Sv: monté

solros skrev:
Det var inte det loppet jag refererade till men kommer ihåg det också... :( Det loppet jag såg den 16:e december var bilstart… Tyvärr har det varit flera mycket dåliga montélopp på Åby under hösten, men även ett par riktigt bra. Det ekipaget som vann i torsdags var mycket bra, både häst och ryttare. :) Även ett par bakom var helt okej men resten var verkligen helt under isen…

1 3 SPELLBOY* (NO)
Gundersen Line 5,48 1,83 19,8a

2 1 MIA SORELLA
Brink Malin (45) 1,88 19,9a

3 4 GIANT AVENUE
Rönning Anna (134) 3,43 20,2a

4 11 STE CHRISTINE* (NO)
Nylökken Mette (47) 20,5a

5 5 VÄSTERBO MESSENGER
Gustafsson Camilla (190) 21,8ag

6 9 ZIP FARTHING
Arnerlöf Rebecca (249) 23,4a

7 6 BAR LE DUC
Granander Ida (165) 24,1ag

0 7 SWEET INGVAR
Walterström Suzanne (172) distag

rd 12 ZANAGA
Svantesson Kristina (250) 7ag

d 10 BLAZIE WILL
Hillerström Angelika (559) 10ag

d 2 GOLDEN LINE (DK)
Norén Agga (33) uag

Verkligen PINSAMT lopp :eek:
6galopper och vinst-tid på 19.8a kan tillochmed mina bebisar(3åringar) gå bättre än :devil:

När domaren hade utalat sig var det 5-omstarter, vilket INTE är acceptabelt då vi ligger i ett så kännsligt läge med monten. Om det hade vart om ett år hade det inte gjort något för då hade montén varit säkrad redan genom fina lopp.. MEN nu har vi ALLAS ögon på oss, så alla fel skrivs med STORA RÖDA bokstäver och drar oss bakåt :mad: Det som häde på Åby var illa ledd volt bla. Sen böter för OHYGGLIGA drivningar :eek: som man aldrig mer skulle vilja se!! Många av böterna gick till Norskan och Dansken vilket vi inte bör få skit för :confused:

Sen är det många yra ryttare som lyckats plocka ut licens vilket är himla tråkigt.. Kan man inte rida ska man inte ha licens!

Ta tex dom som inte vet hur volt skall ledas, på valla får vi ha instruktion om det innan loppen bara för att slippa få några "onödiga knivar i ryggen" av ledningen.. Sen dom som bara bromsar när dom får galopp!! Ut till HÖGER!!! Kan dom inte läsa reglemente? *suck* Föra att inte tala om dom som kapar frambenen för att gå ner i för små luckor... :mad: Nä det måste bli en riktig skärpning av ryttarna och lite bättre kvallitet på hästarna så ska nog det hära gå vägen till slut :smirk:

Nån annan som tänker anm ut till Örebro loppet i Januari? :d

Nu är det testat, och det blir nog *att plocka ut licensen* ändå... ;)

Visserligen har jag träningsvärk som "bara den", men då ska man tänka på att jag inte ridit ett banjobb på över 10 år och ridningen hemma består av skrittsvängar och hobbydressyr. :o :D
Flåset var det absolut inga problem med varken på mig eller hästen :p !

Visserligen har snurran varken poäng eller pengar :angel: , men vem vet vilken dag de får för sig att skriva en märklig proposition? ;) Då är det ju dumt att inte hålla sig framme...

/// ghost

Sv: monté (blir långt det här!)

Som sagt så har jag varit förskonad och se de exempel ni använder er av :smirk: eftersom jag inte har varit så jätteintresserad av montén, det jag inte köper, aldrig kommer att göra, är att montéryttare inte får göra fel. Domare uppenbarligen ska få vägra :eek: att döma för att det har blivit fel och att de dessutom ska få rätt att släppa iväg starter som skriker omstart lång väg...

Jag anser i så fall att felet ligger hos utbildningsansvarig på banorna, som beviljar licenser, det är, åtminstone på vår bana, samma folk som dömer tävlingar som även är med under licensutbildningen så jag tycker väl lite måste ligga hos dessa att vägra bevilja licens om det ser så illa ut?

Sedan kan jag tycka att vissa ryttare har en stil som ser förjävlig ut rent ut sagt. Jag råkade sitta och lyssna på ett gäng spelare när jag var på publikplats under ett montélopp och de tyckte att det såg förjäkligt ut när ett par av ryttarna valde att rida lätt under hela loppet. Den ena hästen hoppade som klar tvåa på upploppet för att ryttaren blev trött. Jag tycker även själv det ser illa ut, tycker själv det skulle vara behagligare för både ryttare och häst att stå upp i lite kortare läder, men å andra sidan, funkar det för dessa ryttare att rida lätt så är det skitsamma, får de bara sina hästar att springa anser jag att det inte spelar någon roll om det ser illa ut eller inte. Och får de inte hästarna att springa får man väl hoppas att de lägger om sin stil, oavsett hur de rider, till något som fungerar...

Jag tror det måste in bättre hästar för att montén ska bli tillräckligt attraktiv, så varför inte tvinga in Gidde, Human, From Above och gänget i montén ;) ?! Som det är idag anser jag att mycket av montén sänker sig för de hästar som startar är hästar som inte har någon chans i sina klasser i den vanliga sulkysporten (som någon annan sa, min 3-åring har 17.2 i rekord!) och de som har poäng idag har fått dem genom monté, jag ska inte säga något, för jag kommer nog bara matcha mina poänglösa hästar i monté också...

Men, vi vill väl alla lösa problemet, monté är ju i alla fall en färsk fläkt i travsporten. Men hur löser man det? Gidde, Human och From Above i all ära, men det blir nog svårt att få med dem i ett montélopp. Kanske skulle propparna läggas ut efter hästarnas montérekord i stället? Då skulle Åby kunna ha sina åtta priser och 50.000 i första pris i de lopp där de riktigt BRA montéhästarna (säg under 1,16) startar... Det och en längre och tuffare utbildning för ryttarna kanske?
Någon som har förslag att komma med? Jag vet inte, men jag anser fortfarande att illa ledd volt även kan förekomma i vanliga sulkylopp. Hästar är ändå hästar, ofta beror illa ledd volt på att kusk/ryttare och häst inte förstår varandra.

Sv: monté (blir långt det här!)

Cambrie skrev:
. Jag råkade sitta och lyssna på ett gäng spelare när jag var på publikplats under ett montélopp och de tyckte att det såg förjäkligt ut när ett par av ryttarna valde att rida lätt under hela loppet. Den ena hästen hoppade som klar tvåa på upploppet för att ryttaren blev trött. Jag tycker även själv det ser illa ut, tycker själv det skulle vara behagligare för både ryttare och häst att stå upp i lite kortare läder, men å andra sidan, funkar det för dessa ryttare att rida lätt så är det skitsamma, får de bara sina hästar att springa anser jag att det inte spelar någon roll om det ser illa ut eller inte. Och får de inte hästarna att springa får man väl hoppas att de lägger om sin stil, oavsett hur de rider, till något som fungerar...

Jag tror det måste in bättre hästar för att montén ska bli tillräckligt attraktiv,

Någon som har förslag att komma med? Jag vet inte, men jag anser fortfarande att illa ledd volt även kan förekomma i vanliga sulkylopp. Hästar är ändå hästar, ofta beror illa ledd volt på att kusk/ryttare och häst inte förstår varandra.

Ja rida lätt eller inte, lika omdebbaterat som om Gud finns eller inte.. ;)

Har börjat kolla i stallet från frankrike på monté lopp, jag ville bara BLUNDA... VILKEN M:Y:T: att fransmän rider bättre! :eek: Alla utom två red lätt (i otakt!!!) sen med bett som jag en inte skulle kunna drömma om (hävstångs effekt på en MINST 15 cm plus tusen grejjer jag aldrig sett) HÄLFTEN AV ALLA EKIPAGE GALOPPERADE PÅ UPPLOPPET! förutom dom som galopperade i starten.. :confused: SKa dom vara bättre än oss i sverige, näää nån måtta får det vara :mad: sen glömde jag DRIVNINGARNA *phuuu* och dom som galopperade, vilka sågningar i käften med alla hävstångs-bett(gissa om hästarna var fly-förbannade på allt skrot dom hade i käften!!)

Nä ni, jag väntar bara på att mina hästar pressar tiderna eller om jag får en uppsittning på något snabbt så ska jag ner o visa dom hur fasiken det skall gå till :devil:

Och ja visst, som vinternummret skrev om montén IN MED FRÄSCHA HÄSTAR och ut med alla GAMLA TRÖTTA VALACKAR!! In med fyra, fem-åringar som kan och VILL springa så ska ni få se på MONTÈ :love:

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var pest. Christina A Hande, 33, tänkte sluta att rida monté. Nu är hon svensk mästare. – Det är en fantastisk känsla som är svår...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Montégiganten Jonathan Carre jagar nya SM-guld på Åby. Samtidigt är han starkt kritisk och mycket orolig över framtiden för sporten. –...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka