Mondial/ Semiflex sadlar till distans?

M

-moa-

Jag funderar på att inskaffa en bomlös sadel, men eftersom jag dels är dressyrnisse också, och gillar en bra lodrät sits, och dels för att det är shysst att kunna tävla i dressyr i den bomlösa också , så funderar jag på att hitta en som funkar för ALL ridning så att säga.

Jag såg denna Mondial/ semiflex sadeln, som ser ut som en vanlig och verkar väldigt välgjord, och den funakr ju absolut för normal och dressyrridning, men skulle den kunna funka för distans? Det skulle ju då vara working hunters modellen eller dressyrmodellen, dvs, med ganska raka kåpor.

Jag har än så länge inte hittat några bomlösa jag kan tänka mig, men skulel gärna vilja ha en både för mig själv o hästens skull...men många verkar vara i dåliga material och inte bra kvalité nog för min smak plus jag tycker det verkar som man får dålig sits i många? (tips på andra som kan funka är välkomna)

Iallafall, är det så att det är svårare att rida långt i en sån sadel eller spelar det ingen roll så länge man kan ha lite längre länder o den är skön?

Dum fråga kanske men jag har itne ridit långt som vuxen :o ...än;)

Sv: Mondial/ Semiflex sadlar till distans?

Jag har provridit en sån för några år sedan.
Den var helt ok att sitta i så passar den dig o hästen är det säkert inga problem att ha den till distans.
// Linda

aha ok va coolt, nu efter att jag skrev den tråden så har jag hittat några mer tänkbara så kanske får bli en av dom då dom är lättare att få tag på.

Finns ju så många sadlar generellt och även bomlösa att det känns som en hel jungel ju :(

Jag är glad att jag inte letar bomlös nu. När jag köpte min för 10 år sedan så var det bara den som var bomlös o som gick att få tag i.
Nu finns det ju så mycket att man inte vet var man ska börja prova.
// Linda

Ja verkligen! Nu tror jag dock att jag lutar åt att ha en Sensations sadel istället, är inte dressyrsnygg alls haha, men har smal midja och man kan ändra stigläder fästena massor får att få bra sits, plus, den är ju gjord för distans från början ;)
Måste bara sälja en av mina bomsadlar som inte används för att finansiera...och har inte ens provat den men tror verklgien den passar både mig o häst och är skön och bra.

Hoppas att få tag på snabbt så jag kan börja använda, för pållan börjar bli lite rund och jag vill skritta henne så länge det går men hon är hemskt obekväm att rida barbacka på pga. lång manke, så en bomlös kan funka tills hon blir stor neråt med magen (är dräktig o ska föla sista veckan i juli så är lite tidspress nästan haha!)

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 393
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 582
Senast: videnlis
·
Utrustning Jag vill ha en sadel som går att använda till allt. Har fram tills nu varit helt inställd på en Montsegúr-sadel, Long Distance, som...
2
Svar
32
· Visningar
3 330
Senast: Liten
·
L
Träning Tänkte höra mig för om någon här kan hjälpa mig lite med ett bekymmer. Har ett Kbl-sto 5 år som det inte går så lysande att rida. Att...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Falkenrally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår