Sv: Mönstringen på Strömsholm - hur duktig....
Hej!
Det finns inga minimikrav, så mitt råd är att pröva! Du behöver inte heller läkarintyg, på plats finns en sjukgymnast som också är klassificerare, dvs hon kan hjälpa dig att utifrån ditt handikapp placera dig i rätt grad.
Man delar ju in de handikappade ryttarna i 4 olika grader på tävling. Grad 1 har grövsta handikappen, många sitter t ex i elrullstol, och de rider program i enbart skritt, eller skritt och trav.
Grad 2 är många rullstolsbundna, samt en del med t ex polio. De rider program i skritt och trav.
Grad 3 kan ha t ex flera amputationer, vara blinda etc, de rider program som motsvarar ca LB på "vanlig" tävling.
Grad 4 har de lindrigaste handikappen, t ex amputerat ett ben eller en arm. De rider program som motsvarar LA-Msv på vanlig tävling.
Så ska man rida grad 4 bör man alltså kunna lite mer än vad man behöver i en lägre grad. Så allt beror på ditt handikapp.
Detta gäller alltså på internationella och nationella tävlingar, dvs de lite högre och svårare tävlingar.
Men på regionala tävlingar så kan man även som grad 4 välja att rida lägre klasser, t ex LD, LC eller LB. Där väljer man själv. För precis som på "frisk" tävling kan man ju inte börja direkt på högsta nivån, utan man behöver ju först vänja sig vid att tävla och successivt kan man öka kraven på sig själv och hästen.
Hör av dig till Helena Hagberg på förbundet och kom och titta på mönstringen! Och hör gärna av dig till mig så ska jag peppa dig att komma och tävla!