Montésadel....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trav_malin
  • Startdatum Startdatum
T

trav_malin

Nu ska jag köpa mig en ny monté sadel.. ska beställa en idag tänkte jag.. tänkte bara höra om någon har någon mer hemsida där jag kan kolla innan jag köper mig denna jag kollat på, vill ha en som e lätt... den jag kikat på väger runt 500g bara så vill inte ha en som väger mer hellst...
tack på förhand....

Sv: Montésadel....

tack.. aa ja vill ha så lätt sadel som möjligt har ju inga problem med att komma över 65kg så de e därför.

finns de så lätta sadlar? :confused: jag har en galoppsadel av nyare modell. den väger 1,9. Det tycker jag är lätt...fast då väger ju jag 55med alla saker också :cool:

Jag har en Zilco Montésadel den väger 1,5 kg. Helt underbar sadel.

L & L Trot på Solvalla säljer Zilco montésadel 500gr, 1,5kg, 2,75kg
kolla där eller på deras hemsida www.lltrot.com/shop/

Travbutik på Gävletravet säljer också samma sadlar som L&L
kolla där eller på deras hemsida www.horsetack.se

Täby Stall & Foder säljer Zilco monté sadel 1,5 kg
(Vid Täby Galopp, bakom ATG kliniken) kolla där eller på deras hemsida www.tsf.se

Grafströms säljer också montésadlar har Wintec, Zilco, Jacsons variant på fransk montésadel Santa Cruz, Den vanliga gamla montésadeln, och en märkeslös syntetsadel
kolla deras hemsida: www.websitefolder.net/grafstoms/Mont.asp

Feed N Race säljer Zilco monté sadel: www.feednrace.se

Jag köpte min från Täby. Det bästa med Täby är att det finns all utrustning som du behöver: stigläder, stigbyglar,sadelgjord, säkerhetsgjord rättare sagt ALLT. coola huvudlag har dom också. Dom har bra priser..

Lycka till med ditt köp!
Mvh Ida

Royal Hästsport har också Zilcos sortiment. Har sett den minst och lättaste sadeln där, väger inte mer än ett par hekto. Ser ut som en sadel till en gunghäst typ...:rofl:

Royal Hästsport har också Zilcos sortiment. Har sett den minst och lättaste sadeln där, väger inte mer än ett par hekto. Ser ut som en sadel till en gunghäst typ...:rofl:

Har också sett en sån där minipini sadel, herregud säger jag så roliga dom ser ut :rofl: Sadelstropparna var lika stora som hakremmen på ett träns :eek:

Ursäkta om det här inte riktigt har med ämnet att göra: men vad för stigläder (och hur långa) är bra? ska beställa den där 1,5 kilos silco sadeln från börjes. Och vad har ni för gjord? :p:D

Hej, jag har en galoppsadel, som väger max 500g, utan stigbyglar och det.
Det är sen sån där pytteliten som nämdes längre upp.
Den är till salu för 1800kr, och då följer det med gjord och övergjord samt små alluminiumstigbyglar. (ej godkända till monté)
Finns i Brunflo.

Jag har en sån sadel....
Rider med "vanlig" sadelgjord - 110 cm - resår i båda ändarna,
"vanliga" läderstigläder & alu stigbyglar.
Prova dig fram med längden på stiglädren - jag har kortat upp mina succsesivt.

Ursäkta om det här inte riktigt har med ämnet att göra: men vad för stigläder (och hur långa) är bra? ska beställa den där 1,5 kilos silco sadeln från börjes. Och vad har ni för gjord? :p:D

Jag har också en 1,5kg Zilco sadel, jag har en vanlig sadelgjord (Globus) med resår i båda ändarna, stigläderna är från Zilco dom är 107cm långa, och ett par aluminium stigbyglar samt en säkerhetsgjord från Zilco.

//Ida

Jag har också en 1,5kg Zilco sadel, jag har en vanlig sadelgjord (Globus) med resår i båda ändarna, stigläderna är från Zilco dom är 107cm långa, och ett par aluminium stigbyglar samt en säkerhetsgjord från Zilco.

//Ida

tackar så mkt för svaren. vill inte hålla på o göra massa nya hål i stiglädrena, därför undra jag "normal" längd som passar monté. :)

tackar så mkt för svaren. vill inte hålla på o göra massa nya hål i stiglädrena, därför undra jag "normal" längd som passar monté. :)

107cm läderna är perfekt.... pasar både om man rider med jockeyläder eller lite längre, vanliga läder...

Ida

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
260
Senast: tanten
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur