Sv: Enskild firma
Dirk skrev:
Frågan är hur stor nettobetalare du är? Berätta gärna. Berätta gärna hur stor vinst ditt eget företag gör. Du kan inte sköta ditt företag speciellt bra om du betalar in onödiga skatter. Men företaget kanske är mer som en hobby? Du kanske får det mesta av din inkomst från ett riskfritt jobb.
Onödiga skatter? En skatt som vi demokratiskt beslutat kan inte enskilda medborgare bestämma att den är onödig och inte betala. Verka då istället för att skattesystemet ändras!!!!!!
Företaget är inte en hobby. Exakt hur stor vinst och hur mycket skatt jag betalar via företaget är knappast något jag behöver basunera ut. Men att jag är en stor nettobetalare, betyder inte att jag betalar så mycket skatt jag bara kan, utan bara att jag samvetsenligt följer de regler om skatt som jag är tänkt att omfattas av. Svårare än så är det inte!
Dirk skrev:
Du pratar om fungerande samhälle, men dagens samhälle fungerar inte. Allt blir i princip sämre och det som politikerna svarar med är att höja skatten. Över 50% av Sveriges BNP är skatter! Du kan inte skylla den nedåtgående kurvan på skattesmitarna utan Sverige har ett inbyggt systemfel. Det saknas ekonomiska incitament att ta risker.
Och du menar att allt blir bättre om du väljer att inte finansiera våra gemensamma samhällsfunktioner? Det totala skattetrycket är ett problem men blir ett ännu större problem så länge folk olagligt undandrar sig skatt och utnyttjar systemet bara för att sko sig själv. Skattesystemets "krånglighet" bidrar tyvärr till orättvisan.
Du kan ju inte gnälla över att samhället fungerar dåligt och sedan undandra så mycket finansiering av samhället som du bara kan. Dubbelmoralen är tydlig.
Dirk skrev:
Hur du kan se anarki som det enda valet jämfört med dagens utsugarsamhälle förstår jag inte. Det finns många betydligt bättre alternativ. Vill du läsa om ett alternativ föreslår jag att du läser samma bok som F!-Tiina "hotades" med:
http://www.timbro.se/rand/utdrag.html
Det kan vara en ögonöppnare. Eller så fortsätter du läsa svenska kvällstidningar. Det kanske är lugnast så.
Anarki är när varje medborgare själv bestämmer vilka lagar man omfattas av och vilka man inte behöver bry sig om. Dvs precis vad du uttryckte i ditt första inlägg.
Utsugarsamhälle? Jag förstår inte bilden. Det samhällsbygge jag (vill vara) är med i är ett samhälle där vi bryr oss om varandra. Där vi har fungerande, väl finansierade samhällsfunktioner. Där man också låter varje medborgare bestämma mycket över sin egen livssituation.
För det första läser jag aldrig kvällstidningar. För det andra är Tankesmedjan Timbro inte något jag hört mycket positivt av i debatten. Förslagen är ibland tänkvärda, men oftast innehåller de en mängd korkade element... Ofta ser man USA som en förebild, och det skrämmer mig oerhört. Om vi pratar om ett fungerande samhälle så är USA definitivt beviset på att marknadsekonomi utan balanserad politisk styrning inte löser våra gemensamma samhällsproblem.
Och din länk och utdragstext är ju bara märklig, ett kommunistiskt samhällsskcik är väl ingen som har efterfrågat?! Givetvis ska vi arbeta efter vår förmåga och få betalt efter den. Men det betyder inte att vi ska lämna dem som är oförmögna till vissa uppgifter i sticket. Det är viktigt att alla får en chans att hitta sina förmågor! För faktum är att de allra flesta av oss som verkligen vill något, även kan hitta sin fungerande nisch i samhället!