Sv: monté
okej, trodde jag skrev det i första inlägget, men ser nu att det är i mitt tredje inlägg.
okej, trodde jag skrev det i första inlägget, men ser nu att det är i mitt tredje inlägg.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ghost skrev:En tanke slog mig i dag när jag var ute på banan och intervallade madamen (äääntligen igång igen efter brottningsmatch med staketstolpe).
Det var en tjej som var ute och testade en (start?)häst under sadel, men den verkade inte klara av det riktigt utan sänkte ryggen och körde upp huvudet. När hon försökte rida fort gick det givetvis inte alls.
Hästar som naturligt söker sig neråt mot bettet måste vara betydligt lättare att "göra" montéhästar av eftersom de jobbar bättre med ryggen redan från början och får en bättre balans?
Ligger det något i det?
Jag har bara ridit monté på två hästar och då var jag 15 år och vägde inte ens 50 kg.
(Men jag måste erkänna att jag börjar blir sugen på att prova igen. )
/// ghost
cämela skrev:et är ju iskriminering sålänge hästarna klarar bära upp ryttaren är et väl inga problem tex i ett monte lopp i skelleteå i sommras...om lesta ryttarna ahe viktvoljokar ör att komam upp i rättvikt means en ryttare vägde 116 kilo. inte gick et så myclet sämrte för en hästen än om andra..(ingen ponny men u tycker väl et ärsamnmma ör stora hästar)
*Gotlandsrusset* skrev:varför skulle de slita mer på hästen när man rider den än när man kör den? jag tror att de sliter lika mycket.
och dom som hänger i tyglarna i loppen är dom som är trötta det är inte sportens fel utan brist på kondition hos ryttaren.
solros skrev:Just nu är det otroligt mycket lättare att tjäna fina pengar i montelopp än i sulkylopp, åtminstone på Åby. Hur mycket tycker du att det ska vara i första pris då? Räcker inte 35 000? Och på det 8 priser? Fast för att det ska delas ut priser krävs ju att ekipaget kommer imål med godkänd prestation vilket inte 8 stycken lyckades med idag. Det var ingen bra reklam för montésporten.
/solros-som precis kom hem från travet och där såg ett riktigt bedrövligt montélopp
ghost skrev:*lånar knapp*
Jag har grunnat lite på det där med hästtypen...
Ni som rider monté, vad har ni för typ av hästar? Stora, små, grova, tunna, korta eller långa???
Hur går de under sadel i förhållande till i sulky? Långsammare eller snabbare?
Jag är nyyyfiken.
/// ghost
Montéryttare skrev:Var ute och red på det minsta jag sett till häste men med STAM som heta duga och hon sopar banan ren, och är hel och ren efter snabb jobben.. Så jag har fått omvärdera mina bombastiska uttalanden om STOOORA, grova och kraftiga rid-häst modeller Hästen ska vara hållbar, ha balans, snabbhet och villjan Sen är det bara och rida järnet
Jag menade vilken volt, inte var i volten… Är det springband så är det, det ändras inte för att en blir struken… Har man inte varit med så mycket så är det kanske inte självklart men då tar man reda på det från någon som vet innan man kör/rider ut… Det gör iallfall jag om jag är osäker på något.Cambrie skrev:Jo, det är sant (även om jag själv har missat i något lopp var jag ska vara när det har varit diverse strykningar o.s.v) så som sagt, det händer oss lärlingar att vi inte vet vart vi ska vara också) å andra sidan finns det alltid någon rutinerad lärling som kan peka på var man ska hålla sig...
Ja, det tror jag du har helt rätt i. Det borde rätta till sig när ryttarna blir lite mer erfarna. Som jag skrev har jag också sett ett par fina montélopp på Åby under hösten, synd att kvaliten är så skiftande från gång till gång.Cambrie skrev:Skillnaden i montén är kanske att ingen, eller väldigt få av ryttarna, är så pass rutinerade att de hjälper varandra när det blir allvar? Vet inte om det handlar om utbildning eller egotänkande att man inte kan hjälpa varandra i så fall?
Man får ju inte böter för att man inte kommer i mål… eller för att hästen felar. De rider nog inte direkt på varandra heller men det kan väl se illa ut även om det inte är reglementsvidrigt? Omstarterna ger ju naturligtvis böter/avstängning… Det borde felaktig nedtagning av galopperande häst också göra… även om det inte är någon annan i närheten.Cambrie skrev:Hur mycket böter/avstängningar delas det ut i montén, någon som vet?! Det borde väl vara ganska lätt att kolla? Ser det så jävligt ut (som sagt de starter och lopp jag sett har sett hyfsade ut) så borde det väl bli en jädra massa böter?
ghost skrev:Aha, det är STAMMEN som gör det?
Det är intressant att höra eftersom man har vissa "förutfattade" meningar om montéhästar från början.
Jag tänker prova ett intervalljobb på banan och se hur det verkar till att börja med. Sen blir det väl att rida lite joggingsvängar hemma om det ska bli licens så att inte ryttaren kroknar på upploppet om jag nu skulle få för mig att testa igen...
Mamma påstår att JAG har kropp för att rida monté (TROTS min ålder).
/// ghost