monte´ på täby galopp

Sv: monte´ på täby galopp

toughcookie skrev:
Är det någon här som är involverad i monte´n som går på täby på söndag!
Bara nyfiken...

Har bekanta som startar...men ska inte dit då jag själv jobbar. Nån som vet start tid för montéloppet?

Nja inte mer än att jag känner en av tjejerna som ska rida, men hon tyckte det skulle bli rejält spännande med första travmontén på gräs!

vet inte om den går före eller efter galoppen...... :)

Zandrah skrev:
Nja inte mer än att jag känner en av tjejerna som ska rida, men hon tyckte det skulle bli rejält spännande med första travmontén på gräs!

vet inte om den går före eller efter galoppen...... :)

Ingen av "mina" hästägare vill starta på gräs....

Är det verkligen så mycket mer skade risk... att dom kan fläka sig/sträcka sig osv...!?! :confused:

Håller fullständigt med, så är det ju. Det tycker väl tjejen som ska rida oxå, hon fasade väl mest för att det skulle regna,så länge det är torrt är det ju ganska ok om förutsatt att man ser till att ha rejält med fäste!
Det är ju alltid mycket halare än "vanliga travbanor" och blir det sedan regn säger det ju sig självt att det blir ännu värre....

Men men det är ju inte ofta det händer sådana skador inom galoppen heller om man jämför med hur ofta det löps på sådant underlag... :idea:

Zandrah skrev:
Håller fullständigt med, så är det ju. Det tycker väl tjejen som ska rida oxå, hon fasade väl mest för att det skulle regna,så länge det är torrt är det ju ganska ok om förutsatt att man ser till att ha rejält med fäste!
Det är ju alltid mycket halare än "vanliga travbanor" och blir det sedan regn säger det ju sig självt att det blir ännu värre....

Men men det är ju inte ofta det händer sådana skador inom galoppen heller om man jämför med hur ofta det löps på sådant underlag... :idea:

Det var det jag oxå tänkte på... lite hjärnsläpp... men gallopörerna tävlas väl inte broddade på gräs? eller... hmmm... Mankanju inte få bra fäste iafi starten!?! När man hoppar på gräs så harman ju gräsbroddar iaf, men jag gillade aldrig d heller när jag hoppade... o sen när det regnade*ryser* Hoppas det inte blir några skador, skulle vara så förödande för montén...

Ja fy sjutton, får verkligen hoppas det inte regnar....personligen tycker jag ju trav (oavsett monté eller vagn) ska fortsätta hållas på vanliga banor....
Du, nu blir jag osäker, jag trodde galoppörer hade brodd på gräs? hmmm....men jag tror travarna måste ha det, de jag känner ska då ha det iaf....går nog inte så bra annars....
Får nog fråga nån galoppmänniska om de brukar ha brodd på gräs :confused:

Det har ridits montélopp på Göteborgs galopp tidigare i år. Jag tror det var reglerat hur mycket fäste man fick ha i skorna för att inte förstöra banan. Men det kan nog någon galoppmänniska svara bättre på. Jag tror inte de brukar ha brodd på gräs.

Zandrah skrev:
Ja fy sjutton, får verkligen hoppas det inte regnar....personligen tycker jag ju trav (oavsett monté eller vagn) ska fortsätta hållas på vanliga banor....
Du, nu blir jag osäker, jag trodde galoppörer hade brodd på gräs? hmmm....men jag tror travarna måste ha det, de jag känner ska då ha det iaf....går nog inte så bra annars....
Får nog fråga nån galoppmänniska om de brukar ha brodd på gräs :confused:

Ja... får kolla upp den saken hur det är... Men måste ju bli ansträngande för hästarna att hipp som happ bli på broddade i full mundering mitt på hösten... Vet ju hur det är när förstasnön kommer o man skor/broddar på... då svullnas det juupp en dag lite grann pga av ansträngningen.... Hmmmmm... nä, jag gillar inte alls idén på gräs...

Mmm...som tur är så är ju gräs lite stötdämpande så det blir inte som hårda banor på vintern, men vissa sliter det ju på mer än andra...
Det är ju bara jobbigt när broddsäsongen kommer, och den kommer snart....usch :crazy:

lånar knapp och svarar alla som är oroliga för gräset!
nu VET jag ju att det är väldigt olika med travare och galoppörer men galoppörerna har avsevärt lägre skadefrekvens på gräs än sand. Galoppörerna har outerrim skor och det ger jättebra fäste, och ALLRA bäst är det om det har regnat lite.
För några år sedan var det ju travlopp på gräset och jag tror dom kuskarna var jätte nöjda.

toughcookie skrev:
lånar knapp och svarar alla som är oroliga för gräset!
nu VET jag ju att det är väldigt olika med travare och galoppörer men galoppörerna har avsevärt lägre skadefrekvens på gräs än sand. Galoppörerna har outerrim skor och det ger jättebra fäste, och ALLRA bäst är det om det har regnat lite.
För några år sedan var det ju travlopp på gräset och jag tror dom kuskarna var jätte nöjda.

Sedär... var mer än jag visste :D
Spännade o se resultaten i morrn då...

*knappen*
Montehästarna får inte ha bodd eller greppskor, detta har berörda tränare noggrant informerats om.

Hmm...inte?
Varför inte? Grepp behövs ju på gräs, kan bli väldigt slirigt annars....

Med greppskor menar jag typ victory/elitskon, inte falsade skor...

solros skrev:
Det har ridits montélopp på Göteborgs galopp tidigare i år. Jag tror det var reglerat hur mycket fäste man fick ha i skorna för att inte förstöra banan. Men det kan nog någon galoppmänniska svara bättre på. Jag tror inte de brukar ha brodd på gräs.

Inom galoppen tyder all forskning på att skadorna ökar ju mer grepp hästarna har i skorna. Tror det är så att det bara är i USA man fortfarande får ha utstickande grepp på gräs. På göteborgs galopp har det körts både sulkylopp och ridits monté på gräset. Fast att sitta i (på) en sulky såg inte så roligt ut, skumpade rejält :bump: .

Liknande trådar

Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 008
Senast: Badger
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En allvarlig olycka har inträffat på Jägersro trav- och galoppbana under söndagen. En person klämdes illa när startboxen föll ihop...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka