vanligt med den. Det är så lätt att hästarna blir ömma i frambenen om man tränar för mycket monté speciellt när de är ovana.

Ja, jag hade också den tanken. tänkte snabbjobbet imorgon, sedan skrittur på lördag. därefter en långsamkörning tisdag och en långsamridning torsdag innan start. Ha du startat ngn häst i monte innan som vart väldigt lite riden?

Hästen kan naturligtvis inte skänkelhjälperna, och kommer även välja att inte jobba med dem ngt innan start. spö, röst och vikthjälper får jag köra på.

Har ett problem, eller problem och problem, jag vet att det funkar, även om det inte är det optimala. Min tanke var från början att endast köra lopp, så jag beställde en hel kördress. inte tvådelad alltså. nu kommer jag få hoppa up i sadeln med kördressen. Varmt som i öken lär det bli, men dressen är väldigt smidig och lätt (Mira). Ngn annan som ridit monte i kördress? Blir det mera monte skall jag beställa en jacka till, alla mått ligger ju färdigt hos Mira.

Jag har haft 6 egna hästar som jag startat i monté. Samtliga har varit mycket ridna. Vissa mest bara i skritt medan andra varit mer ridtränade. Ingen har varit speciellt utbildad i dressyr förutom en som var riktigt skolad.
Med de erfarenheter jag fått så tycker jag inte att hästen behöver vara mer utbildad än att den tar styrning ordentligt, klarar förhållning och förstår skänkelhjälper framåt. Skänklarna tycker jag inte att man behöver använda under loppet, (möjligen i volten) jag balanserar upp hästen med att flytta min tyngdpunkt men det är inte alls säkert att andra upplever det så.
Under min licensutbildning lånade jag vid ett par tillfällen häst av andra tränare, en av dem var knappt styrbar och förstog först inte vad den skulle göra på banan med en ryttare på ryggen... springspår och det gick knappt vända upp den... men det gick bra ändå.
Mitt första lopp red jag på en bekants häst som ej var riden på flera år. Vi testade den först i ett jobb på banan där vi red 1.26/2140 m, veckan efter kvalade den på 1.20 utan minsta problem.

Givetvis är det ju bättre för hästen om den är van att bära en ryttare än om den knappt är riden. Men jag tror inte att det är ett måste, de flesta hästar vet vad som gäller när det blir tävlingssammanhang om det varit med ett tag och startat.

Okej. Tack, det är precis sådant jag behöver höra.:D Har själv den känslan du förmedlar, men har innan bara ridit några provlopp på hästar som vart mkt ridna. Min egen häst som jag skall starta monte med i augusti, rider jag exempelvis regelbundet dressyr för tränare på. Det här loppet går över medeldistans, autostart. Jag tycker det är skönt att det är autostart, då han ej går undan för skänklar och så än.
Fråga till alla; ngn som ridit monte med sidostång? Hur fäst den isf. Hästen jag skall rida går lopp med sidostång, dock ej hemma i träning. Skall se efter värmning, kan vara att jag kan balansera upp honom i kurvorna och inte behöver stång. men annars? ngn som gjort det?

Tack för svaret Oki!!!:banana:

Tack, det var så lite så.:)
Jag har inte ridit med huvudstång, men har sett i en tidigare tråd här på forumet någon som beskrev hur de gjorde. Du kan kolla på tidigare trådar om du hittar den.
Annars kan jag tänka mig att du sätter fast stången i den öglan man gör fast förbygeln (framför stigläderkrampan vid "sadelknappen"). Förmodar att det är en huvudstång du syftar på, en sidostång borde ju bli svårt däremot...:eek:

Hittade den. "Kotten" svarade så här:
"Jag har kommit fram till att det bästa är att fästa en liten rem mellan öglan/ringen för käkfästet och den lilla öglan/ringen där förbygeln fästs och sedan dra remmen igenom fästet på huvudstången då..."

Hej!

Den häst jag red de flesta av provloppen för licensnen på var väldigt lite riden. Ägaren hade sadlat honom och suttit upp och skrittat honom (med ledare).
Jag red honom på söndag i skritt, trav och galopp (det sista var inte meningen egentligen det bara blev så) och han skötte sig super. det enda han klagade på var när jag skulle sitta upp.
Jag red provlopp med honom på tisdagen och han skötte sig bra.

Kanske låter lite pucko att ta en "oinriden" häst och rida provlopp med men han hade goda vitsord från både ägare och kusk om att vara mkt snäll och han visade inga tendenser på söndagen att göra något dumt.

Jag red honom under någre veckor o t.o.m. när ägarens supersnälla halvblodsdam, som aldrig tidigare gjort nåt dumt, kastade av sin ryttare o sprang hem så bara stod han där och funderade på vad vi hölls med.
Och ena gången drog han in magen så mkt på gärdet hemma att sadeln gled på sniskan. Att jag satt kvar var ett under, men han bara saktade av til lskritt o gick till sin ägare. Detta var dock mitt eget fel och efteråt skaffade jag en lite kortare sadelgjord!

Just denna hästen kanske var nåt speciellt som fann sig i det, men min uppfattning om travare är att de ställer upp på det mesta...

Nu rörde inte din fråga just detta, jag vet. Men jag tänkte att jag ändå kunde berätta lite om en häst som inte var så mkt riden innan han kom ut på montébanan.
Dock är det ju skillnad på att rida i en tävling och i ett provlopp...

Lycka till!

//Lillan

Hej igen!

Jag överlevde dagen. Eller det vart tillochmed en riktigt bra dag:p . Hästen jag skall rida monte på nästa fredag skötte sig med beröm godkänt i snabbjobbet idag. Red tillsammans med en körhäst. Red två repor rakbana först och sedan ett heat på rundbanan. Tiden på rundbanan var 30-22 (tung bana med överdoserade kurvor, långsam). han skötte detta lätt och jag satt och hll endel hela tiden, alltså inte särskilt trött efteråt. Tog kurvorna mkt bättre än för vagn, då han bryter rätt mkt. Häftigt tycker jag!:) Så nu är det bara att tuta och köra nästa fredag, håll tummarna för oss;) .

Min egen nioåring, som jag skall kvala samma dag gjorde även han ett schysst snabbjobb. kvalet skall han klara lätt (under 22). Har ej snabbkört alls egentligen nu, ngra snabbare jobb under sadel bara. Körde 6 repor rakbana (500 m). Tider mellan 30-22. Även här helt okej återhämtning, och det roligaste av all; en löpskalle som jag inte kännt hos honom innan. Låg på endel, har aldrig tidigare behövt bromsa honom. SÅ KUL!:banana:

Härligt!:banana: :banana:
Nu håller vi alla tummar att det går bra i loppen!
Du måste skriva och berätta hur det gick sedan....

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästhantering Hej! Jag hoppas att det finns några härliga människor därute som kan komma med lite tips och råd till mig :) jag har lånat en...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Liten
·
S
Hästmänniskan Anonymt nick p.g.a. ev. skadeglada människor. Vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst och eftersom jag inte har någon direkt...
2
Svar
35
· Visningar
4 135
Senast: MamaJustify
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London