S

solkristallen

Hur många hästar ska man minst ha om man vill dra av moms?
Har för mej att jag läst minst 4 hästar, men är inte alls säker..
Hur går man i sånnafall till vägar? måste man vara egen företagare?.

Tacksam för svar:smirk:

Sv: moms

Momsen dras om du har företag. Men det innebär också att du måste betala moms för dina inkomster. (vilket är en förutsättning att du har om du har ett företag)

Idéen är att du ska betala in moms, inte få tillbaka gång efter annan. Du ska alltså dra in mer moms än du drar av, så om avsikten är att betala mindre är det inte så det går till.

Är inte så insatt, men vet att ett krav är att det drivs "i vinstsyfte".
Tror inte man behöver vara egen företagare (iaf inte om man äger jordbruksfastighet, då det kan ingå i den)
Vi har försökt vid ett par tillfällen (hade då 5 hästar, varav 2 avelsston/tävlingshästar (betäcktes vartannat år), en ren tävlingshäst och 2 unghästar som skulle säljas efter utbildning). Eftersom de inte ansåg att vi hade vinstdrivande syfte, så blev det avslag. Har fått för mig att det är ganska svårt att få igenom om man inte har en konkret försäljningsrörelse, utbildningsstall eller liknande...

Äger man en jordbruksfastighet så är man företagre också. Ett jordbruk är en form av företag.

Äger man en jordbruksfastighet så är man företagre också. Ett jordbruk är en form av företag.

Hade precis tänkt skriva det :angel: Men jag tror att avdraget bara gäller foder, spån o.s.v. (kanske hovslagare också?) Visst kan du dra av på utrustning också, men det skulle kunna bli problem om nån kollar upp det eftersom det inte räknas in i jordbruket

Den jordbruksfastighet mina föräldrar har (och som jag syftade på i inlägget ovan) är en hästgård med totalt 5 hektar betesmark, ingenting annat. Alltså inget jordbruk, men klassas ändå som jordbruksfastighet. Visste inte att man pga det automatiskt var företagare. Alltid lär man sig något.:D

Jordbruks/Lantbruksfasighet = Näringsfastighet = Företag
Oftast drivs det som enskild firma med någon av ägarnas personnummer som företagets organiationsnummer.
Redovinsning för moms är inget som sker automaiskt när man köper en lantbruksfasighet utan det får registera sig för själv hos Skattemyndigheten. Som fattar beslut om ens verksamhet ska anses vara av den omfattningen att det behövs. Man blir då reisterad för moms.

Jordbruks/Lantbruksfasighet = Näringsfastighet = Företag
Oftast drivs det som enskild firma med någon av ägarnas personnummer som företagets organiationsnummer.
Redovinsning för moms är inget som sker automaiskt när man köper en lantbruksfasighet utan det får registera sig för själv hos Skattemyndigheten. Som fattar beslut om ens verksamhet ska anses vara av den omfattningen att det behövs. Man blir då reisterad för moms.

Vad brukar man ha som krav på en jordbruksfastighet som ska betraktas som företag?

Det finns nog bara det kravet att den ska vara taxerad som jordbruksfastighet för att det ska räknas som rörelse/företag. Men sedan om inte driver den aktivt så kan den precis som andra rörelser räknas som vilande. Men man får ändå deklarera det som förtag fast man gör en noll deklaration.
Vad som sedan gör att att skattemyndigheten godkänner den för momsen är om det går med vinst eller inte, eller om det beräknas kunna gå med vinst. Det i sin tur beror ju på vad man har för inriktning på sin rörelse. T ex om man ägnar sig åt trädgårdsodling så krävs betydligt mindre arealer för att gå med vinst än vid nötköttsproduktion.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix