Montera ditt fast dragkrok

Astael

Trådstartare
Vi har nu en bil med avtagbar dragkrok och eftersom vi har börjat köra mer och mer med häst. Funderar jag nu på att lämna in bilen och sätta ditt en fast dragkrok. Vet ni vad det kostar och om det går att göra på en bil med avtagbar krok ?

Sv: Montera ditt fast dragkrok

De gånger jag har fått det gjort har det kostat 4-5 000 kr. Vet ej, men de får nog montera bort fästet t avtagbara innan.

Undrar varför ska du göra det? Jag har oxå en avtagbar dragkrok men den sitter där hela tiden. Besiktningen påpekade att man ska se till att underhålla och smörja fästet. Sa att jag kör rätt mkt häst och då sa de inget om att den sitter där hela tiden.

En fast dragkrock skiljer väldigt mycket i pris beroende på vad du har för bil. Jag skulle vilja säga allt mellan 2 500 kr till ca 12 000 kr om du gör det på verkstad.
Omöjligt att svara på frågan utan att veta vilken bil du har alltså!

Hej sköt avtagbara kroken väl ,smörj nyckellåset med riktig olja och fetta in övriga rörliga låsdetaljer väl ,det blir ombesiktning om den inte går att ta bort .omdet har rostat för mycket blir det ny krok och svårt att få bort den gamla.

Man kan dra mer om man har en fast dragkrok. Det är nämligen inte så lätt att hitta en transport + en häst på ca 450 kg och att det max får överstiga 1190 kg (pga dragkroken). Jag får ta och kolla upp detta närmare.

Är det så med alla typer av avtagbara dragkrokar, att man får dra mindre vikt än med fasta? Mina föräldrar har en avtagbar krok (följde med bilen vid köp) och de har nog aldrig riktigt gillat den. Det känns lite mindre säkert än en fast, det kan inte hjälpas!

Beror på kroken.
Våran avtagbara är godkänd för 1.800kg men bilen får bara dra 1.700kg.

Kolla om det räcker med att köpa ett nytt drag med större kula för att få dra mer. Kan ju vara så att själva kulan är så liten att man inte får dra mer än 1.190kg, medans själva draganordningen på bilen får dra mer.

Liknande trådar

Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 790
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 990
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka