Monté, hur gör man?!

S

Spike

Jag är en "ridmänniska" som inte kan ett svatt om trav. Har vart och kollat en gång i utbildningssyfte, man vill ju veta så mkt som möjligt om hästar :P
Jag skulle verkligen vilja börja med monté, inte jätteseriöst, men ha en häst som kan gå det och tävla någon gång ibland. Min mamma har ett halvblod som kan få in någon konstig superdupertrav när man rider ut, det går grymt fort och det är skitkul :D Därför skulle jag vilja börja med Monté.
Kan någon förklara ungefär hur det går till och vart man kan hitta information om det? Måste man köpa värsta superdyra hästen om man ska ha någon chans till placering och hur tränar man?
Tacksam för svar :)

Sv: Monté, hur gör man?!

Är det INGEN som kan säga en liten sak ens?

Kolla upp om det finns någon montéförening på travbanan i din region, de kan säkert hjälpa dig med tips och råd för att komma igång med montétränandet.

Det är väl som vid allt tävlande; man behöver kanske inte köpa den dyraste hästen som finns, men den man väljer måste ha rätt förutsättningar för den gren man avser att tävla i....
Sen beror det ju på dig vad du har för krav, ambitioner och förväntningar...

När det gäller regelverk, licenser etc hittar du ifo på www.travsport.se
En annan sida väl värd att kika in på är www.montetravsport.se

Lycka till!

Kolla upp om det finns någon montéförening på travbanan i din region, de kan säkert hjälpa dig med tips och råd för att komma igång med montétränandet.

Det är väl som vid allt tävlande; man behöver kanske inte köpa den dyraste hästen som finns, men den man väljer måste ha rätt förutsättningar för den gren man avser att tävla i....
Sen beror det ju på dig vad du har för krav, ambitioner och förväntningar...

När det gäller regelverk, licenser etc hittar du ifo på www.travsport.se
En annan sida väl värd att kika in på är www.montetravsport.se

Lycka till!

Tack så mycket, nu vet jag vart jag kan börja! :D

Börja med att ta monté licens, sedan så ska man kvala in varmblodet och sedan är det bara att gasa, förutsatt att hästen kommer med i loppen!

Börja med att ta monté licens, sedan så ska man kvala in varmblodet och sedan är det bara att gasa, förutsatt att hästen kommer med i loppen!

Okej :) När man tar licens, måste man ha en egen häst att ta den på, eller kan man "låna" en? Är det svårt? Vad krävs det för att kvala in hästen då? Tack för svaret :D

Okej :) När man tar licens, måste man ha en egen häst att ta den på, eller kan man "låna" en? Är det svårt? Vad krävs det för att kvala in hästen då? Tack för svaret :D

Du måste inte ha egen häst för att ta licens men det underlättar. Det är mycket svårt, för att inte säga näst intill omöjligt, att få låna hästar för alla de 15 provlopp som krävs.
Att ta licens är inte svårt men är man helt ny i travets värld underlättar det om man läser på i tävlingsreglementet innan samt tittar på trav live eller på tv så ofta man kan. Du ska rida 15 provlopp (utbildningslopp) varav minst 10 ska vara godkända och därtill göra ett teoriprov.
För ett varmblod är kvaltiden 1.25,0/2140 m.

Alltså ett hett tips är att inte ta licensen utan att ha lärt dig nåt om trav innan, ser många skräckexempel på åbytravet där många montéryttarinnor inte vet ett skvatt om själva travet, ja menar självklart inte att du ska glömma hele idén men de e bra om du lixom hajjar lite om vad travet handlar om, har rätta fysiken o tränar en del. bara en liten parentes)

Kolla även in lite gamla trådar om monté här på travforumet - de tar säkert upp en massa nyttiga tips som du kan ha användning av!

Lycka till! :)

Tack så mycket om alla svar och tips :rofl:
Jag har inte tänkt att bara köpa mig en pålle utan veta vad jag gör, jag tittar på trav så mycket jag hinner och jag har tvingat mamma att åka med mig till Örebrotravet och titta på några lopp :p Min mor är ganska "rasitisk" mot varmblod och hon tycker att trav är skittråkigt :( Trots att vi har haft en korsningsponny med varmblodsmamma...
Han hade ett hjärta stort som hela sverige och älskade att göra rätt för sig :love: Så man tycker att hon borde tänka till lite :confused:

Våra hästar är uppstallade ca 10 mil från (SV) Örebro. Har du lust att åka och hälsa på snälla och trevliga travhästar (samt "omvända" din mor) kan du skicka mig ett PM. Jag är själv "på plats" v.50 men du är välkommen andra tider oxå :)

Om det passar kanske vi kan ordna en "provtur"??

Våra hästar är uppstallade ca 10 mil från (SV) Örebro. Har du lust att åka och hälsa på snälla och trevliga travhästar (samt "omvända" din mor) kan du skicka mig ett PM. Jag är själv "på plats" v.50 men du är välkommen andra tider oxå :)

Om det passar kanske vi kan ordna en "provtur"??

Ja det skulle vara sjukt snällt och jättekul :D Jag hör av mig om det :)

vad är det för tyglar som man ser många franska ryttare rider med?
dubbla tyglar.... ser tygaktiga ut?

Någon som har svar?

vad är det för tyglar som man ser många franska ryttare rider med?
dubbla tyglar.... ser tygaktiga ut?

Någon som har svar?

Yepp... dom har galopp-tyglar i tyg...eller "väv"...

Sen har dom gärna 2 tyglar, både som säkerhet & för att bli starkare.

Jag måste bara fråga en dum fråga, måste varmbloden som tävlar vara renrasiga? Eller kan man starta en häst som är 50 % (även om man inte har lika goda vinstchanser) :crazy: . Vi har en pålle uppstallad hos oss som har varmblodsmamma och halvblodspappa och hon springer fort som tusan, märkte jag häromdagen, jag har aldrig pressat henne förut :p

Ja varmbloden som tävlar inom trav måste vara renrasiga och stamboksförda och reggade... Det är väldigt petigt inom travsporten! ;) Och jag skulle gissa att det du upplever som en väldig fart hos en otränad varmblodskorsning är vad som är träningstempo hos tävlingstravare... Jag tyckte att jag hade ridit fort tills jag red ett träningspass, det går liksom inte att förklara...:D

Ett vältränat halvblod med mycket fullblodsinslag kan mycket väl göra snabbjobb tillsammans med tävlingstravare med bra resultat- men de får inte starta i tävlingar.
Lycka till!

Ett vältränat halvblod med mycket fullblodsinslag kan mycket väl göra snabbjobb tillsammans med tävlingstravare med bra resultat- men de får inte starta i tävlingar.
Lycka till!

Nja inte med trav, med gallop, javisst... Och ja det har gjorts försök med det under många år och det har funnits individer som har kunnat hängt med i rakbane träning, men för att fungera i tävling krävs det lite mer...
Att de inte får starta vet jag om... Man har dock gjort försök att avla in fullblod i varmbloden, men det är inte tillåtet längre och det gav inte riktigt så bra resultat som man hade hoppats på.

Ja varmbloden som tävlar inom trav måste vara renrasiga och stamboksförda och reggade... Det är väldigt petigt inom travsporten! ;) Och jag skulle gissa att det du upplever som en väldig fart hos en otränad varmblodskorsning är vad som är träningstempo hos tävlingstravare... Jag tyckte att jag hade ridit fort tills jag red ett träningspass, det går liksom inte att förklara...:D

Fasen också :p Jo jag förstår ju att jag aldrig skulle kunna placera mig men jag var bara nyfiken på om man överhuvudtaget fick starta :) Jag kunde ju alltid haft henne att bara testa med, så jag slapp köpa en pålle först.

Ta kontakt med ett travstall och börja ridträna/köra deras hästar om du är seriöst intresserad, för att få ta licens är kravet att du under minst ett års tid regelbundet kört och ridit snabbjobb på bana (med varmblod då, ett halvblod kommer inte upp i de farterna i trav), ett krav som tyvärr inte alla banor verkar hålla men som för ryttarna, hästarna och sportens bästa borde hållas hårdare på. Det brukar inte vara några problem att hitta stall att vara i.

Sedan, eller under tiden, kan du köpa en egen häst och träna och använda under licenstagningen. Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 519
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter