Sv: monté

okej, trodde jag skrev det i första inlägget, men ser nu att det är i mitt tredje inlägg.

Senast ändrad:

Öh? så vadå yttrandefrihet är något sverige har för att de ser bra ut? ska inte jag kunna säga saker utan att andra ska kalla de dumheter?! jösses!

Är du dum eller spelar du dum? jag trodde alla förstod att de var på ett varmblod jag menade, 90kg på ett russ...stackars russ!

ghost skrev:
En tanke slog mig i dag när jag var ute på banan och intervallade madamen (äääntligen igång igen efter brottningsmatch med staketstolpe).

Det var en tjej som var ute och testade en (start?)häst under sadel, men den verkade inte klara av det riktigt utan sänkte ryggen och körde upp huvudet. När hon försökte rida fort gick det givetvis inte alls.
Hästar som naturligt söker sig neråt mot bettet måste vara betydligt lättare att "göra" montéhästar av eftersom de jobbar bättre med ryggen redan från början och får en bättre balans?

Ligger det något i det?

Jag har bara ridit monté på två hästar och då var jag 15 år och vägde inte ens 50 kg. :p

(Men jag måste erkänna att jag börjar blir sugen på att prova igen. :D )

/// ghost

Alla hästar måste ju testas och dom som inte går dom går helt enkelt inte.. Det kan finnas tusen orsaker till varför dom inte är lämpliga om det är för att dom sänker ryggen eller rullar över eller har andra problem...

En Monte häst måste ha STARK rygg sen om den går ner eller upp med huvet kvittar bara den har balans och styrka att komma runt ordentligt :d

cämela skrev:
et är ju iskriminering sålänge hästarna klarar bära upp ryttaren är et väl inga problem tex i ett monte lopp i skelleteå i sommras...om lesta ryttarna ahe viktvoljokar ör att komam upp i rättvikt means en ryttare vägde 116 kilo. inte gick et så myclet sämrte för en hästen än om andra..(ingen ponny men u tycker väl et ärsamnmma ör stora hästar)

116kg ÄR DJURPLÅGERI. Det är just sånt här som ALLA monté-klubbar måste jobba för att få en VETTIG max-vikt på iaf 85kg(personlig tanke om vikten på 85 just)

Jag skulle heller inte ha något emot att sänka från 65kg till 50kg. Vi måste tänka mera på hästarna :mad:

*Gotlandsrusset* skrev:
varför skulle de slita mer på hästen när man rider den än när man kör den? jag tror att de sliter lika mycket.

och dom som hänger i tyglarna i loppen är dom som är trötta det är inte sportens fel utan brist på kondition hos ryttaren.

Det är bevisat att det sliter 3dubbelt så mycket på benen när du rider än när du kör, fakta i från Frankrike :angel:

Sen håller jag med att konditionen på ryttarna är USEL, det är ingen vacker syn på upploppet ibland :eek:

solros skrev:
Just nu är det otroligt mycket lättare att tjäna fina pengar i montelopp än i sulkylopp, åtminstone på Åby. Hur mycket tycker du att det ska vara i första pris då? Räcker inte 35 000? Och på det 8 priser? Fast för att det ska delas ut priser krävs ju att ekipaget kommer imål med godkänd prestation vilket inte 8 stycken lyckades med idag. :devil: Det var ingen bra reklam för montésporten.

/solros-som precis kom hem från travet och där såg ett riktigt bedrövligt montélopp

Jag håller med, dt loppet med FEM 5 omstarter var rena skandalen... och det var riktigt pinsamt att få städa upp skiten hos högsta-hönsen som vi i styrelsen får gör :mad: Måldomaren hade utalat sig om att "aldrig mer vilja döma monté-lopp" och så får det inte bli *suck*

ghost skrev:
*lånar knapp*
Jag har grunnat lite på det där med hästtypen...

Ni som rider monté, vad har ni för typ av hästar? Stora, små, grova, tunna, korta eller långa???
Hur går de under sadel i förhållande till i sulky? Långsammare eller snabbare?

Jag är nyyyfiken. :) :) :)

/// ghost

Var ute och red på det minsta jag sett till häste men med STAM som heta duga och hon sopar banan ren, och är hel och ren efter snabb jobben.. Så jag har fått omvärdera mina bombastiska uttalanden om STOOORA, grova och kraftiga rid-häst modeller :banana: Hästen ska vara hållbar, ha balans, snabbhet och villjan :idea: Sen är det bara och rida järnet :bump:

Det var inte det loppet jag refererade till men kommer ihåg det också... :( Det loppet jag såg den 16:e december var bilstart… Tyvärr har det varit flera mycket dåliga montélopp på Åby under hösten, men även ett par riktigt bra. Det ekipaget som vann i torsdags var mycket bra, både häst och ryttare. :) Även ett par bakom var helt okej men resten var verkligen helt under isen…

Montéryttare skrev:
Var ute och red på det minsta jag sett till häste men med STAM som heta duga och hon sopar banan ren, och är hel och ren efter snabb jobben.. Så jag har fått omvärdera mina bombastiska uttalanden om STOOORA, grova och kraftiga rid-häst modeller :banana: Hästen ska vara hållbar, ha balans, snabbhet och villjan :idea: Sen är det bara och rida järnet :bump:

Aha, det är STAMMEN som gör det? :rofl: :rofl: :rofl:

Det är intressant att höra eftersom man har vissa "förutfattade" meningar om montéhästar från början. ;)

Jag tänker prova ett intervalljobb på banan och se hur det verkar till att börja med. Sen blir det väl att rida lite joggingsvängar hemma om det ska bli licens så att inte ryttaren kroknar på upploppet om jag nu skulle få för mig att testa igen...

Mamma påstår att JAG har kropp för att rida monté (TROTS min ålder). :mad: :o :eek: :D

/// ghost

Fast jag tycker det är dålig stil av en domare att gå ut och säga att han inte vill döma montélopp? Jag, som inte hårdsatsar på monté, utan tycker det är mycket roligare att köra, tycker det finns bra många andra saker som inte heller gör någon bra reklam för sporten, t.ex alla dopingfall, alla diskussioner om spödrivning, kuskars "kompiskörning" o.s.v, o.s.v, varför får inte en eller två montéryttare göra fel?! Det händer även proffs (á là Adielsson, Goop, Takter o.s.v) att de får omstart, men för deras del är det helt okej...
Att det blir tjurigt direkt när lärlingar, amatörer eller som nu montéryttare fixar omstarter, tycker jag är riktigt fel, de är väl de om någon som SKA få fixa omstarter, ett proffs ska väl vara så rutinerat att de kör helt fläckfritt :smirk: ???

Mycket beror ju på utbildning, men då ska väl montén få anslag och pengar till att fixa denna utbildning så att ryttarna lär sig rida så pass snyggt att de visar upp en bättre sport? Så länge förbundet bara har den utbildning som krävs för licens, kan väl egentligen inte folk klaga, alla ryttare har kanske inte tid att åka till Frankrike (t.ex) och lära sig rida?

Att bara fem hästar eller vad det var tog sig i mål på Åby var ju tråkigt, jag var inte där själv, men tror ni inte det beror på hästarna i mångt och mycket? Det känns, åtminstone på vår bana, att de allra flesta hästar som inte duger till blir montéhästar, och det är klart, ännu finns det begränsat med lopp i monté, varför ska en proffstränare kvala in sina starthästar som har så pass med poäng att de kommer med i alla vanliga lopp? Det här kommer säkert att ändras genom fler lopp, och enda vägen att komma dit är att nöta på, naturligtvis mer utbildning o.s.v.
Ingen stil som fungerar för en ryttare är ju fel, och jag tror, inom några år kommer det se helt annorlunda ut. Liksom i sulkytravet tror jag det kommer bli en topp med 15-25 ryttare som får andra uppsittningar och som rider de flesta lopp och en bredd där ryttare som inte är lika framgångsrika håller till, framförallt med sina egna hästar. Vad tror ni?

Jag hoppas att detta inlägget inte var riktat bara till mig... :confused:
Jag är varken för eller mot monté än men det är inte bra reklam för sporten med sådana lopp, det kan ju alla vara överens om. Om det sen beror på för dåliga hästar eller för dåliga ryttare spelar ingen roll. Jag tycker inte det ska betalas med 50 000 i första pris... och 8 priser... som de gör nästa torsdag på Åby.

Jag håller med om att det är ett konstigt uttalande av en måldomare om det är sant. Ingen kan vara fullärd från början men för att få licens finns det ju vissa krav. När jag tog (kör)licens fick jag lära mig att man aldrig fick ta en galopperande häst innåt i banan. Är det samma för monté? I torsdags saxades flera felande hästar ut och in i banan, såg faktiskt för j**ligt ut... :crazy:

Hur montén står sig i framtiden får vi se... Att det finns fler saker som är dålig reklam för trav tycker jag är ett dålig argument för monté... ;)

Nej, nej, det var inte riktat mot dig, mer ett inlägg över huvud taget om inställning o.s.v inom montésporten.

Det jag ifrågasätter (och det här är absolut ingen kritik mot någon här inne utan bara lite funderingar) är VARFÖR måste montén redan från början behöva visa upp en kanonsport där allt flyter helt fläckfritt från början?

Jag fick också lära mig hur man ska ta ut en galopperande häst när jag tog körlicens, men lik sjutton har jag stött på både lärlingar, amatörer och till och med proffs som inte gör det med hänsyn till någon annan, då tycker jag inte det är så konstigt att detta även händer inom montén också (ni ska se amatörloppen på min bana, tack och lov att jag inte får köra i de loppen :angel: )
Jag såg inte loppet på Åby som sagt, de lopp jag har sett har fungerat fint på det sättet, dock med någon omstart, och VÄLDIGT stor klass mellan hästarna (men så blir det ju aså länge det inte finns fler inkvalade hästar än vad det finns).

Jag har också sett ett par helt gräsliga starter som har SLÄPPTS av startpersonalen fast det skulle varit omstart, jag anser att det är FEL, är det omstart ska det inte spela någon roll om det är en professionell catchdriver som kör eller ett montélopp.

Det var heller inget argument FÖR monté, dit jag vill komma är att montén är väldigt ny i Sverige vilket väl är en stor anledning att den ser ut som den gör, positivt och negativt, att det blir ett par omstarter i ett montélopp är tydligen världens undergång, men att det någon gång i bland blir 8 (!) omstarter i ett proffslopp utan att en enda lärling eller amatör är med, det ses tydligen med blinda ögon ;) Märkligt tycker jag...

Vad beträffande prispengar o.s.v på Åby hoppas och antar jag att det beror på att Åby är en av de banor som jobbar för att det montén ska bli bättre, och utan bra prispengar blir det inte bättre hästar, så enkelt är det, tror jag.

Men det finns väl ingen som tycker det är okej med 8 omstarter, allra minst när det är proffs som kör? :confused: Jag tycker toleransen mot lärlingar och amatörer är större. Det är inte oväntat om det blir ett par omstarter när det är mer orutinerade kuskar eller ryttare... Jag tycker dock att det är bra att veta i vilken volt man ska vara... :angel: :smirk:

jag tycker att monté är en väldigt spännande och fartfylld sport. jag har aldrig tävlat men jag tränar :p jag är fast besluten att bli montéproffs när jag tagit licens om 5 år. :banana: :banana: :banana: så jag får väl forsätta att träna nu då,så att jag är duktig sen:p

Jo, det är sant (även om jag själv har missat i något lopp var jag ska vara när det har varit diverse strykningar o.s.v) så som sagt, det händer oss lärlingar att vi inte vet vart vi ska vara också) å andra sidan finns det alltid någon rutinerad lärling som kan peka på var man ska hålla sig...

Skillnaden i montén är kanske att ingen, eller väldigt få av ryttarna, är så pass rutinerade att de hjälper varandra när det blir allvar? Vet inte om det handlar om utbildning eller egotänkande att man inte kan hjälpa varandra i så fall?

Hur mycket böter/avstängningar delas det ut i montén, någon som vet?! Det borde väl vara ganska lätt att kolla? Ser det så jävligt ut (som sagt de starter och lopp jag sett har sett hyfsade ut) så borde det väl bli en jädra massa böter?

jag tror de e för att locka ägarna att starta hästarna i monte som de låter de vara 8 priser.

(känner ägaren till hästen som van på åby när de var typ 8 dg )

Cambrie skrev:
Jo, det är sant (även om jag själv har missat i något lopp var jag ska vara när det har varit diverse strykningar o.s.v) så som sagt, det händer oss lärlingar att vi inte vet vart vi ska vara också) å andra sidan finns det alltid någon rutinerad lärling som kan peka på var man ska hålla sig...
Jag menade vilken volt, inte var i volten… :D Är det springband så är det, det ändras inte för att en blir struken… Har man inte varit med så mycket så är det kanske inte självklart men då tar man reda på det från någon som vet innan man kör/rider ut… Det gör iallfall jag om jag är osäker på något.
Cambrie skrev:
Skillnaden i montén är kanske att ingen, eller väldigt få av ryttarna, är så pass rutinerade att de hjälper varandra när det blir allvar? Vet inte om det handlar om utbildning eller egotänkande att man inte kan hjälpa varandra i så fall?
Ja, det tror jag du har helt rätt i. Det borde rätta till sig när ryttarna blir lite mer erfarna. Som jag skrev har jag också sett ett par fina montélopp på Åby under hösten, synd att kvaliten är så skiftande från gång till gång.
Cambrie skrev:
Hur mycket böter/avstängningar delas det ut i montén, någon som vet?! Det borde väl vara ganska lätt att kolla? Ser det så jävligt ut (som sagt de starter och lopp jag sett har sett hyfsade ut) så borde det väl bli en jädra massa böter?
Man får ju inte böter för att man inte kommer i mål… eller för att hästen felar. De rider nog inte direkt på varandra heller men det kan väl se illa ut även om det inte är reglementsvidrigt? Omstarterna ger ju naturligtvis böter/avstängning… Det borde felaktig nedtagning av galopperande häst också göra… även om det inte är någon annan i närheten. ;)

ghost skrev:
Aha, det är STAMMEN som gör det?

Det är intressant att höra eftersom man har vissa "förutfattade" meningar om montéhästar från början.

Jag tänker prova ett intervalljobb på banan och se hur det verkar till att börja med. Sen blir det väl att rida lite joggingsvängar hemma om det ska bli licens så att inte ryttaren kroknar på upploppet om jag nu skulle få för mig att testa igen...

Mamma påstår att JAG har kropp för att rida monté (TROTS min ålder).

/// ghost

Jo kondis underlättar juh att ha....är bland de tuffaste träningspassen man kan ha, ett riktigt snabb-jobb :love:
Själv så är jag van att rida en tre snabb-jobb på raken men man är rätt slut efter det och äter som en häst gör man hahaha...

Jo, stam och stam... Det måste juh vara det på lill-märren. Jag gissar att hon är cirkus 143-144 i mankhöjd(ser ut som ett russ!!! :o ) (och att jag är 170gör inte saken bättre :eek: ) men men, kuta kan hon som en annan elitlopps-vinnare :banana: hon är efter Sminin Yankee och mamman har sprungit in 1.5 mille.. Är em menhammar-märr... Så jag får la se om det blir nån star för henne, jag satsar på örebro loppet i januari :bump: men man måste juh ha runt en 150 poäng nu för tiden så det är lite jobbigt.. Bara å hålla tummarna:)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var pest. Christina A Hande, 33, tänkte sluta att rida monté. Nu är hon svensk mästare. – Det är en fantastisk känsla som är svår...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Montégiganten Jonathan Carre jagar nya SM-guld på Åby. Samtidigt är han starkt kritisk och mycket orolig över framtiden för sporten. –...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka