Moms och skatt for utlandskt foretag

Darby

Trådstartare
Maste ett utlandskt foretag (motsvarande enskild firma) betala moms pa varor och tjanster som inhandlas i Sverige?

Och hur fungerar det med skattesats om det utlandska foretaget utfor tjanster i Sverige? Galler skattesatsen som finns i ursprungslandet?

Sv: Moms och skatt for utlandskt foretag

Moms skall betalas i det land där varan slutkonsumeras. Så om ett utländsk företag köper in en vara i Sverige så köper de den utan moms och momsar för den i sitt eget land.

Jag tror att det är slutlandets momssats som skall användas. Så om du exempelvis köper in böcker från England så köper du dem utan moms och betalar in den svenska momsatsen för dem när du momsbokför dem.

Reglerna är ungefär de samma men det ändå lite betydelse om det inom eller utom EU som man köper varan.
Enklast är om man kan köpa på exportfaktura utan moms och inom EU, då är det bara att betala in svensk moms som vanligt när man gör sin momsredovisning.
Kan man inte det och det är ett EU-land varan kommer från så kan "kvitta" den utländska momsen mot svensk i momsredovisningen lite mer kompiserat. Är det från ett land utanför EU kan man behöva visa upp tullhandlingar på att momsen är betald i Sverige hos säljaren för att få tillbaka den utländska momsen. Lägg märke till att transporten av varan ska räknas i varans pris ibland på icke EU varor och då läggs den svenska momsen på efter att andra avgifter lagts till på priset. Avgifter som tull, frakt, försäkring m m. När det är icke EU varor så ska avgifterna betalas till tullen när varan kommer in i EU.

Tack Derivata & Masse :bow:

Ok, jag forstar att det finns skillnader beroende pa om foretaget ar baserat inom eller utanfor EU. Om foretaget vill kopa en tjanst, tex en viss utbildning i Sverige alternativt saljer utbildning i Sverige, hur gor de med momsen da?

Vad kravs for att man skall kunna nyttja exportfaktura?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Är det någon som är bra på det här med moms/skatter, och som kan hjälpa mig med att räkna och förklara lite? Ja, självklart ska jag boka...
Svar
16
· Visningar
1 584
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hundhälsa I dagarna kommer mina bocker (har inga som helst mojligheter att kora till kursutbud, sa det ar bocker o filmer o tips o goda rad fran...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Kakis
·
H
Hästmänniskan Hej, Jag äger idag en liten jordbruksfastighet med ett par egna hästar samt någon inhyrd. Jag undrar hur jag bäst ska redovisa min...
2
Svar
25
· Visningar
5 622
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar