Monstervagel

vallhund

Trådstartare
Jag är helt deformerad, en stor vagel i vänster ögonlock, stor, röd o så smetas ögat så jag måste badda med koksalt ofta. det skaver o är väldigt obekvämt, svårt att läsa.
Husmorstips någon?

Kan det vara en chalazion? (Rekommendationen är ändå varm kompress.)
Tror inte det, denna kom ganska akut, bara lite irriterat igår o i morse vaknade jag nästan igenmurad.
Nåväl, nu skall jag parkera mig framför TVn o försöka njta av deckarna med ett öga o kompress på det andra.

Ögonsalva! Och fuktig kompress. Är det en stor vagel kan det vara värt att åka till läkare och punktera den eller få bättre ögonsalva.

Egentligen så ska man ta på salva redan när man börjar känna en vagel på g. Är svårt att få bort dom snabbt och smärtfritt när de redan stora :(.

Sök vård om den inte har gått ner betydligt till imorgon! En stor vagel kan i värsta fall skada ögat enligt den ögonläkaren som opererade bort en jag hade. En mindre vagel kan man försöka behandla själv med koksaltlösning och hjälper inte det så kan man prova noviform. Finns receptfritt på apoteket.

Vaglar uppkommer oftast av att ögat blivit torrt (av drag, av torr inomhusluft, av mediciner eller sjukdomar) så äter du mediciner som gör ögat torrt så rekommenderar jag att du när vageln har avlägsnats använder återfuktande ögondroppar/gel. Börja inte peta med en nål själv.

Stora Vaglar kan också ge stora ärr på ögonlocket även om de läker sig själva, hade minst en vagel om året när jag var liten, har ärr på mitt öga som förstör alla försök till rak och fin eyeliner ;).
Den receptfria ögonsalvan är jätte bra om man bara tar den i tid.

Tack alla!
Den är mindre idag o gör inte ont, samt att det irriterande röda har lagt sig. Noviform har väl vart restnoterat i flera år, har den kommit tbx? Finns någon annan receptfri salva?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 292
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
951
Senast: Fille
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar