Montésadel....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare chicasweep
  • Startdatum Startdatum
C

chicasweep

japp, ännu en fråga:angel:
Vilken typ av sadel har ni och varför - hel/halvbom. Och vad är skillnaden:confused: När ska man ha hel. resp. halvbom?

Sv: Montésadel....

Såg en rolig sadel idag på börjes. de e av nåt nytt(??) märke som även har selar.
Funderade då över när jag såg denna sadel om de fortfarande är dom som använder vanliga sadlar?

Halvbom bör man ha på den sadeln som man rider i till vardags, den är skonsam och bra mot hästens rygg.
För tävling så brukar man köra med en lätt helbom på ca ett kg.

Jag vet inte om jag håller med dig att halvbommen är skonsammare.

Hur man gör så kommer man inte undan det faktum att halvträet slutar på ett ofördelaktigt ställe, och trycker på hästen. Även fast man har pad med tunnel. Stigläderkrampan fäster ju bara drygt en decimeter innan träet slutar och vinkeln på träet pekar rakt ner i ryggen på hästen. Då köper jag ändå engelska kvalitets bommar.

Jag är väldigt kluven till vad jag tycker är bäst. En helbom fördelar trycket från ryttaren bättre, men då kan man också fuska mer.

*KL*
Valfrihet är inte alltid lätt:angel:
Jag hittade montésadlar som hade hel/halvbom - därför undrade jag vad som är att föredra och när:confused:
Ang halvbom, har inte tänkt så långt att den trycker där den slutar - tack för upplysningen:)

Jag har en gigantisk tjock westernpadd under min halvbom,typ 2 cm tjock och av nått ganska hårt material.
att ha en halvbomsadel och bara en tunn padd under håller jag med dig i det du skriver. Lärt mig det den hårda vägen.

Jag testar en ny grej på min halvbom nu, har inte haft den under upssutten ryttare än så jag vetinte om det blir skillnad, men jag har gjort en förlängning på själva halvbommens ändar, har gjort en flexibel del i läder på samma sätt som man förlänger ortspetsen på en engelsk sadel.

Min förhoppning är att det skall jämna ut kurvan, eller vinkeln kanske man ska säga så att änden på bommen inte slår lika hårt i ryggen på hästen, utan att lädret förstärker upp och planar ut, nästan går lite uppåt istället när hästen jobbar.

Vet ej om det fungerar, ska göra tester under våren.

mvh

Såg en rolig sadel idag på börjes. de e av nåt nytt(??) märke som även har selar.
Funderade då över när jag såg denna sadel om de fortfarande är dom som använder vanliga sadlar?

Var no en zilco sadel du såg då?? Inget nytt märke, de har mycket galopputrustning och skall vara ett bra märke. Skulle gärna ha en, har liknande själv men ett annat märke...

Ja de var de nog. Vet inte varför ja skrev att den såg rolig ut, måste tänkt på nåt annat när ja skrev de.
Men samma märke hade en travsele nu oxå som ganska bred.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hejsan! om man vill ha gummimatta i spolspiltan, vilken typ ska man satsa på? så att vattnet sjunker undan lätt även om mattan täcker...
Svar
0
· Visningar
126
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix