Enskild firma

Sv: Enskild firma

athena skrev:
Då borde ju ridbyxor också vara avdragsgilla :confused:. Visst f-n rider man bättre i dem än i jeans från Granngården => mer betalt för hästen...

Kan du motivera dem för ditt företags lönsamhet så är de avdragsgilla! Och visst behöver man ridbyxor om RIDNING är en motiverad del av verksamheten!

Det jag menar är att man om man t.ex driver ett företag som har hästarna som sällskapsdjur, och RIDNINGEN inte ger inkomster utan kan betraktas som privat aktivitet, så är det inte avdragsgillt.

Att hyra ut en box privat är inte konstigare än att du kan hyra ut ett rum i villan. Man tar helt enkelt upp det i deklarationen.

Dirk skrev:
Ofta är de som fäller såna uttalanden inte några stora nettobetalare till systemet. Antagligen får de ut mer än de ger. De pratar som om de har rätt till din skatt och att du är en egoist som inte vill ge dem det. Och krig är fred...

Nu är jag, som fällt uttalandet, en stor nettobetalare till systemet. Ändå anser jag att vi tillsammans, genom vårt demokratiska system, skall bestämma hur stort skatteuttaget skall vara och vilka som har störst behov av dessa medel.

Inte att var och en ska sko sig själv så gott det går och "undvika" att betala ålagda skatter. Men det är diametralt olika syn på vilket samhälle man vill leva i. Antingen vill man leva i en anarki, eller så vill man bidra till ett fungerande samhälle.

sjoberga skrev:
Nu är jag, som fällt uttalandet, en stor nettobetalare till systemet. Ändå anser jag att vi tillsammans, genom vårt demokratiska system, skall bestämma hur stort skatteuttaget skall vara och vilka som har störst behov av dessa medel.

Inte att var och en ska sko sig själv så gott det går och "undvika" att betala ålagda skatter. Men det är diametralt olika syn på vilket samhälle man vill leva i. Antingen vill man leva i en anarki, eller så vill man bidra till ett fungerande samhälle.

Frågan är hur stor nettobetalare du är? Berätta gärna. Berätta gärna hur stor vinst ditt eget företag gör. Du kan inte sköta ditt företag speciellt bra om du betalar in onödiga skatter. Men företaget kanske är mer som en hobby? Du kanske får det mesta av din inkomst från ett riskfritt jobb.

Du pratar om fungerande samhälle, men dagens samhälle fungerar inte. Allt blir i princip sämre och det som politikerna svarar med är att höja skatten. Över 50% av Sveriges BNP är skatter! Du kan inte skylla den nedåtgående kurvan på skattesmitarna utan Sverige har ett inbyggt systemfel. Det saknas ekonomiska incitament att ta risker.

Hur du kan se anarki som det enda valet jämfört med dagens utsugarsamhälle förstår jag inte. Det finns många betydligt bättre alternativ. Vill du läsa om ett alternativ föreslår jag att du läser samma bok som F!-Tiina "hotades" med: http://www.timbro.se/rand/utdrag.html
Det kan vara en ögonöppnare. Eller så fortsätter du läsa svenska kvällstidningar. Det kanske är lugnast så.

Dirk skrev:
Frågan är hur stor nettobetalare du är? Berätta gärna. Berätta gärna hur stor vinst ditt eget företag gör. Du kan inte sköta ditt företag speciellt bra om du betalar in onödiga skatter. Men företaget kanske är mer som en hobby? Du kanske får det mesta av din inkomst från ett riskfritt jobb.

Onödiga skatter? En skatt som vi demokratiskt beslutat kan inte enskilda medborgare bestämma att den är onödig och inte betala. Verka då istället för att skattesystemet ändras!!!!!!

Företaget är inte en hobby. Exakt hur stor vinst och hur mycket skatt jag betalar via företaget är knappast något jag behöver basunera ut. Men att jag är en stor nettobetalare, betyder inte att jag betalar så mycket skatt jag bara kan, utan bara att jag samvetsenligt följer de regler om skatt som jag är tänkt att omfattas av. Svårare än så är det inte!

Dirk skrev:
Du pratar om fungerande samhälle, men dagens samhälle fungerar inte. Allt blir i princip sämre och det som politikerna svarar med är att höja skatten. Över 50% av Sveriges BNP är skatter! Du kan inte skylla den nedåtgående kurvan på skattesmitarna utan Sverige har ett inbyggt systemfel. Det saknas ekonomiska incitament att ta risker.

Och du menar att allt blir bättre om du väljer att inte finansiera våra gemensamma samhällsfunktioner? Det totala skattetrycket är ett problem men blir ett ännu större problem så länge folk olagligt undandrar sig skatt och utnyttjar systemet bara för att sko sig själv. Skattesystemets "krånglighet" bidrar tyvärr till orättvisan.

Du kan ju inte gnälla över att samhället fungerar dåligt och sedan undandra så mycket finansiering av samhället som du bara kan. Dubbelmoralen är tydlig.

Dirk skrev:
Hur du kan se anarki som det enda valet jämfört med dagens utsugarsamhälle förstår jag inte. Det finns många betydligt bättre alternativ. Vill du läsa om ett alternativ föreslår jag att du läser samma bok som F!-Tiina "hotades" med: http://www.timbro.se/rand/utdrag.html
Det kan vara en ögonöppnare. Eller så fortsätter du läsa svenska kvällstidningar. Det kanske är lugnast så.

Anarki är när varje medborgare själv bestämmer vilka lagar man omfattas av och vilka man inte behöver bry sig om. Dvs precis vad du uttryckte i ditt första inlägg.

Utsugarsamhälle? Jag förstår inte bilden. Det samhällsbygge jag (vill vara) är med i är ett samhälle där vi bryr oss om varandra. Där vi har fungerande, väl finansierade samhällsfunktioner. Där man också låter varje medborgare bestämma mycket över sin egen livssituation.

För det första läser jag aldrig kvällstidningar. För det andra är Tankesmedjan Timbro inte något jag hört mycket positivt av i debatten. Förslagen är ibland tänkvärda, men oftast innehåller de en mängd korkade element... Ofta ser man USA som en förebild, och det skrämmer mig oerhört. Om vi pratar om ett fungerande samhälle så är USA definitivt beviset på att marknadsekonomi utan balanserad politisk styrning inte löser våra gemensamma samhällsproblem.

Och din länk och utdragstext är ju bara märklig, ett kommunistiskt samhällsskcik är väl ingen som har efterfrågat?! Givetvis ska vi arbeta efter vår förmåga och få betalt efter den. Men det betyder inte att vi ska lämna dem som är oförmögna till vissa uppgifter i sticket. Det är viktigt att alla får en chans att hitta sina förmågor! För faktum är att de allra flesta av oss som verkligen vill något, även kan hitta sin fungerande nisch i samhället!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Hur är det nu med förlust i enskild firma och kvitta mot sin ”vanliga” inkomst, är det samma år? Dvs om förlusten på säg -20k är 2019...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Tråden om kostnader för barn fick mig att läsa på om maxtaxereformen som sjösattes i januari 2002. De flesta av oss som har barn i...
2
Svar
30
· Visningar
3 479
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar