Moms i Tyskland

A

anna_bpj

Jag har en liten gårdsbutik med försäljning av hästtillbehör och har nu hittat en grossist i Tyskland. Men hur är det med moms när man handlar från Tyskland? Jag hittar inget på skatteverkets hemsida.

Sv: Moms i Tyskland

Finns beskrivet i skatteverkets momsbroschyr.

Inom EU:

Är inte så svårt egentligen om du är köpare och momsregistrerad i Sverige. Du anger ditt VAT-nummer till säljaren som då inte ska lägga på den tyska momsen på fakturan. Du får varan och säljer den vidare med svensk moms. Det är först när du ska redovisa momsen som det blir litet krångligare, här har du hjälp av momsbroschyren. Grundtanken är att du ska betala skatt bara i Sverige om du gör affärer mellan momsregistrerade bolag. Ska du istället sälja till momsregistrerat bolag inom EU så måste du utöver den vanliga momsredivisningen göre en kvartalsredovisning.

Från länder utanför EU:

Mycket enklare! Du betalar införselmoms och eventuell tull till fraktbolaget och sedan gör du som vanligt. Vem sa att EU förenklade handel?!

Är inte så jätte insatt men har hört samma som ovanstående skrivit,handel inom eu är moms fri, men sen får du väl lägga på moms när du säljer.

Har köpt verktyg från ett finskt företag,den fakturan var det ingen moms på. Har även sålt en skogsmaskin till estland,var ingen moms på den fakturan vi skickade dock var de nåt med nåt iban nr,men det var väl bara att det var viktigt att det stod på fakturan vi skicka till estland för att pengarna skulle komma in på vårt konto.(internationellt bankkontonr?)

Sen ska du väl som sagt ange ditt vat nr.

Som sagts tidigare, ge dem ditt VAT-nummer så lägger de ej på moms.
När du sedan säljer måste du lägga på moms som du ju betalar till skatteverket.
Har du sedan ett bokföringsprogram så finns det ett konto för varor köpta från EU, då fixar programmet till vad som ska stå i de olika rutorna på deklarationen.
Gör man det för hand är det lite pilligare, jag ringde skatteverket och fick bra hjälp med vad som ska stå var.

Så handla på du! Lätt som en plätt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 116
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 466
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4