Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men det gör den väl? Enligt WHO kan det smittas tex via handdukar, är det inte droppsmitta då?Hmm, undrar vad som kommer hända om monkeypox muterar sig till att sprida sig som smittkoppor gör, dvs droppspridning, personlig kontakt och luftburet. Känns inte helt omöjligt eftersom monkeypox är en variation av smittkoppor.
Isof har den redan muterat lite, det senaste jag läste var att det krävdes långvarig personlig kontakt, lite som HIV. Eftersom det vaccinet är välbeprövat (smittkoppsvaccinet alltså) + att det inte direkt är en trevlig sjukdom så tror jag att vaccinationsgraden kommer att vara hög. Jag är gammal nog att ha fått en smittkoppsvaccination. Undrar om den skyddar mot monkeypox också? Senaste budet var väl att det var 85% skydd.men det gör den väl? Enligt WHO kan det smittas tex via handdukar, är det inte droppsmitta då?
Jag kollade här https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/monkeypoxIsof har den redan muterat lite, det senaste jag läste var att det krävdes långvarig personlig kontakt, lite som HIV. Eftersom det vaccinet är välbeprövat (smittkoppsvaccinet alltså) + att det inte direkt är en trevlig sjukdom så tror jag att vaccinationsgraden kommer att vara hög. Jag är gammal nog att ha fått en smittkoppsvaccination. Undrar om den skyddar mot monkeypox också? Senaste budet var väl att det var 85% skydd.