E

elsaa

Ska testa det för första gången i helgen, hade aldrig hört talas om det tidigare men nu läst lite här och fattat att det är som trav fast man sitter på. :angel: Jag är helt oinsatt i trav/galogg/körning överhuvudtaget så det ska bli intressant! Någon som har ett litet tips kanske? Vad som helst som kan vara bra att tänka på, allt från sits till jaa vet inte riktigt hur det går till, men anything :crazy:

Sv: monte

elsaa skrev:
Ska testa det för första gången i helgen, hade aldrig hört talas om det tidigare men nu läst lite här och fattat att det är som trav fast man sitter på. :angel: Jag är helt oinsatt i trav/galogg/körning överhuvudtaget så det ska bli intressant! Någon som har ett litet tips kanske? Vad som helst som kan vara bra att tänka på, allt från sits till jaa vet inte riktigt hur det går till, men anything :crazy:

Hehee... Jadu.
Hur fort ska du rida?

Det första är att man måste ha minst lika bra kondition som sin häst, styrka att antingen stå upp/rida lätt hela vägen o lite till, balans så man inte stör hästen genom att man gungar till i sadeln eller fifflar med händerna/tyglarna.

Är det din egen häst du ska rida? Jobbar du me trav annars? Ska du rida på bana? Vad har du för sadel?

Om du inte är van att varken rida eller köra fort så kan jag meddela dig om att du kan inte fatta hur fort det går förrens du har testat!!! Det är en sån underbar känsla så det knappt går att beskriva... så det måste upplevas.
Svårt att säga något om hur man ska rida tycker jag, alla hästar funkar olika. Sen beror det lite på hur du och hästen är byggda, du hittar nog en stil som stämmer för er.
Första gångerna jag skulle rida på banan så red jag i min hoppsadel, kännde mig tryggast i den, sen kan man ju alltid byta till en lättare om man ska tävla.
Hoppas att det går bra för dig i helgen.

Montéryttare skrev:
Hehee... Jadu.
Hur fort ska du rida?

Det första är att man måste ha minst lika bra kondition som sin häst, styrka att antingen stå upp/rida lätt hela vägen o lite till, balans så man inte stör hästen genom att man gungar till i sadeln eller fifflar med händerna/tyglarna.

Är det din egen häst du ska rida? Jobbar du me trav annars? Ska du rida på bana? Vad har du för sadel?

hmm, jag vet inte :crazy: jag ska mest bara testa. Det är inte min häst jag ska rida, jag jobbar inte med trav, nån slags bana ska jag nog rida på ingen aning om sadeln :crazy: Har aldrig träffat hästen förut/vart i det stallet så jag tänkte mest almänna saker som är bra att tänka på! :)

elsaa skrev:
hmm, jag vet inte :crazy: jag ska mest bara testa. Det är inte min häst jag ska rida, jag jobbar inte med trav, nån slags bana ska jag nog rida på ingen aning om sadeln :crazy: Har aldrig träffat hästen förut/vart i det stallet så jag tänkte mest almänna saker som är bra att tänka på! :)

Okey... Att först tänka på är att det går FORT!! o då menar jag fort :o ... Så man får inte bli rädd om det går undan. Om hästen försöker dra iväg innan den får, så kniiiip med knäna och ta förstiktigt i tyglarna men endå bestämt o prata m hästen, släpp sen efter så du inte blir stum i handen då många travare istället om man tar för hårt tygel tag o håller kvar... ökar på tempot(kallas falsk-bjudning).

Glöm aldrig rösten, ett underskattat medel...

Andvänd gärna "dubbla-tyglar" eller steg-tyglar om ägaren har det...

Hoppas att det går bra för dig! o har du frågor så är det baaaara o ställa dom här... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka