Sv: monté

tråkigt om du tycker det jag skrev är skit, men det är min åsikt. Formen i loppet har jag aldrig diskuterat, jag vet mycket väl vad som krävs för att pållen ska kunna trava snabbt. Och som jag oxå har skrivit; som en korrekt utförd sport har jag inget emot det, då hade det nog varit roligt. även om jag själv aldrig skulle ta montélicens. Däremot tror jag att det är väldigt lätt att det inte blir korrekt då kännedomen om ridning inom delar av travsporten är begränsad. Jag anser att ingen häst ska bära ryttare längre stunder utan att bära upp ryttaren korrekt, allt annat sliter! Fel form framför vagn är inte heller nåt jag tycker om att se, men det är bättre än fel form under ryttare!
Nej, dålig dressyr/hoppning/western är inte sämre än dålig monté. Däremot tror jag att topparna inom grenarna är betydligt bredare än topparna inom montén. men vem vet, förhoppningsvis ser vi en förbättring snart! Tyvärr tror jag att många hästar kommer få lida innan vi kommit dit. nej jag snackar inte djurplågeri, men jag tycker det är onödigt! Sen kommer frågan, trav är ju inte heller skonsamt, men vi gör det för pengarna. Hur mycket kan vi gå för pengarna i montén senare?

tjejen ahr ridit den hästen i flera år och den har aldrig visat några problem med det (annars hade jag väl inte uttalat mej så korkard är jag inte)

En tanke slog mig i dag när jag var ute på banan och intervallade madamen (äääntligen igång igen efter brottningsmatch med staketstolpe).

Det var en tjej som var ute och testade en (start?)häst under sadel, men den verkade inte klara av det riktigt utan sänkte ryggen och körde upp huvudet. När hon försökte rida fort gick det givetvis inte alls.
Hästar som naturligt söker sig neråt mot bettet måste vara betydligt lättare att "göra" montéhästar av eftersom de jobbar bättre med ryggen redan från början och får en bättre balans?

Ligger det något i det?

Jag har bara ridit monté på två hästar och då var jag 15 år och vägde inte ens 50 kg. :p

(Men jag måste erkänna att jag börjar blir sugen på att prova igen. :D )

/// ghost

Just nu är det otroligt mycket lättare att tjäna fina pengar i montelopp än i sulkylopp, åtminstone på Åby. Hur mycket tycker du att det ska vara i första pris då? Räcker inte 35 000? Och på det 8 priser? Fast för att det ska delas ut priser krävs ju att ekipaget kommer imål med godkänd prestation vilket inte 8 stycken lyckades med idag. :devil: Det var ingen bra reklam för montésporten.

/solros-som precis kom hem från travet och där såg ett riktigt bedrövligt montélopp

Senast ändrad:

PiperGarden skrev:
tråkigt om du tycker det jag skrev är skit, men det är min åsikt. Formen i loppet har jag aldrig diskuterat, jag vet mycket väl vad som krävs för att pållen ska kunna trava snabbt. Och som jag oxå har skrivit; som en korrekt utförd sport har jag inget emot det, då hade det nog varit roligt. även om jag själv aldrig skulle ta montélicens. Däremot tror jag att det är väldigt lätt att det inte blir korrekt då kännedomen om ridning inom delar av travsporten är begränsad. Jag anser att ingen häst ska bära ryttare längre stunder utan att bära upp ryttaren korrekt, allt annat sliter! Fel form framför vagn är inte heller nåt jag tycker om att se, men det är bättre än fel form under ryttare!
Nej, dålig dressyr/hoppning/western är inte sämre än dålig monté. Däremot tror jag att topparna inom grenarna är betydligt bredare än topparna inom montén. men vem vet, förhoppningsvis ser vi en förbättring snart! Tyvärr tror jag att många hästar kommer få lida innan vi kommit dit. nej jag snackar inte djurplågeri, men jag tycker det är onödigt! Sen kommer frågan, trav är ju inte heller skonsamt, men vi gör det för pengarna. Hur mycket kan vi gå för pengarna i montén senare?

HUr många dressyr och hopphästar e de inte som lider då? alla okunniga som hoppar skyhöga hinder eller drar ihop sin häst med hundra olika hjälptyglar och sedan sätter på sporrar för att hästen inte kan gå framåt? vem har sagt att den rätta förmen är rätt då????? jag ahr sett och HAR travare som aldrig ridits utan bara kört sedan dom var 2 år och dom är friskare än vad kompisars ridhästar är! dom har varit på djursjukhuset 90% mer än vi har och dom tävlar ganska högt! Jag tror att de flesta är negativa mot travsporten för att vi Tar han om våra hästar och sprutar dom INNAN dom blir halta och skadade. Om inte jag hade varti insatt i travet hade jag oxå undrat varför man sprutar hästarna så mycket och de betyder nog att de e skadade! men vi sprutar dom INNAN de blir de. MEdan många(inte alla) ridmänniskor inte upptäcker något förrän skadan redan är skedd! sedan har jkag hört attd e var en elitryttare som barrerade sina hästar och använda spikar(eller annat föremål) i benskydden. varför gjorde h*n de tror du??? Om du nu är så imot trav/monte varför håller du på med de då?

blir så arg!

*lånar knapp*
Jag har grunnat lite på det där med hästtypen...

Ni som rider monté, vad har ni för typ av hästar? Stora, små, grova, tunna, korta eller långa???
Hur går de under sadel i förhållande till i sulky? Långsammare eller snabbare?

Jag är nyyyfiken. :) :) :)

/// ghost

har inte sagt att det inte är många ridhästar som lider. Läs vad jag skriver! Den formen du diskuterade är absolut inte något jag överhuvudtaget skulle kalla rätt form, då hästen inte bär sig korrekt.
"jag ahr sett och HAR travare som aldrig ridits utan bara kört sedan dom var 2 år och dom är friskare än vad kompisars ridhästar är!"
Var kommer det här in i hela diskussionen? :confused: Jag har aldrig klagat på travet som sport, endast montén. Jag är absolut inte emot trav, varför skulle jag då ha en egen travhäst och jobba heltid i travstall? :crazy:
Snälla, läs mina inlägg innan du svarar!

Jag kan ge lite info om våra hästar som används/ska användas till monté, häst 1 är visserligen inte kvalad i monté men passar, så här långt, bättre in i montéloppens tempo. Han går alltid ut på lååånga stayerdistanser i travloppen men vann ett 1600-lopp (uppvisning) utan problem i höstas. Han är vääldigt stor, kraftig. Säkert 1.70 hög. Han kommer att kvala så fort det finns tid.

Häst 2 är en fyraåring som funkat mycket bättre i ridträningen än sulkyträningen, där han bara slår sig. Han är långt bort från kval eller montékval ännu men rids faktiskt i de snabbjobb han ska gå.. Honom får man kanske runt i 1,23 tempo i vagn, men då har han, oavsett balans, slagit sig fördärvad. I sadel har han jobbat 1.20 som snabbast, utan att slått sig över huvud taget. Han är ganska tunn, ser ut som ett förvuxet föl, med långa ben. Tror han är högre än vad han är lång...

Häst 3 har verkligen inte varit någon stjärna i vagn (15000 insprunget och en massa galopper). Är grov men ser ut som en vettig travare, kan flytta på sig i vagn men kräver en "inramning" och verkar dessutom tycka montén är rolig, han har vunnit ett flertal montélopp.

Häst 4 har startat och placerat sig i montén, skiljer sig från de övriga då han är tunn, liten och sätter upp huvudet högt... Han är lite av en föredetting, har gjort sina bästa sulkylopp men har fått en nytänding av montén verkar det som.

Häst 5, min nya, har jag testat i ett jobb en gång och det var verkligen ingen höjdare då hon sätter upp huvudet och förlorar balansen. Hon är ganska smal och inte så hög med en lång rygg, jättefin modell för att vara travare men inte för monté, hon är dock aldrig ridtränad i trav så det kan vara därför, när hon väl gick så sprang hon 1.15 500 meter. Ska ombalansera henne med ett par tyngre frmaboots och se om det blir bättre annars får det vara.

Det var dem vi har i stallet just nu som är kvalade, kommer att kvala, i sporten. Min erfarenhet, den lilla jag har, är att stora hästar passar bättre under sadel än framför vagn. Ingen av häst 1 och 2 t.ex slår på sig när de rids i jobb. Vad har andra för erfarenheter?

jag rider ponnymonte och har haft en travare som jag ridtränade (var tyvärr tvungen att avlivas då han bröt ett ben i benet:() den travhästen var 1.70 i manken, dressyrtränad och gick 1.16,3 som fortast 1000 meter. tyvärr skulle jag inte kunnat tävla monte med honom då han var 11 när han avlivades och jag var 15. Men han var en stor häst, väldigt kraftig och jag som är 1.59 hade stora problem med uppsittning:)

De ponnyerna jag rider är mellan 1.26-1.31. Grova och korrekta i ben och rygg. tränar väldigt mycket galopp me dem. (tränar åt andra) och har fina reslutat. tyvärr rider jag inte den ponny jag haft mest framgång me längre eftersom han är på solvalla.

Jag är absolut inte emot trav, varför skulle jag då ha en egen travhäst och jobba heltid i travstall?

du skrev något i stil med " men vi gör de väl för pengarna" så resonerar inte jag i alla fall. JAg håller på me trav för att de är KUL!

"Den formen du diskuterade är absolut inte något jag överhuvudtaget skulle kalla rätt form, då hästen inte bär sig korrekt. "

de kanske inte bara är jag som ska läsa inläggen bättre?! jag har inte diskuterat någon form alls i de inlägg du svarade på!

Du kan väl skriva vad som är "den rätta formen" då? så att jag vet :mad:

jamen 1.59 då är du ju på tok förstor för dom små ponnysarna. (nu får du igen av din egen medicin!) :banana:

oj, ser nu att det blev fel där... :o så menade jag naturligtvis inte, men att endel gör "felaktiga" saker för pengarna! Jag håller självklart oxå på med trav för att jag tycker om sporten och hästarna!

"alla okunniga som hoppar skyhöga hinder eller drar ihop sin häst med hundra olika hjälptyglar och sedan sätter på sporrar för att hästen inte kan gå framåt? vem har sagt att den rätta förmen är rätt då?????"
Vad diskuterar du här då? :confused:

Jag har redan, i mitt första inlägg, berättat vad jag tycker är den rätta formen samt varför jag anser att monté sliter.

jaså! jaja, du är den första som sagt de och du har inte ens sett mig rida dem. men om du så tycker så visste gärna för mig. så länge jag vet och VETRINÄRERNA inte ser något fel, ponnysarna har starka ryggar är HINGSTAR(!) och de enda stoet jag rider är mitt eget och hon är byggd som en hingst!. desutom är de pigga som 17 och har placerat sig i alla lopp de varit me i. Så tänker jag rida dem! Jag frågade även dig hur varmblodet är byggt, trot inte jag fått något svar på de! jag vet inte heller hur lång människan är eller hur hög hästen är!

PiperGarden skrev:
tycker inte om det jag har sett av "sporten". Felridna hästar av felaktig modell med obalanserade ryttare som desperat hänger i tyglarna och inte kan kontrollera sina hästar.
När det är hästar av en lämplig modell som mellan loppen rids i en bra form och har en lätt, välbalanserad och duktig ryttare kan jag väl acceptera det, även om jag tror att det sliter mer än det ger.
tycker att vi lika gärna kan fortsätta köra hästarna, den lilla omväxlingen det ger att man rider dom på banan istf att köra dom (oj, stor variation! :smirk: ) tycker jag att man ist kan ge dom genom mer varierad och nyttigare träning!

detta är ditt första inläg och jag kan då inte ,utifrån detta, se att du skrivit vad den rätta formen är.

hon är 190 lång och hästen är stor och grovt byggt.

nämen jag bryr mej ju inte jag sa ju så för att reta dej för att du sa en sån dum sak själv. haha veterinärerna ha raldrig påpekat nåt om det ekipaget och hästen ahr jättestarkrygg och inga problem men det sa jag ju förut

jag kan inte läsa i något av dina inlägg att hästen har stark rygg men... 1.90 lång, hur hög är hästen? hoppas att hon är mindre än 30 cm lång för annars har du samma längd som jag på B ponnyn. Ne, de har den säkert inte men jag har pratat med både veterinärer och ridlärare och de ser inga problem. Men om de fungerar bra ihop så visst kul för dem men jag skulle aldrig låta en som väger över 90kg rida någon av våra hästar (men de e upp till var och en) så vi kanske ´kan sluta tjafsa nu...

90 kilo på en b ponny?

jag tycker själv jag väger förmycket för att rida på min diamant. hon är inte lika kraftigt bygg'd som om andra. är ju rädd om henne,

men hästen hon rider är en bjässe...

javisst görna för mej men nästa gång sluta kläckla ut r dej dumheter så sliper du bli terrad av mej eller nån annan

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var pest. Christina A Hande, 33, tänkte sluta att rida monté. Nu är hon svensk mästare. – Det är en fantastisk känsla som är svår...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Montégiganten Jonathan Carre jagar nya SM-guld på Åby. Samtidigt är han starkt kritisk och mycket orolig över framtiden för sporten. –...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka