• Trav
  • Trådstartare Trådstartare jojjogalopp
  • Startdatum Startdatum
J

jojjogalopp

Jag vill gärna höra er som rider monte,hur ni börjar träningarna från början,
Alltså inte själva inridningen,
det ska vara en häst som ska sättas i gång
hur länge rider ni första dagarna
tempo första dagarna
mm
en kompis till mig funderade ang detta för hon ska sätta i gång sin 9åriga häst,tyvär e hon ej medlem på buke så jag skriver i stället för henne:smirk:

Sv: mont"e

Jag vill gärna höra er som rider monte,hur ni börjar träningarna från början,
Alltså inte själva inridningen,
det ska vara en häst som ska sättas i gång
hur länge rider ni första dagarna
tempo första dagarna
mm
en kompis till mig funderade ang detta för hon ska sätta i gång sin 9åriga häst,tyvär e hon ej medlem på buke så jag skriver i stället för henne:smirk:

Jag är inte tävlingsryttare, men tränar en del.

JAG tycker att hästen först och främst ska kunna trava en sträcka framför vagn utan att bli helt utmattad.
Då jag rider in travarna så rider jag bara i skritt och korta sträckor trav som 3-åring 1-2 ggr/veckan + 3-4 dgr körning. sedan i slutet på 3-åring säsongen eller då den är 4 år så börjar jag med galoppintervaller.
Hästarna går ALDRIG travjobb under ryttare, det sliter alldeles för mycket på benen.
jag tränar inte hästarna på något speciellt sätt igentligen, bara "vanlig" ridning.

och kom ihåg att en 9-åring behöver längre tid på sig än vad en unghäst behöver. Så om den är helt okörd/oriden på flera månader, så kommer det nog ta minst 6 mån innan den är igång, om inte längre..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka