Sv: Momsfråga angående hästköp!
kl
Om det inte står någon moms på fakturan/kvittot får du aldrig dra någon moms! Det finns vissa kriterier som måste vara uppfyllda för att du ska få dra momsen.
Det stämmer att vinstmarginalbeskattning används vid försäljning av importerade hästar, precis som vid fsg av häst som köpts av privatperson.
Vid köp av häst från privatperson får du aldrig dra någon moms, säljer du sen den hästen vidare blir det moms på vinsten, dvs inte på hela summan utan bara mellanskillnaden mellan vad du köpte den för och vad du säljer den för. På fakturan/kvittot står då bara att "vinstmarginalbeskattning tillämpas" och då får inte köparen dra momsen för det framgår inget belopp på fakturan.
skilj på revisor och redovisningskonsult, Revisorn granskar AB och större enskilda näringsidkare, de flesta enskilda näringsidkare träffar bara redovisningskonsulten. Petig, jag vet, men det är skillnad i arbetsuppgifter
. En revisor har inte till uppgift att gå igenom alla kvitton, den ska granska förvaltningen och driften av företaget.
Om jag som redovisningskonsult däremot bokför för hela året när det är dags för bokslut ser jag ju samtliga fakturor och bokför det som härrör till verksamheten. Om jag däremot när det är dags för bokslut får in hela årets transaktioner bokfört av kunden gör jag stickprov, olika mycket beroende på kunskapen om regler hos kunden.