Montéhästens exteriör

juvelen

Trådstartare
Hallå alla monté experter!
Hur anser ni att den perfekta monté hästen ska se ut? Gärna med bilder som exempel.
Min ska ev gå ett provlopp på Lördag för första gången i monté för att se hur hon funkar under ryttare.
Så jag lägger väl ut en bild så får ni skriva vad ni tycker, både negativt och positivt.
12022601.jpg

172 cm, Lindy´s Crown - Florida Pro - The Prophet (100% amerikanskt)

5878141.jpg

Har inga bättre bilder för tillfället.

Är det något man ska tänka på i träning eller något annat om man tänkt prova hästen i monté som variation till "vanliga" sulkylopp.

Sv: Montéhästens exteriör

Här får du lite åsikter från mig....
Jag har startat med nio egna hästar i monté. En har gått sönder men den hade gjort det oavsett om den gått för vagn eller under ryttare. är långt ifrån expert men har både sett av andra hur man inte ska göra samt mina egna erfarenheter.
Det viktigaste med en oprovad häst är givetvis att den är fräsch och vältränad när du börjar. Ridvan men behöver inte ha varit ridtränad nämnvärt.
Första jobbet över 2100 m bör du inte rida snabbare än 1.30 även om hästen skulle klara betydligt snabbare. En liten "truddilutt" kan man testa hästen genom exempelvis en kurva bara för att känna att travet fungerar i högre tempo. Just bara för att om man kör tävlingstempo över full distans är risken stor att hästen överansträngs. Det är ju till stor del andra muskler som tvingas jobba.
Klarar den 1.30 utan bekymmer lär du kunna kvala på "lagom" tid efter ett par veckor.
Därefter bör man ha hästen startklar i monte.

Jag gör alltid så med mina att de får minst 4 dagar i hage efter montéstart. Tycker mig ha märkt att de behöver något längre återhämtning efter montélopp.

Exteriört då... Ja, det finns ju hur många hästtyper som helst men jag skulle undvika att rida på en väldigt "grund" häst, dvs en med dåligt djup. Likaså en väldigt överbyggd häst.
Min erfarenhet av extremt stora hästar (som din) är att de KAN ha platsproblem i kurvorna på 1000-meters banor om de är linjegångare. En som breddar får sällan bekymmer men det är ju bara att testa och se.
Lycka till!

Breddar gör hon ordentligt.
Annars så brukar vi galoppjobba i backe eller på rakan emellanåt förutom dom "vanliga" jobben som omväxling + lite dressyr. Så lite "ridmuskler" har hon iaf.

Ska inte rida själv, det är en montéryttare som ska känna på henne.

Då ska det säkert gå bra!
Tänk bara på det där med vilan efteråt. Tror att många glömmer det men monté är så pass annorlunda för en "ny" häst att det krävs lite extra. Eller bara ut och skritta efteråt ifall man inte helt vill låta hästen stå över.
Hoppas vi får se henne i några montélopp då framöver, här uppe kan det behövas några nya namn i startlistorna...;)

Nu har hon gått sitt första provlopp i monté!:banana:
Hon var jätte duktig, lugn och fin.
Tappade 30m i starten (inte så lätt när man är förvirrad), kom ikapp efter 500m. Hängde sedan bara med fram till upploppet då ryttaren vred ut henne och hon fick springa i egen fart utan drivning. Landade på 23,3, jag tyckte det gick lite väl fort + tappstart. 500m: 24,5 1000m: 24,5, dom höll ganska jämn fart hela vägen iaf. Både jag och ryttaren var supernöjda.

Tyvärr inga bilder, det var så dåligt väder.

Senast ändrad:

Vad kul! :) Grattis!
Hoppas nu att hon tar testet på bra sätt också. Vi vill ju gärna se lite "nytt blod" i monteloppen framöver....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 526
Senast: Björk
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 868
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar