Monte'häst

quse

Trådstartare
Lite undringar om regler för monte'.
Kan man kvala in en travare i monte'lopp som inte är inkvalad efter sulky?
Jag tror att många kanske inte vet vad som gäller. Det står en hel del om monte' men inte vad som gäller för hästen. Jag har hört att en häst som missar kval i monte' måste kvala om efter sulky?!
En häst som har ovana att slänga sig i galopp med sulky efter sig men som nästan är omöjlig att få i galopp under ryttare har den någon chans alls i travarvärlden? Snabb som vinden..
Tyck inte att frågorna är fåniga, de är ärliga.

Sv: Monte'häst

Dina frågor är inte alls fåniga. Tyvärr finns inte all information som står i reglementet på travsport.se.

Nåväl, en häst måste vara sulkykvalad för att få starta i montékval. Om den har startat i monté i något annat land behöver den inte kvala. Jag vet inte riktigt hur reglerna är i våra grannländer men rent teoretiskt kan man ju åka till ett annat land och montékvala där de inte har regeln att den måste vara sulkykvalad.

Om hästen blir underkänd i ett montékval medför det inte startförbud i sulkylopp. Det var så en kort period men ändrades ganska snabbt.

Om häst har någon potential som montéhäst är helt omöjligt att uttala sig utan att ha sett hästen. Varför felar hästen med sulky? Det bästa sättet är väl att prova och rida ett riktigt jobb på bana?

Tack för informationen! Varför hästen galopperar, tja det vet nog bara han själv. Har varit i proffsträning flera ggr (innan vi fick hand om honom) är tydligen kollad hos veterinär, hittar inget fel. Hästen har kapacitet, men slår på galopp när som helst och hur som helst.
Han slår sig inte, vi har ändå skyddat honom,provat allt vi kan komma på i hjälpväg, men resultatet blir detsamma. Nu är vi ganska nya på detta, men vi är med ,lyssnar,frågar, och provar. Nu är han 5år och vi har låtit honom ha hagvila med 2 unghingstar ett tag, så nu blir det nya tag. Kanske ska jag göra som du säger,testa honom
på banan med ryttare.Tilläggas kan att han är en fegis, kanske det påverkar. Kanske allt sitter i huvudet.. :confused:

quse skrev:
Tack för informationen! Varför hästen galopperar, tja det vet nog bara han själv. Har varit i proffsträning flera ggr (innan vi fick hand om honom) är tydligen kollad hos veterinär, hittar inget fel. Hästen har kapacitet, men slår på galopp när som helst och hur som helst.
Han slår sig inte, vi har ändå skyddat honom,provat allt vi kan komma på i hjälpväg, men resultatet blir detsamma. Nu är vi ganska nya på detta, men vi är med ,lyssnar,frågar, och provar. Nu är han 5år och vi har låtit honom ha hagvila med 2 unghingstar ett tag, så nu blir det nya tag. Kanske ska jag göra som du säger,testa honom
på banan med ryttare.Tilläggas kan att han är en fegis, kanske det påverkar. Kanske allt sitter i huvudet.. :confused:

Om det inte finns någon som hellst orsak till galoppen och han funkar för sadel är det psyket.. finns vissa knasbollar. Då är det bara o jobba upp honom o testa för sadel... Sen kolla om han duger i tider, och sen får man lösa kval problemet...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 343
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 545
Senast: Linja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka