MJLee

Trådstartare
Hmm, undrar vad som kommer hända om monkeypox muterar sig till att sprida sig som smittkoppor gör, dvs droppspridning, personlig kontakt och luftburet. Känns inte helt omöjligt eftersom monkeypox är en variation av smittkoppor.
 
Hmm, undrar vad som kommer hända om monkeypox muterar sig till att sprida sig som smittkoppor gör, dvs droppspridning, personlig kontakt och luftburet. Känns inte helt omöjligt eftersom monkeypox är en variation av smittkoppor.
men det gör den väl? Enligt WHO kan det smittas tex via handdukar, är det inte droppsmitta då?
 
men det gör den väl? Enligt WHO kan det smittas tex via handdukar, är det inte droppsmitta då?
Isof har den redan muterat lite, det senaste jag läste var att det krävdes långvarig personlig kontakt, lite som HIV. Eftersom det vaccinet är välbeprövat (smittkoppsvaccinet alltså) + att det inte direkt är en trevlig sjukdom så tror jag att vaccinationsgraden kommer att vara hög. Jag är gammal nog att ha fått en smittkoppsvaccination. Undrar om den skyddar mot monkeypox också? Senaste budet var väl att det var 85% skydd.
 
Isof har den redan muterat lite, det senaste jag läste var att det krävdes långvarig personlig kontakt, lite som HIV. Eftersom det vaccinet är välbeprövat (smittkoppsvaccinet alltså) + att det inte direkt är en trevlig sjukdom så tror jag att vaccinationsgraden kommer att vara hög. Jag är gammal nog att ha fått en smittkoppsvaccination. Undrar om den skyddar mot monkeypox också? Senaste budet var väl att det var 85% skydd.
Jag kollade här https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/monkeypox
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 807
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp