Montéryttare- hur tränar ni??

psychoflum

Trådstartare
Ja ni som rider monté.. Hur tränar ni för att hålla er i form inför loppen? Tex. om ni inte får chans att rida på ett tag eller har haft ett uppehåll? Några bra tips på bra övningar?

Sv: Montéryttare- hur tränar ni??

Hm... jag "tränar" genom att ta hand om mina tio hästar varje dag. Skotta skit, köra, fodra, ta dem in och ut mm. Specifik träning för min del finns det inte så mycket utrymme för.
Montetränar gör jag ytterst sällan men försöker att rida någon häst åtminstone nån dag i veckan.
Så, detta innebär för min del att första loppen varje säsong är rysligt jobbiga men jag får en sån adrenalinkick av monten så jag grejar loppet men benen bär knappt till invägningen efteråt...

Nu vann min häst en trampmaskin (!) i senaste starten så den kommer väl till pass. Har kommit på att om man trampar med böjda ben så tar det på ganska rejält :idea::rofl:

Nu vann min häst en trampmaskin (!) i senaste starten så den kommer väl till pass. Har kommit på att om man trampar med böjda ben så tar det på ganska rejält :idea::rofl:

Vilken vinst:rofl:

Jag måste nog puffa för roddmaskiner till alla som håller på med trav och hästar. Den stärker benen och ryggen men även magen. :D

men stärker den verkligen rumpmusklerna och övre delen av låren?

Det är ju där det tar mest om man rider.:cool:

Jag kör lite "montésits" på balansplatta innan jag ger mig upp på de fyrbenta.

Montétränar inte heller utan testar bara om det funkar eller ej. Fast nu har jag ju ingen montéhäst.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar