Momsfråga angående hästköp!

C

cafu

Hej!

Om jag har företag och vill köpa en häst för max 20 000:- + moms.

Och jag hittar en häst som säljaren vill ha 25 000:- inkl moms för.

Kan jag då dra av momsen på detta så att priset för mig i själva verket blir 18 750:- ?

Eller beror det på om säljaren är momspliktig eller inte?

Mycket tacksam för snabbt svar!

Sv: Momsfråga angående hästköp!

Ni kan väl alltid skriva kvitto på 20 000 plus moms ohc ta 5000 svart om säljaren går med på det.

Är det enda möjligheten?

Alltså, kan inte säljaren bara skriva 20 000 + moms? Så får de 25 000 och jag kan dra av momsen. Eller måste de vara momspliktiga för att kunna göra detta? Jag vet nämligen inte om de är det eller ej, ska ringa och fråga men vill veta lite mer om vad som gäller först.

Ni kan väl alltid skriva kvitto på 20 000 plus moms ohc ta 5000 svart om säljaren går med på det.

För att kunna dra moms så måste säljaren vara moms pliktig. Det går alltså inte att dra moms om säljaren är vanlig privatperson utan firma.
Imånga fall går det inte haller dra moms på varor köpta av firma. Ex.på sådant är beg. bilar.
kollaom säljaren är momspliktig eller om de bara skrivit inkl.moms för att det låter bra.

OK, hoppas verkligen att de är det! Annars funkar det nog inte...

Nej, varför det? Jag ska köpa en körhäst och tänker att det borde finnas många härinne som kunde veta svaret på min fråga!

Hursomhelst så verkar det hela ordna sig så det behövs inga fler svar i denna tråd :-)

Har inte denna tråden hamnat litte fel xD:rofl:

Mvh
Eran Emma

Både säljare och köpare måste vara momsregistrerade (vilket innebär att de driver någon form av verksamhet/firma).

På kvittot måste säljaren ange sitt momsregistreringsnr.

25 000 kr inkl. moms är 20 000 kr exkl moms (25 %). 20 000 kr + 25 % moms = 25 000 kr

Du måste dessutom kolla att hästen är momsad. De flesta importerade hästar, dvs hästar som säljs av importören, är inte belagda med svensk moms även om säljaren är momsregistrerad.

Du måste dessutom kolla att hästen är momsad. De flesta importerade hästar, dvs hästar som säljs av importören, är inte belagda med svensk moms även om säljaren är momsregistrerad.

Hur får du ihop detta?
Som momsregisterad företagare kan jag köpa momsfritt från andra länder om jag köper av andra företgare på exportfaktura. Köper jag utan för EU måste jag betala momsen vid gränsen/införtullningen till EU. Köper jag inom EU behöver jag inte betala moms alls om säljaren också är momsrevisningsskylldig. MEN om jag sedan säljer varan/hästen i Sverige måste jag lägga till momsen. Egentligen inte mer annorlunda än om jag köper av en svensk företagare fast då måste jag först lägga ut momsen innan jag kan lyfta av den i bokföringen. Det är den biten man kan slippa om det är utländska varor. Men om jag sedan säljer den svenska varan måste jag lägga till momsen igen.

Tycker det verkar konstigt att du vet så lite om moms om det nu är så att du är moms registrerad och eventuellt kan dra av momsen. Ring skatteverket och få broschyrer hemskickade alternativt ta en kurs så att du lär dig.

Om jag förstått det hela rätt så kan en företagare som importerar en häst från ett annat EU-land under vissa omständigheter använda sk vinstmarginalbeskattning, dvs beräkna moms vid försäljning på skillnad mellan köpekostnad och försäljningsvärde. Denna moms är dock inte avdragsgill för köparen utan redovisas enbart av säljaren. På så vis blir uppenbarligen en hel del importerade hästar "omomsade" - Jag stötte på fenomenet när jag letade P.R.E, dvs en spansk häst. Resonerade från början precis som du gör ...

Tycker det verkar konstigt att du vet så lite om moms om det nu är så att du är moms registrerad och eventuellt kan dra av momsen. Ring skatteverket och få broschyrer hemskickade alternativt ta en kurs så att du lär dig.

Vi r momsredovisningsskýlldiga. Men inte fasen håller jag reda på hur det fungerar. Min man är desto mer kunnig innom ämnet. Resten det får våran revisor sköta.

Det borde du väl känna till. Hur vet du vilka grejor du ska dra av moms på etc. Din revisor ska ju inte behöva gå igenom vartenda kvitto för att kolla att det verkligen tillhör verksamheten. Lite ansvar ligger faktiskt på den som är moms registrerad. Sen finns det ju regler för vilka uppgifter som måste finnas på en faktura etc. och det borde du ju känna till t.ex.

Mitt resonemang kommer direkt från Skattemyndigheten, så det är egentligen inte mitt. Ska erkänna att jag tyckte det lät lite väl bra så jag har kollat det tre gånger för säkerhets skull. Plus att du nu blandar ihop ärtor och morötter lite grand. Momsen blir avdragsgill för köparen om denne är momsredovisningsskylldig och då även att säljaren är det givetvis.
Nu har jag inte kollat upp detta men misstänker att de som säljer på det viset du beskriver inte har köpt hästen på exportfaktura utan istället har betalat den spanska momsen vid köpet. Då blir det istället som om en privatperson köper en häst i Spanien och när den sedan säljs så blir det vinsten som ska beskattas. D v s det belopp som överstiger inköpskostnaderna. Då handlar det inte om företagare utan om privatpersoner som säljstatus och då ska det inte finnas moms på hästen. Möjligen att om den utbildats av en proffes utbildare att det är moms på utbildningskostnaden men det ska ju inte belasta köparen utan den som betalar för utbildningen.
För att som företagare få ordning på köp som inte är gjorda med exportfaktura så krävs enhel del papperarbete för att återfå den spanska och betala den svenska momsen. Så jag tror att de du råkar ut för helt enkelt inte klarat av det hela och försöker komma runt det.

Det som jag tror skall ligga bland gårdens papper lägger jag i en pärm. Tex. kvitto på foder mm. Men det är nästan bara det som vi drar på gården med. Så det är inte så himla svårt att hålla reda på. Resten går revisorn igenom. Och han går alltid igenom ALLA kvitton som en revisor skall göra.

kl
Om det inte står någon moms på fakturan/kvittot får du aldrig dra någon moms! Det finns vissa kriterier som måste vara uppfyllda för att du ska få dra momsen.

Det stämmer att vinstmarginalbeskattning används vid försäljning av importerade hästar, precis som vid fsg av häst som köpts av privatperson.

Vid köp av häst från privatperson får du aldrig dra någon moms, säljer du sen den hästen vidare blir det moms på vinsten, dvs inte på hela summan utan bara mellanskillnaden mellan vad du köpte den för och vad du säljer den för. På fakturan/kvittot står då bara att "vinstmarginalbeskattning tillämpas" och då får inte köparen dra momsen för det framgår inget belopp på fakturan.

;) skilj på revisor och redovisningskonsult, Revisorn granskar AB och större enskilda näringsidkare, de flesta enskilda näringsidkare träffar bara redovisningskonsulten. Petig, jag vet, men det är skillnad i arbetsuppgifter ;). En revisor har inte till uppgift att gå igenom alla kvitton, den ska granska förvaltningen och driften av företaget.
Om jag som redovisningskonsult däremot bokför för hela året när det är dags för bokslut ser jag ju samtliga fakturor och bokför det som härrör till verksamheten. Om jag däremot när det är dags för bokslut får in hela årets transaktioner bokfört av kunden gör jag stickprov, olika mycket beroende på kunskapen om regler hos kunden.

För att kunna dra av moms måste givetvis säljaren BETALA in motsvarande moms. Så båda måste vara momsregistrerade och det av säljaren inbetalda momsbeloppet samt dennes momsregistreringsnummer klart framgå av kvitto eller faktura. Momssystemet är liksom inget bidragssystem.

Och, nej. Man får inte skriva kvitto på ett belopp och sedan betala 5000 vid sidan av. Det kallas ekonomisk brottslighet. Så det kan man "väl inte alls alltid göra".

Varför så tyken? :crazy:

Dessutom löste det sig eftersom säljaren var momsregistrerad, så du hade inte behövt ödsla tid på att komma med syrliga kommentarer :angel:

Och vad ska jag ta en kurs i menar du? Man lär väl sig genom att ta reda på det man behöver när situationen väl uppstår...

Dessutom är det inte jag som står bakom företaget utan min sambo, som har tillräcklig koll, dock kunde jag inte få tag på honom utan lade ut en fråga här eftersom det var lite bråttom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·
Fritid Hej! Jag har anlitat en firma för att renovera mitt badrum och nu undrar jag över vilken moms som gäller? Jag trodde det var 25% men på...
Svar
4
· Visningar
3 783
Senast: Tongue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama