Sv: monté

Intressant tävlingsform, tycker jag. Har haft många f.d. travare som ställts av efter körolyckor och som jag skolat om till ridhästar (tävlingsform i western och dressyr...+ en hoppning)... några av dessa har varit framgångsrika framför sulkyn (innan olyckan gjorde dom oroliga i körsammanhang) och skulle ha kunnat ha en fortsatt tävlingskarriär på travbanan i och med monté som ny gren. Nu har dessa hästar varit bra i "vanlig" ridning också men just för hästar som p.g.a. körproblem inte startats så har man inte tagit notice om dom som avelshästar heller då dom inte fått visa vad dom egentligen skulle kunnat utföra. Fler hästar får chansen att visa vad dom går för så jag gillar det. :D

För min egen del startar jag gärna mina hästar i monté, både i Sverige och Danmark är det lättare att komma med i montélopp och har man hyfsade hästar, från 100.000 kr klassen och uppåt, är det lätta matpengar och lätta poäng, konkurrensen är ju ännu inte lika hård som i sulkyloppen...

Jag kommer att kvala in alla mina hästar som går under sadel, då jag får fler valmöjligheter vad gäller starter med poänglösa hästar (men det kommer säkert att ändras). Hästarna tycker också det är kul och lite anorlunda att komma ut på banan med ryttare i stället för vagn och det har blivit en nytänding för ett par av dem. Däremot tränar jag aldrig trav under sadel på det sättet då jag tycker det sliter för mycket och dessutom tycker galopp och dressyrträningen funkar bra.

Jag satsar inte på monté särskilt mycket, tycker det är roligare att köra (annars hade jag hållt på med galoppörer) men som sagt, så länge det finns lite lätta pengar och poäng så kommer jag i alla fall att kvala in mina hästar.

Jag har hållt/håller på med det mycket i ponnytravet och ser ram imot att få ta monte licens nästa år:) det är väldigt kul att rida russ i alla fall (även om de har lättare att galoppera än stora) än så länge frå jag hålla mig till att träna de stora och tävla de små men de e kl de me=) Jag tycker det är jättekul att tävla och jag är glad att det även kommit till sverige ( för de stora hästarna).

Hoppas vi får mera pengar nu bara så att det inte bara är Åby som står på 100´000i första peng :idea:

tycker inte om det jag har sett av "sporten". Felridna hästar av felaktig modell med obalanserade ryttare som desperat hänger i tyglarna och inte kan kontrollera sina hästar.
När det är hästar av en lämplig modell som mellan loppen rids i en bra form och har en lätt, välbalanserad och duktig ryttare kan jag väl acceptera det, även om jag tror att det sliter mer än det ger.
tycker att vi lika gärna kan fortsätta köra hästarna, den lilla omväxlingen det ger att man rider dom på banan istf att köra dom (oj, stor variation! :smirk: ) tycker jag att man ist kan ge dom genom mer varierad och nyttigare träning!

Då har du nog inte sett monté... :devil: ALLA mina monté hästar går iform och jobbas ordentligt i dressyr för att kunna bära sig i loppen... :devil: så det så... Sen om körning skulle vara så mycket bättre vet jag inte, SÄRSKILLT inte drivningarna när man kör :o lite pinsamma ibland.. På solvalla har vi bara haft fina lopp. Vad har du sett för någott lopp där man "hänger i tyglarna och inte kan kontrollera sina hästar" om jag får fråga?? :devil:

jo, jag har tyvärr sett flera licenslopp här på Halmstad. Har sett några som det sett hyfsat ut ute på banan, men ett mycket lätträknat antal som är "korrekt" ridna. Tycker det låter jättebra att du rider dina hästar i form mellan loppen, men tror som sagt att det finns ganska många som inte gör det. Nej, tycker överhuvudtaget inte om tanken på att sitta på hästen i snabb trav.

öh?! jag hoppas utalandet beror på okunnande. Visst finns de dom som inte ska rida men de finns de väl i alla sporter? varför vara så negativ? varför skulle de slita mer på hästen när man rider den än när man kör den? jag tror att de sliter lika mycket. Och vem har sagt att den "rätta" formen är rätt? jag tror att den låga formen som man ser westerntyttarna rider i är den bästa för hästen! och vad e skillnaden mellan att ha en uppchäkad(stavningen vet jag inte) häst som rids eller en som körs? jag rider aldrig monte lopp men check men jag kör med den. Visst jag skulle oxå vilja ha en lägre gräns på vikt eftersom jag anser att hästen kan ge mer då men travsporten vill inte att de ska bli som i galoppen då alla måste banta. Jag själv väger runt 50 kg och tycker de e jätte jobbigt med 65kg gränsen då jag kommer att få ha en massa "död vikt"... jag har oxå sett skräckexempel då ryttare på runt 70-80 kg rider fort på 1.49cm hästar och jag skulle aldrig sätta upp någon så "tung" på mina hästar men de e tillåtet och vi kan inget göra.

och dom som hänger i tyglarna i loppen är dom som är trötta det är inte sportens fel utan brist på kondition hos ryttaren.

Jag tycker att det ska införas vikt och längd gränser på ponnymonten. Ser verkligen inte snyggt ut när ryttarna är en halvmeter för lång och åt helsike för tung. Ingen bra reklam för sporten.

När ryttarna är små, lätta och vet vad dom håller på med så är det rätt kul att se.

Jeny

jaha? Så bara för att jag inte tycker om monté så måste jag vara okunnig?
Det jag ser mycket på är att hästen för det första inte är byggd för att ridas på, på travaren är den egenskapen inte ens framavlad. Det ät därför man i vanliga fall rider mot en form då hästen vinklar sig bak och bär vikt där. Den välver då ryggen och bär med ryggmuskler ist för ryggraden. Detta är en förutsättning för att vi ska kunna rida hästarna utan att i längden skada dom. I tävlingstempo i trav har hästen huvudet högt och går med sänkt rygg. Bakbenen används endast för påskjut och frambenen bär den största delen av vikten. Sätt då en ryttare på där, vilket i bästa fall bara ger en ökad vikt med 65 kg men i värsta fall en ryttare på kanske 80 kg i obalans som stör hästen. Detta ger en betydlig större påfrestning för varje steg än utan ryttare samt att ryttaren ju sitter på hästen ryggrad varje gång den rör hästens rygg. Lägg då till att flera av de jag sett (nej, jag dömer inte alla så snälla inga ramaskrin nu!) ej har utprovade sadlar eller hästar vars ryggar är kontrollerade och uppmjukade.
som jag sagt tidigare; korrekt monté med korrekt ridning emellan och med en bra ryttare har jag inga invändningar mot. Däremot tror jag att den bristande kunskapen om ridning inom travsporten kommer leda till mer "dåligheter" än nytta med montén.

*Gotlandsrusset* skrev:
varför skulle de slita mer på hästen när man rider den än när man kör den? jag tror att de sliter lika mycket.

I Frankrike, som ju är montén stora scen, är den allmäna uppfattningen att montélopp sliter mycket hårdare på hästarna än sulkylopp och att de behöver längre tid för att återhämta sig efteråt.

ja det håller jag verkligen me om!!! de står i reglementet att ryttare och häst ska passa ihop. men sist jag red mitt monte lopp på ax 10/10 så var de en massa ryttare som var VÄLDIGT stora på sina ponnier. Det ser varken bra ut eller gick bra för dom. JAg anser att så länge ryttaren kan få ut så bra av hästen så möjligt så är denna inte för lång. Jag har rider själv och dom som tittar på tycker inte jag ser för lång ut och russen jag rider är alltid överpigga. jag har sett hur dom rider ponnytravets ponnysar (tränar) då är tjejerna som rider typ 1.68 och väger typ 56 på russen som är mellan 1.19-122. man blir lite rädd.... så jag håller med dig! fast vad tycker ni gränsen ska vara då?

Hästarna är lika bra, men det är ryttarna som inte är lika bra som i FR. Kolla bara Super computer, han vann med Masschaele Philippe på 16.5a/2140 :bow: medans en annan svensk ryttare kom runt på 17.3a/1640 DET ÄR PINSAMT :o ! Vi svenskar måste lära oss rida MONTÈ det är ett helt annat sätt att rida än dressyr/hoppning/distans. För att rida monte måste du ha fart, balans, styrka och vilja/vinnar-skalle.... :banana: Så det är bara att kämpa på så kommer VI att pressa tiderna och få mera pengar i 1á pris ;)

Börja inte snacka en massa skit! :mad: Monte är inte värre än allt annat! :devil: Dressyr vad är det? Du sitter med gasen i botten(sporrar)och drar i handbromsen för kung och fosterland(kandar) och dressyr i rätt form? Det är en om tvistad fråga :d .. Sen hoppning där DU tvingar hästen att hoppa så högt som möjligt...sliter på benen en massa... För att inte tala om western...eller skogs-ryttarna som sitter och rider sina hästar fel eller alla travare som går för vagn i FEL FORM... Snälla nån, börja inte och snacka om att rida rätt respektive fel i loppen.. Monté är monté, allt har sin tjusning även dressyren.. men en monte häst behöver ingen piaff för att vinna den ska springa så fort som möjligt på så kort tid som möjligt med en ryttare på! Det är monté :banana:

et är ju iskriminering sålänge hästarna klarar bära upp ryttaren är et väl inga problem tex i ett monte lopp i skelleteå i sommras...om lesta ryttarna ahe viktvoljokar ör att komam upp i rättvikt means en ryttare vägde 116 kilo. inte gick et så myclet sämrte för en hästen än om andra..(ingen ponny men u tycker väl et ärsamnmma ör stora hästar)

de är väl inte diskreminering? de är väl meningen att man ska kunna komma runt så fort som möjligt? är det inte rättvisare mot hästen att ha en ryttare den klarar och vem avgör om hästen klarade en person på 116 kg? hästen sa knappast något? jag vet att alla har olika åsikter men jag tycker att de ska sänka minimivikten i alla fall.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Livet var pest. Christina A Hande, 33, tänkte sluta att rida monté. Nu är hon svensk mästare. – Det är en fantastisk känsla som är svår...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Montégiganten Jonathan Carre jagar nya SM-guld på Åby. Samtidigt är han starkt kritisk och mycket orolig över framtiden för sporten. –...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka