Montehäst egenskaper?

Djurjouren

Trådstartare
Nu har jag bara 1 lopp kvar tills jag har min Montélicens så nu letar jag efter en lämplig häst.Min licenshäst har gjort sitt och ska nu avnjuta en behaglig ålderdom.
Men vad letar jag efter? Är det nån speciell egenskap som Montehästar har? Speciell exteriör? storlek? Kön?Ålder?
Kläm fram med alla råd ni har så att jag hittar en riktig kanon.

Sv: Montehäst egenskaper?

Travsäker, stark, GOD balans!!! och gärna inte under 160 skulle jag leta efter :)

Sv: Montehäst egenskaper?

Nu har jag bara 1 lopp kvar tills jag har min Montélicens så nu letar jag efter en lämplig häst.Min licenshäst har gjort sitt och ska nu avnjuta en behaglig ålderdom.
Men vad letar jag efter? Är det nån speciell egenskap som Montehästar har? Speciell exteriör? storlek? Kön?Ålder?
Kläm fram med alla råd ni har så att jag hittar en riktig kanon.

Det är ju inte exteriören som gör kanonen....utan vad som sitter innanför pannbenet...:smirk:
Men, en exteriör egenskap som jag gillar på montéhästen är en kort och välmusklad rygg.
I övrigt så ganska samma som en "normal" travare. Välbyggd med ganska så liggande bog, rättställda ben, starka hovar, rejäl manke, sluttande kors osv.
Man vill ju även undvika att det finns gamla (sen)skador i bagaget.
För mig spelar inte hästens storlek så stor roll om än jag föredrar en som är modell större.
Rentravande hästar som fungerar utan speciell balansering är tacksamma medan hästar som har lätt för att falla i passgång bör man nog diskvalificera direkt när man väljer häst.

4653705.jpg

Detta stoet köpte jag biligt för 1,5 år sedan. Bilden togs samma månad. Tanken var att jag skulle "göra" montéhäst av henne. Hon var inte provad i monté innan så det blev en chansning från min sida. Jag gillade typen av häst för just det ändamålet.

Så här 1,5 år och 13 montéstarter senare är hon bred som en ladugårdsdörr, har aldrig varit ofräsch och måhända ingen stjärna men har ändå tagit 3 segrar och 3 andrapris under den här tiden. Hon har betalat sig flera gånger om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag lite snabba råd. Jag har hört av mig på min första annons på hästnet, en islandshäst, och vi har kommit överens om att...
Svar
19
· Visningar
2 386
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 524
Senast: Thatgirl
·
N
Hoppning Jag har letat häst ett tag och nu hittat två 1-åringar jag gillar. Nu till det svåra, jag måste bestämma mig för en av dem och skulle...
Svar
12
· Visningar
2 276
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka